Je contentstrategie op orde met een contentkalender
Je contentstrategie op orde met een contentkalender
09 januari 2014 
3 min. leestijd

Je contentstrategie op orde met een contentkalender

Contentmarketing is nog steeds booming en als je hier nog niet mee bezig bent, is het zeker de moeite waard om hier dit jaar mee aan de slag te gaan. Succes op social media staat of valt met de content die je deelt. Is die waardevol voor je publiek? Vinden zij die informatie leuk en interessant genoeg om te delen?

Denk vanuit jouw klant. Waar ligt die ‘s nachts wakker van? Naar welke informatie is jouw doelgroep op zoek? Zorg ervoor dat je een goed beeld van je doelgroep hebt en pas je content daar op aan. Door vooraf goed na te denken over de content die je deelt op je blog of Facebook, blijft die ook in lijn met je merkverhaal en contentstrategie.

Goede voorbereiding is het halve werk

Een handig hulpmiddel is een contentkalender om te bepalen wanneer je welke content publiceert. Zo’n kalender brengt structuur en overzicht. Door in te spelen op actuele onderwerpen, krijgt je content vanzelf meer aandacht. En veel van deze onderwerpen zijn nu al bekend. Denk daarbij aan nationale feestdagen, het begin van de zomer, de Olympische winterspelen of de Gemeenteraadsverkiezingen.

Wil je met je content inspelen op bepaalde actualiteiten? Dan kun je daar nu al mee aan de slag, zonder last-minute stress. Ieder jaar is er weer dierendag, sinterklaas en Pasen. Daar kun je met je content mooi op inhaken.

inhaker-dierendag

Door van te voren na te denken over je content wordt deze beter, en bovendien relevanter voor je doelgroep. Zo kun je jouw merkverhaal vertellen en blijf je onder de aandacht. Een handig overzicht met actuele onderwerpen voor dit jaar, vind je in de issuekalander.

Issuekalender-2014

Bereid je content goed voor

Een contentkalender laat zien wat de goede momenten zijn om content te delen en welke acties ondernomen moeten worden. Organiseer je een evenement. Hoe lang van te voren ga je dit promoten? En via welke kanalen? In zo’n contentkalender staan alle activiteiten, en niet alleen de online acties. Organiseer je een evenement? Waneer begin je met de promotie op Facebook, Twitter of met advertenties? Geef je nog gratis kaartjes weg? En koppel je er een wedstrijd aan?

Het is prettig om vooraf te weten waar je aan toe bent en of je zaken dient voor te bereiden. Ook de ‘verloren’ uurtjes kun je nuttig gebruiken om alvast content te maken. Zet alle belangrijke data en momenten in een overzicht, zodat je kunt bepalen of je een thematische actie wil opzetten speciaal voor Moederdag of Kerst.

Hoe maak je een contentkalender?

Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Je kunt zo’n kalender gewoon in een excelsheet maken en eventueel verschillende tabbladen gebruiken voor verschillende content.

De basis van zo’n overzichtbestaat uit de volgende zaken:

  • Datum of weeknummer
  • Onderwerp
  • Soort content (blog, video, foto,etc)
  • Doelgroep (alleen als je meerdere doelgroepen hebt)
  • Wie er verantwoordelijk is voor de content
  • Via welke kanalen de content verspreid wordt

Dit kun je nog uitbreiden met de volgende zaken:

  • Wat is je centrale boodchap
  • CTA, welke actie wil je dat mensen nemen?
  • SEO, op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?
  • KPI, wat is je doel?

Hieronder een voorbeeld van een contentkalender specifiek voor je blog:

voorbeeld-blogkalender

Recycle content

Oude content kun je heel goed hergebruiken. Heb je al presentaties, whitepapers, filmpjes of andere zaken die je ook op sociale media kunt gebruiken? Heb je ooit een whitepaper geschreven die nu in je bureaula ligt? En is de informatie nog steeds interessant? Dan kan dit weer input zijn voor een aantal blogberichten of voor een video.

Door een content planning te maken, heb je meteen een goed overzicht welke informatie je al hebt en op welk moment je deze het beste kunt delen. Maar je ziet ook welke content je nog niet beschikbaar hebt. Zorg ervoor dat je deze content tijdig maakt. Door een contentkalender te gebruiken, heb je meer houvast en structuur voor je contentstrategie.

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan in het reactieveld hieronder.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen