Wat is een goede call to action? (+ call to action voorbeelden)

Een call to action is een essentieel onderdeel van je content. Het motiveert de lezer om een bepaalde actie te nemen zodat je het contact kunt verstevigen. Vaak gebeurt dit onbewust. Maar hoe schrijf je een goede call to action? En hoe kun je een goede call to action knop op je website maken? Je leest er alles over in dit artikel.

– Laats bijgewerkt 6 februari 2023 – 

Call to action betekenis

Als je me al langer volgt, dan weet je dat ik vaak roep dat alle marketing content een call to action moet hebben. Het maakt niet uit of dit een verkooppagina is, een mailtje, een Instagram Story of een Linkedin bericht.

En even voor alle duidelijkheid. Misschien denk je bij en call to action meteen aan verkopen, maar het is letterlijk een oproep tot actie. Die actie kan van alles zijn: bestellen van een product, reageren op een bericht, inschrijven voor een nieuwsbrief, bekijken van een andere pagina of verder lezen. Het kan ook jouw intentie zijn om iemand aan het denken te zetten. Of gewoon te vermaken met jouw content om de gunfactor op te bouwen.

Het is goed om  content te maken die klanten aantrekt. Maar wat mij betreft kan een goede tekst niet zonder een duidelijke oproep tot actie. Zorg dat de lezer zich aangesproken voelt om iets te doen na het lezen. Wat wil jij dat een lezer doet? Wat is de volgende stap? Hieronder een voorbeeld van Canva.

Voorbeeld call to action van Canva

Waarom is een call to action belangrijk

Mensen moeten vaker iets van je horen om je te leren kennen, leuk te vinden en vertrouwen op te bouwen. Mensen komen misschien toevallig op jouw website of Facebook pagina terecht. Als je ze vervolgens niet motiveert om een bepaalde actie te nemen, dan klikken ze weg en zijn je waarschijnlijk ook snel weer vergeten. En dat wil je natuurlijk niet?!

Houd mensen dus een banaan voor. Seth Godin beweert het volgende: “No offense intended…Most people online are gorillas. When a gorilla walks into an experiment, what they say is: What do I do now? Where’s the banana?”

Iedere pagina moet dus een banaan hebben oftewel zo’n duidelijk call to action.

Of dit mensen nu aanspoort tot lezen, doorklikken, downloaden of bestellen. Je wilt namelijk dat ze de volgende stap nemen zodat ze je niet vergeten. En we verwerken de informatie niet zo rationeel als we misschien denken 😉 Je kunt dus maar beter duidelijk zijn. Welke actie wil je dat mensen nemen?

Overtuig de lezers

Waarom zouden lezers doen wat jij wilt dat ze doen? Ze moeten hier natuurlijk wel eerst het nut van inzien. Wat hebben zij eraan? Vertel dus altijd wat het voordeel voor hen is. Ook gratis content moet je verkopen. Iedereen heeft het druk dus waarom zouden ze er tijd aan besteden?

Bij infomercials doen ze dat bijvoorbeeld heel goed. Voordat ze mensen vragen een actie te nemen, benadrukken ze eerst het probleem en dan presenteren ze een product die precies dat probleem oplost. Soms zijn die heel intrigerend om te kijken en ik ben er ook weleens ingetrapt. Dan heb je zo’n ongebruikte trilplaat op zolder staan die alleen maar in de weg staat 😉

Zo overdreven als in een infomercial hoef je het natuurlijk niet aan te pakken, maar communiceer wel altijd de voordelen van je call to action. Wat heeft de lezer eraan? Hoe bedenk je een goede call to action?

Stap 1: Bepaal je doel

Bepaal eerst wat jouw doel is. Wat wil je bereiken met de content die je maakt? Dat geldt eigenlijk voor alle content. Of dit nu een Instagram post is, een blog of een verkooppagina. Anders kun je namelijk geen goede call to action maken. Wat wil je dat de lezer doet? Daar pas je vervolgens jouw content op aan. Je bepaalt dus eerst wat het uiteindelijke doel is voordat je de tekst maakt. En natuurlijk denk je ook na over de rest van het proces. Wat gebeurt er als iemand die actie ook neemt?

Stap 2: Verplaats je altijd in de schoenen van je lezer

Bekijk het altijd vanuit het perspectief van je lezers. Waar zijn zij naar op zoek? Hoe kun je hen helpen in hun besluitvormingsproces. Welke vragen hebben je bezoekers? Hoe kun je hen helpen? Benoem dat ook duidelijk in je call to action. Dus gebruik liever ‘ontvang wekelijks marketing tips’ in plaats van ‘meld je aan’. En gebruik ook maar één call to action want anders krijgen mensen keuzestress en dan nemen ze helemaal geen actie.

