Waarom emailmarketing?
Waarom emailmarketing?

Waarom emailmarketing?

Waarom emailmarketing inzetten? Er is toch social media? Dat is een grote misvatting bij veel ondernemers. Email is nog steeds een krachtig middel om met klanten te communiceren. Social media zijn geweldig en zeker onmisbaar voor je online marketing. Maar je verkoopt meestal niet op social media, dat doe je aan je email abonnees.

Waarom emailmarketing inzetten?

Email is de beste manier om een band op te bouwen met je (potentiële) klanten. Emailmarketing is minder vluchtig dan social media. Mensen lezen ook meer emails en klikken vaker op een link in een mail dan in een tweet of Linkedin bericht.

Een email lijst opbouwen is eigenlijk het allerbelangrijkste voor iedere succesvolle online ondernemer. Want met zo’n mailinglijst ben je verzekerd van een continue stroom klanten (als je het goed aanpakt tenminste).

Voordelen emailmarketing

Emailmarketing heeft een aantal voordelen, zoals:
  • Het is effectief en goedkoop.
  • Je kunt het automatiseren.
  • Door regelmatig een mail te sturen, blijf je top of mind.
  • Je kunt een band opbouwen met potentiële klanten.
  • Het genereert verkopen

Hieronder 3 reden waarom emailmarketing een 'must-have' is voor iedere online ondernemer. Waarom is het belangrijk om een mailinglijst op te bouwen en actief aan de slag te gaan met emailmarketing?

#1 Controle over je e-mail lijst

Naast je website, is je email lijst het enige waar je echt controle over hebt. Je bent de baas van je eigen mailinglijst en bepaalt zelf welke berichten je verstuurt, aan wie en hoe deze eruit zien.

Dat ligt heel anders bij je social media kanalen. Daar heb je namelijk geen enkele controle over. Facebook bepaalt hoe je bericht eruit ziet en aan wie deze wel of niet getoond wordt. Als Facebook of Instagram morgen het algoritme weer verandert of nog erger, de stekker eruit trekt, dan kun je jouw fans niet meer bereiken.

#2 Loyaliteit opbouwen

We zijn niet zo kieskeurig over wie we volgen op Instagram of Twitter. Als je een leuke reactie krijgt, dan volg je toch even terug? We volgen dus heel makkelijk mensen op Instagram of Twitter. Dat is lekker laagdrempelig. Maar we geven ons e-mailadres niet aan iedereen.

Iedereen heeft een enorme hekel aan spam in hun inbox. Mensen geven hun e-mailadres niet zomaar aan iedereen. Als mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief, hebben ze genoeg vertrouwen in je. Ze zijn dus geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt, en dus waarschijnlijk ook in je aanbod.

Als je hen kunt mailen en zij vinden leuk wat je deelt, groeit dat vertrouwen. Mensen kopen alleen bij je als ze je leuk vinden en ook genoeg vertrouwen. 

#3 Makkelijk om contact te houden

Als je met mensen in contact blijft door hen regelmatig een e-mail te sturen, kun je dat vertrouwen nog verder uitbouwen. Dat vertrouwen bouw je op door waardevolle mailtjes te sturen, en niet door meteen te willen verkopen.

Je moet je publiek eerst opwarmen, bezwaren wegnemen en laten zien wat jouw expertise is. Als je hen eerste waarde geeft, zitten er vanzelf mensen tussen die meer van je willen en bereid zijn daarvoor te betalen.

Niet iedereen checkt jouw Facebook pagina of website iedere dag. Maar mensen bekijken wel dagelijks hun inbox. Als je dus iets belangrijks te melden hebt (zoals een nieuw product of een webinar) en er zeker van wil zijn dat mensen dit bericht ook ontvangen, dan is een e-mail veel efficiënter.

Reactie plaatsen