Expertstatus vergroten met blogs, podcasts of video’s
Ga blogs, podcasts of video’s inzetten. Daarmee kun jij je expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen. Hierdoor kunnen mensen je online vinden en laat je zien wat je expertise is. Mensen doen graag zaken met een expert en zonder vertrouwen zullen ze nooit klant worden.
Dit is het derde deel in een vijfdelige serie om je te helpen om je klantenstroom te vergroten en online programma’s te verkopen. Voordat je verder leest wil je misschien deel 1 en deel 2 lezen.
– Laatste update 27 februari 2020 –
Vertrouwen opbouwen en expertstatus vergroten
Het is een uitzondering dat iemand iets bij je koopt de eerste keer dat ze je ontmoeten. En dat is niet gek. De meeste mensen moeten eerst vertrouwen dat jij hen het beste kan helpen voordat ze met jou in zee gaan en hun geld aan je uitgeven. Ze doen graag zaken met de expert in je vakgebied.
Het goede nieuws is dat als je een onweerstaanbare weggever hebt die een urgent probleem oplost ( zoals je leerde in deel 2). Dan ben je op de goede weg om ervoor te zorgen dat potentiële klanten helemaal dol op je zijn.
Het slechte nieuws. Je weggever alleen is niet genoeg om prospects om te zetten in betalende klanten. Mensen moeten voldoende vertrouwen in je hebben zodat ze zich comfortabel voelen om op de koop knop te klikken.
Dat vertrouwen opbouwen kost tijd. Ze willen een verstandige keuze maken en doen het liefst zaken met een expert. Ga dus je expertstatus vergroten!
Deel jouw kennis
Vertrouwen opbouwen doe je door regelmatig gratis content te delen. Daarmee laat je zien dat je verstand van zaken hebt en kun je jouw expertstatus vergroten. Waarom is dit belangrijk? Content marketing is de nieuwe vorm van marketing. Als mensen tegenwoordig iets nodig hebben, gaan ze zelf wel op zoek op internet. En dan wil je graag dat mensen op jouw content tegenkomen.
Om mensen naar je website te trekken, deel je hier behulpzame en waardevolle content. Content die past bij jouw boodschap maar die wel interessant is voor jouw ideale klanten. Je moet hen verder helpen of inspireren.
Blog regelmatig, het liefst wekelijks
Ik adviseer al mijn klanten om regelmatig een blog te publiceren. Als schrijven niet jouw ding is, kun je natuurlijk ook aan de slag met een podcast of video’s. Waarom? Omdat het werkt!
Dit is de manier waarop mensen je kunnen vinden en mensen moeten ook een reden hebben om naar je website te komen.
En als ze enthousiast zijn, gaan ze dit ook delen op social media waardoor ook de mensen uit hun netwerk jou en jouw content ontdekken.
- Hoe vaker je goede content publiceert, hoe meer mensen je vinden of terugkomen naar je website dus hoe groter de kans dat mensen ook klant bij je worden.
- Bovendien heb je dan ook wekelijks een goede reden om de mensen op je mailinglijst een email te sturen zodat je top of mind blijft.
- Je kunt gewoon melden dat je een nieuwe blog (podcast of video) gepubliceerd hebt.
Maak een content plan
Het is handig om een content plan te maken over welke content je gaat delen en op welke platformen. Kun je hier wat hulp bij gebruiken? Lees dan mijn tips hoe je heel snel en gemakkelijk zo’n content planning maakt.
Focus je bij voorkeur op één content platform zodat het niet te overweldigend wordt en je het ook volhoudt.
Dus kies voor een blog, podcast of een video show. Je kunt dit later altijd uitbreiden. Het is belangrijk dat je dit ook consistent doet.
Ga dus wekelijks nieuwe originele content maken. En misschien ben je daar nu nog niet, maar hier moet je uiteindelijk wel naar streven. Dan hebben mensen namelijk een reden om naar je website te komen waar ze ook je weggever zien! En komen ze hopelijk iedere week weer terug omdat je nieuwe waardevolle content hebt zodat je vertrouwen opbouwt.
De beste manier om dit te doen is door blogs te schrijven die zich specifiek richten op het oplossen van de problemen van je ideale klanten. En de link naar deze blogs ga je ook via email naar ze sturen. En nogmaals, houd je niet van schrijven dan kun je natuurlijk ook een podcast of video show maken. Door deze content te maken en naar hen te sturen, houd je hen betrokken en geïnteresseerd in jou en wat je doet.
Waarom wekelijks content delen?
Waarom wekelijks nieuwe content maken? Je publiek leert je zo beter kennen en als ze blijven plakken, waarderen ze waarschijnlijk niet alleen je content maar ook de manier waarop je dit brengt.
Ze komen terug voor meer, gaan jou leuk vinden en je iets gunnen.
Hiermee kun jij ook je experstatus vergroten. Je wordt de go-to bron over een specifiek onderwerp als je dit consistent doet (en niet alleen als je inspiratie hebt). Mensen gaan er dan op rekenen.
- Je deelt jouw boodschap consistent en als je dit wekelijks doet blijf je top of mind.
