Voordelen online marketing
Voordelen online marketing

Voordelen online marketing

Voordelen online marketing? Online marketing is eigenlijk niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Als je online niet te vinden bent als ondernemer, dan besta je voor veel mensen simpelweg niet in deze digitale tijd. Maar wat is online marketing nu precies? Wat zijn de voordelen? Online marketing slim inzetten, hoe doe je dat?

Wat is online marketing? 

Online marketing is een verzamelbegrip voor het inzetten van alle digitale vormen van marketing. Je zet internet in voor je promotie. Daarbij kun je denken aan social media, zoekmachine optimalisatie of emailmarketing. Tegenwoordig worden ook steeds vaker aanverwante digitale technologieën ingezet, zoals chatbots en smartphones.

Het is dus alles wat je online doet om zichtbaar te worden. Daarmee wil je de aandacht van mensen grijpen en hopelijk dat ze ook ooit bij je kopen. Maar wat zijn nu de voordelen van online marketing? Dat ga ik je nu uitleggen.

Doelen van online marketing

Online marketing kun je voor verschillende doelen inzetten. Dat is niet anders dan bij traditionele marketing (oftewel offline marketing). Bij online marketing maak je gebruik van internet en digitale middelen om je marketingdoelen te bereiken. Je verstuurt geen brief per post, maar je stuurt een email. En je plaatst geen advertentie in de krant, maar een Facebook advertentie bijvoorbeeld.

Doelen van online marketing zijn o.a.:
  • Naamsbekendheid opbouwen.
  • Klantenbinding.
  • Meer bezoekers naar je website.
  • Meer verkopen of aanvragen.

Wat is online marketing

Voordelen online marketing

Iedereen kan tegenwoordig gebruik maken van het internet en een imperium opbouwen, gewoon vanaf je keukentafel. Wat zijn de voordelen van online marketing ten opzichte van offline marketing. We leven sowieso in een wereld die steeds digitaler wordt. We kopen steeds meer online en als we iets nodig hebben, zoeken we op Google. Daarom wil je graag online gevonden worden. Daar hoort dus online marketing bij.

Als je gebruik maakt van offline media dan is deze meestal maar tijdelijk. Een billboard staat maar 2 maanden langs de snelweg en een flyer verdwijnt al gauw bij het oud papier. Artikelen die je publiceert op internet blijven altijd vindbaar. Daarmee kun je bovendien veel gemakkelijker een groot publiek bereiken.

Voordelen online marketing ten opzichte van offline marketing:
  • De online markt groeit en er komen steeds nieuwe vormen van online marketing bij (denk aan chatbots of voice-technologie).
  • Online marketing heeft een lage drempel om hierin te investeren en iedereen heeft gelijke kansen op succes.
  • Online marketing is goedkoper, je hebt hetzelfde of een groter bereik met lagere kosten.
  • Het is beter meetbaar, online resultaten zijn gemakkelijker te meten dan traditionele vormen van marketing.
  • Je kunt beter targeten, online kun je gericht een doelgroep bereiken waardoor je het persoonlijker kunt maken of gericht kunt adverteren. Platformen zoals Facebook of Linkedin beschikken al over veel data.
  • Campagnes kun je real-time bijsturen, als je niet het gewenste resultaat behaalt, kun je online direct de boodschap of campagne aanpassen. In een tijdschrift wordt dat een beetje lastig ;)

Vormen van online marketing

Meestal staat de website centraal binnen alle online marketingactiviteiten. Via die website worden producten en diensten aangeboden. Om bezoekers naar de website te trekken worden dan middelen zoals zoekmachine optimalisatie, social media, email en online advertenties ingezet.

Een aantal vormen van online marketing
  • Social media marketing: het verkrijgen van ‘traffic’ of bezoekers via social media kanalen zoals YouTube, Facebook of Instagram.
  • Zoekmachine marketing (SEO): Met Search Engine Optimalisation of zoekmachine optimalisatie maak je de webpagina’s beter vindbaar voor de zoekmachines. Als iemand dan een relevante zoekterm intypt, verschijnt jouw pagina hoog in de zoekresultaten. Dat levert meer bezoekers op je website op.
  • Zoekmachine adverteren (SEA): Je betaalt om op bepaalde zoektermen (keywords) getoond te worden in de zoekresultaten.
  • E-mail marketing: dit is een vorm van direct marketing waarbij je berichten stuurt via email.
  • Affiliate marketing: hierbij promoot je de diensten of producten van iemand anders in ruil voor een commissie als jij nieuwe klanten aandraagt.

En dit zijn nog maar een aantal voorbeelden van online marketing. Bovendien komen er steeds meer mogelijkheden bij want met de snelle ontwikkeling van technologieën zijn er steeds meer mogelijkheden voor online marketing zoals chatbots en voice.

Maar zorg dat je in ieder geval online zichtbaar bent!

Voordelen online marketing - social media marketing

Online marketing strategie

Welke vormen van online marketing je inzet is natuurlijk afhankelijk van je marketingdoelen en marketingstrategie. Je kunt jezelf een aantal vragen stellen zoals:
  • Wat is jouw doelstelling?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is je aanbod (product/dienst)?
  • En wat is je boodschap?
  • Wat is jouw budget?

Deze zaken bepalen namelijk op welke online kanalen je actief gaat inzetten met je online marketing. Je kunt beter op een aantal kanalen actief zijn dan overal een rol willen spelen en vervolgens maar half werk doen.
Reputatiefabriek
Door

Reputatiefabriek

op 26 Mar 2020

Online marketing heeft veel voordelen. Het is zeker effectief voor bedrijven om bezig te zijn met online marketing. Ik ben benieuwd hoe de online marketingwereld er over 5 jaar uit ziet!

Maaike Gulden
Door

Maaike Gulden

op 27 Mar 2020

De voordelen van online marketing zijn gigantisch. Je kunt gemakkelijk een groot publiek bereiken en dit werkt 24/7 voor je ;) Ik ben ook heel benieuwd hoe het er over 5 jaar uit ziet want de ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel.

Reactie plaatsen