Stap 3: Verkoop de klik

Ga de ‘klik’ ook verkopen. Zorg dat het heel duidelijk is wat het voordeel is voor de lezers en ook wat ze vervolgens kunnen verwachten als ze deze actie nemen. Wat krijgen ze? Welke stappen moeten ze nemen? Zitten ze meteen aan een bestelling vast? Vertel daarom wat mensen kunnen verwachten. Zo voorkom je verrassingen en verlaag je de drempel om verder te klikken. En natuurlijk maak je jouw belofte ook waar. Beloof geen gratis checklijst als mensen vervolgens op een pagina uitkomen waar ze eerst een offerte moeten aanvragen.

Call to action voorbeelden

  • Lees meer artikelen.
  • Vertel me wat je grootste vraag is over [ONDERWERP]?
  • Bekijk de video.
  • Meer weten? Klik op de link.
  • Bekijk mijn nieuwe favoriete [BLOG, PODCAST, VIDEO].
  • Email een vriend.
  • Download de whitepaper.
  • Kun je me helpen beslissen? [X] of [Y]?
  • Voeg toe aan je favorieten zodat je dit later terug kunt vinden.
  • Print de pagina uit.
  • Meld je aan voor de wachtlijst.
  • Pak je stoel op de eerste rij voordat ze weg zijn.
  • Neem contact op voor meer informatie.
  • Koop nu.
  • Antwoord "ik" (of iets anders simpels) om de details/link te ontvangen.
  • Lees dit bericht op [WEBSITE] en laat een reactie achter.
  • Bekijk de andere video die ik gedeeld heb op Instagram.
  • Volg mij op Facebook.
  • Deel dit.
  • Word lid van de nieuwsbrief om [VOORDELEN] te ontvangen.

Voorbeeld call to action ActiveCampaign

Call to action tips

Nu je weet dat een call to action belangrijk is, wil ik hier nog een aantal aanvullende tips met je delen. Tips die je helpen om mensen eerder te overtuigen om die actie ook werkelijk te nemen. Vaak nemen we die beslissingen helemaal niet zo rationeel. Anders had ik ook nooit dat trilapparaat op zolder staan 😉

1. Houd het simpel

Je kunt heel creatief zijn, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat. Een call to action als ‘Download gratis checklist’ is misschien niet heel spannend, maar het is wel duidelijk. En gebruik ook maar één call to action want anders krijgen mensen keuzestress. En het moet kristalhelder zijn. Vertel mensen precies wat je wil dat ze doen

2. Schrijf voor de lezer

Benadruk altijd het voordeel voor de lezer. Wat hebben zij eraan? Wat levert het hen op? Verplaats je altijd in de schoenen van je lezer en schrijf ook vanuit dat perspectief. Dus maak liever een knop met ‘maak mijn account aan’ of  ‘ja ik wil een account’ in plaats van ‘account aanmaken’.

3. Geef iets extra’s

Soms helpt het om mensen een voordeeltje of iets extra’s te geven om het gemakkelijker te maken om die actie uit te voeren. Wie houdt er nu niet van een extraatje? Dit kunnen kortingen zijn, een gratis cadeau of deelname aan een wedstrijd. Maar ook woorden als snel, eenvoudig, vrijblijvend of gratis wijzen op een voordeel.

4. Voeg urgentie of schaarste toe

Het kan ook helpen om urgentie toe te voegen om mensen aan te moedigen nu actie te nemen. Is het tijdelijk of bijna uitverkocht? Als iets schaars is, zijn mensen eerder geneigd om actie te nemen. Een website als Booking,com maakt daar handig gebruik van door te melden ‘we hebben er nog maar 1 over op onze site’.  Denk hierbij aan termen zoals:

  • Tijdelijk aanbod.
  • Bestel nu en ontvang een cadeau.
  • Aanbod vervalt op 15 januari.

5. Gebruik actief taalgebruik

Gebruik actieve woorden dus het liefst werkwoorden die een handeling uitdrukken zoals kopen, proberen, downloaden, besparen, etc. Deze woorden zetten mensen aan tot actie. En nu vraag jij je misschien af: ‘Kies ik voor een gebiedende wijs of het hele werkwoord?’ Dat is een kwestie van uitproberen en testen. Een gebiedende wijs is krachtiger, maar ook dwingender. Gebruik dus woorden zoals:

  • Registreer
  • Koop
  • Like
  • Doneer
  • Inschrijven
  • Bestellen

Call to action social media

Ook in je social media berichten is het goed om altijd na te denken over je call to action. Waarom maak je die tweet of Insta Story? Wat wil je ermee bereiken en wat is de vervolgactie die je wilt dat mensen nemen. Wil je dat mensen reageren, een video bekijken of doorklikken naar je website?