- Met jouw content bouw je de know – like – trust factor op waardoor mensen jou en jouw content gaan waarderen.
- Mensen gaan op je rekenen en je wordt de ‘go to’ bron als mensen informatie zoeken over jouw specifieke onderwerp.
- Hierdoor zien mensen dat je verstand van zaken hebt en kun je jouw expertstatus vergroten.
- Dit draagt bij aan je online vindbaarheid voor nieuwe klanten.
Door dit te doen, zorg je voor een wow effect bij je potentiële klanten. Met deze content laat je zien dat je hen begrijpt en dat je kunt helpen om hun problemen op te lossen. Het is dus belangrijk dat je heel goed weet voor wie je deze content maakt.
Content maak je voor jouw ideale klanten
Alle content maak je voor jouw ideale klanten. Dat zijn de mensen die je naar je website wilt trekken. Dus maak content die past bij jouw boodschap en jouw expertstatus vergroot, maar die wel interessant is voor jouw ideale klanten.
- Als je nieuw bent, denk er dan niet teveel over na en begin gewoon met het maken van content.
- Als je af en toe blogt, maak dan de commitment om regelmatig te bloggen. Het liefst wekelijks. Doe het in ieder geval consistent.
Weet je niet waarover je kunt schrijven? Mijn favoriete tip is dit: Welke vragen stellen klanten je vaak? Ga die vragen dan beantwoorden in een blog. Of denk aan je laatste klantsessie en brainstorm dan 10 dingen die je jouw klant verteld hebt. Dan heb je weer 10 blog post ideeën.
Zolang je maar schrijft over onderwerpen die interessant zijn voor je ideale klanten én dit ook een link heeft met wat je verkoopt ( dit komt weer terug op klant duidelijkheid), dan kan het eigenlijk niet misgaan. Na een tijdje merk je vanzelf welke content mensen aanspreekt. Maar begin gewoon ergens. Ga content delen waarmee jij je expertise laat zien.
Houd een lijst bij van content ideeën zodat je altijd weet welke content je wilt maken en probeer je content ook zoveel mogelijk te batchen. Dat bespaart een hoop tijd!
Content actief promoten
Mensen vinden je content niet zomaar tenzij je heel goed bent in SEO dus ga dit ook zelf actief promoten.
Je hebt al die content niet voor niks gemaakt en hiermee kun jij je expertstatus vergroten. Plaats een link op social media en stuur deze ook naar de mensen op je mailinglijst.
En maak je alsjeblief geen zorgen over je abonnees. Zij hebben zich aangemeld omdat ze graag van je willen horen. Ze kunnen je mails gewoon verwijderen als ze deze niet willen lezen of zich weer uitschrijven voor je lijst…maar ze kunnen niks lezen als je hen niks stuurt!
Video’s, podcasts en webinars maken
Als je al regelmatig blogt en deze ook naar je email lijst stuurt, overweeg dan om ook te starten met video’s, een podcasts of om ook eens een webinar te geven. Maar ga in ieder geval je content recyclen en deze zo slim mogelijk inzetten. Al die content maken kost een hoop tijd en de ene persoon kijkt liever video’s en de ander leest liever.
Bedenk hoe je deze content slim kunt hergebruiken.
Maar voel je vooral niet verplicht om dit allemaal te doen. Je kunt beter één ding consistent doen dan alles maar half. Ook met een wekelijks blog en een waardevolle weggever (om je mailinglijst op te bouwen), kun je mooie resultaten behalen. Zo heb ik dit zelf ook jaren lang gedaan. Dat was mijn belangrijkste strategie om passief inkomen te verdienen zoals ik in deel 1 noemde.
Content marketing is key
Houd met alle content die je maakt altijd de focus op je ideale klant, wat zij nodig hebben en hoe je hen kunt helpen (en zorg er wel voor dat deze jou helpt om je expertstatus te vergroten). Van daaruit bouw je je lijst op. Door in contact te blijven, bouw je vertrouwen op en warm je mensen op voor toekomstige verkopen.
Het maakt niet uit of je 1-op-1 programma’s aanbiedt, groepsprogramma’s of digitale producten. Content is een key component in je marketingstrategie (en niet alleen als je iets wil verkopen).
Maar wat als je continu waardevolle content deelt en deze consistent plaatst en mensen nog steeds niet kopen? Lees dan in deel 4 wat je kunt doen. Daar deel ik 3 dingen die je in orde moet hebben zodat het een no-brainer wordt voor klanten om in je te investeren.
Jouw actieplan om je expertstatus op te bouwen
Om vertrouwen op te bouwen bij je potentiële klanten is het goed om interessante content te delen die hun problemen oplost en waardoor zij zich begrepen voelen. Start vandaag nog met deze acties:
- Commit om regelmatig te bloggen, het liefst wekelijks.
- Houd een lijst bij met blog ideeën zodat je consistent behulpzame content maakt voor jouw ideale klanten.
- Denk na hoe je die content kunt hergebruiken om je ideale klanten te blijven voorzien van waardevolle informatie.
Als je nog vragen hebt over content marketing en je expertstatus vergroten, stel ze dan in de comments hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!