Plaats je call to action het liefst zo veel mogelijk vooraan in je bericht want op veel social media kanalen worden langere berichten afgebroken. Mensen moeten dan eerst klikken voordat ze het hele bericht zien. 

Call to action button maken op je website

Op jouw website gebruik je vaak een speciale knop of call to action button. Zo’n knop valt namelijk lekker op en verleidt tot klikken. Met de juiste vormgeving speel je bovendien in op het primitieve brein want we handelen vaak onbewust. Hieronder wil ik nog een aantal aanvullende tips geven voor zo’n call to action knop op je website.

Juiste locatie

De plaats van je call to action is belangrijk. Ideaal gezien zou deze zoveel mogelijk bovenaan moeten staan zodat mensen deze zien zonder dat ze moeten scrollen. Maar complexe onderwerpen hebben soms wat meer uitleg nodig. Op langere pagina’s is het goed om je call to action een paar keer te herhalen, Vermeld deze op een aantal plekken en zeker ook onderaan.

Gebruik witruimte

Gebruik witruimte rondom je call to action zodat deze extra opvalt. Door witruimte te gebruiken, springt zo’n knop eruit en leg je extra nadruk op je call to action. Als er allerlei dingen rondom staan, valt deze minder op. Je kunt ook extra aandacht trekken voor je call to action door de knop in een kader te plaatsen of met pijlen te benadrukken.

Gebruik alternatieve kleuren

Ook kleur is een effectieve manier om de aandacht te trekken. Zeker als je alternatieve kleuren gebruikt. Als je op je website bijvoorbeeld veel blauw gebruikt, dan werkt een oranje knop het beste. Door dit extreme contrast valt deze extra op. Gebruik een kleurenwiel en selecteer een kleur die tegengesteld is aan je hoofdkleur. Deze tegengestelde kleur valt niet alleen op maar past esthetisch ook goed.

Grootte is belangrijk

Denk niet alleen aan de plek, witruimte en kleur, maar ook de afmeting van de call to action knop is belangrijk. Een grote knop valt beter op. Maar overdrijf het niet want een te grote knop werkt weer averechts. Zorg gewoon dat de knop groot genoeg is ten opzichte van andere elementen op je pagina.

Plaats één duidelijke call to action op iedere pagina

Iedere pagina zou theoretisch gezien één duidelijke call to action moeten hebben (op een lange pagina herhaal je diezelfde call to action). Anders ben je bezoekers zo weer kwijt. En dus niet alleen je home pagina of een landingspagina. Maar dit hoeft niet altijd een knop te zijn. Het kan ook een link in een tekst zijn. Onthoud alleen dat knoppen meer opvallen. Deze call to action hoeft niet hetzelfde te zijn voor iedere pagina. Je kunt er namelijk ook kleinere tussenstapjes inbouwen die uiteindelijk leiden tot jouw uiteindelijke doel.

Overdrijf het niet

Zorg ervoor dat je niet te veel vraagt. Laat mensen kleine stapjes nemen om beetje bij beetje vertrouwen op te bouwen. In ieder stap van de verkoopfunnel zijn mensen bereid om bepaalde stappen te nemen. Is die stap te groot? Dan verlies je die bezoekers. Als iemand naar een auto kijkt en je vraagt meteen ‘voeg toe aan je winkelwagen’ dan is dat een veel te grote stap.

  • Denk na over jouw call to action bij alle content die je maakt.
  • Wat is je doel met die content?
  • Wat is de volgende stap?
  • Verleid mensen om de volgende stap te nemen.

En denk ook na wat die volgende stap is. Hoe ziet jouw proces eruit? Dus bedenk wat er gebeurt als een bezoeker die actie neemt. Dit proces zou zo simpel mogelijk moeten zijn. Vraag niet meer informatie dan nodig.

Denk na over een goede call to action

Wil je dat iemand iets koopt, contact opneemt of een andere mening krijgt? Of wil je iemand informeren of vermaken? Wat je doel ook is, het is handig als je hier van tevoren over nadenkt. Wat wil je dat mensen doen? Als je dat weet, kun jij een duidelijke call to action bedenken.

Hoe makkelijker je het voor mensen maakt om de volgende actie te nemen, hoe waarschijnlijker het is dat mensen dit ook doen. Laat mensen niet in het ongewisse. Vertel ze gewoon wat ze moeten doen.

Heb jij nog aanvullingen over een goede call to action? Deel ze dan hieronder in de reacties.

Leestips:

 

Vind je dit interessant? Pin voor later!