7 Dingen die mensen je niet vertellen over het starten van je eigen bedrijf
Het is goed om met de juiste verwachtingen aan je eigen bedrijf te starten. Dus als je voor jezelf begonnen bent en nog niet de gewenste resultaten behaalt, lees dan vooral verder. En heb je plannen om voor jezelf te starten dan weet je wat je te wachten staat. En maak je geen zorgen, het is niet allemaal negatief 😉
– Laatste update 1 februari 2022 –
Eigen bedrijf starten
Het is goed om te beseffen dat succes niet vanzelf komt en dat je waarschijnlijk niet vanaf de eerste dag een succesvol bedrijf hebt waar je direct duizenden euro’s mee verdient. En dit geldt ook als jij nu al een bedrijf hebt, maar besluit dat je meer online wilt ondernemen. Je hebt dan wel een voorsprong, maar dit vereist toch weer andere kennis en vaardigheden.
Er komt best wel wat kijken bij een eigen bedrijf starten.
- Zo heb je een onweerstaanbaar aanbod nodig.Â
- Is het goed om jezelf online zichtbaar maken.
- En een trouwe community op te bouwen.
En dat zijn nog maar een paar dingen. Ik probeer in dit artikel gewoon eerlijk te zijn zodat je weet wat je te verwachten staat. Vaak hoor je namelijk alleen de succesverhalen en niet wat daar aan vooraf ging. Ben je benieuwd?
Lees hieronder 7 dingen die mensen je niet vertellen over het starten van je eigen bedrijf.
1. Niet ieder idee is een goed idee
Misschien heb je al een idee wat je gaat aanbieden of heb je al een aanbod maar levert dit niet genoeg op. Niet iedere idee wat in je opkomt is een goed idee. Maar laat je dit vooral niet weerhouden om je eigen bedrijf te starten of om dit om te zetten in een online bedrijf. Ik geniet nog dagelijks van de vrijheid die ik heb om te ondernemen op mijn eigen voorwaarden. Dat ik zelf mijn tijden ik kan delen en bepaal wat ik wel en niet doe.
We dromen er waarschijnlijk allemaal van om mooie reizen te kunnen maken, een personal trainer te kunnen betalen en zeeën van vrije tijd te hebben. Maar het kost tijd om je bedrijf van de grond te krijgen.
Als je net voor jezelf begint, houd er dan rekening mee dat je weinig geld verdient of zelfs geld verliest omdat je start-up kosten hebt. Als je dat weet, helpt je dat misschien om door te zetten en de eerste hobbels te nemen totdat je een winstgevend bedrijf hebt.
Maar niet alle ideeën zijn succesvol. Soms ligt dit aan de timing (je bent te vroeg of te laat), de vraag van de markt of zelf aan jou. Misschien kun jij je bedrijf niet voldoende aandacht geven of pak jij je marketing verkeerd aan. Het is vaak een kwestie van verschillende dingen uitproberen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik je niet aanraad om voor jezelf te beginnen. Het betekent gewoon dat je idee nu niet werkt.
Het is goed om je idee eerst te valideren voordat je dit lanceert. Lees daarvoor dit artikel over je idee valideren.
2. Het is een kwestie van volhouden
Het is mijn overtuiging om een verdienmodel en marketingstrategie te kiezen die bij jou passen. Waar jij gelukkig van wordt (want anders houd je het niet vol) en maar die ook passen bij jouw middelen en doelen.
Als je niet veel geld te besteden hebt, is het een utopie om een bedrijf te starten met veel personeel of duizenden euro’s uit te geven aan advertenties. Daar kun je wel naar toe werken 😉 En misschien kun je jouw aanbod ook op een andere manier verkopen? Of deze aanbieden aan een hoger marktsegment waardoor je hogere prijzen kunt vragen?
Loop je al een tijdje rond met een geweldig idee en weet je dat dit ook werkt, dat je mensen hier ook echt mee kunt helpen? Geef dan niet te snel op (ook al is je eerste lancering mislukt).Â
J.K Rowling werd in eerste instantie ook door bijna iedere uitgever afgewezen met haar manuscript voor Harry Porter. En Thomas Edison faalde ook zo’n duizend keer voordat zijn gloeilamp werkte. En deze drie quotes van hem vatten dit mooi samen:
- ‘I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work’.
- ‘Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up’.
- ‘We often miss opportunity because it’s dressed in overalls and looks like work’.
Misschien denk je wel: ‘maar ik ben Edison niet’. Klopt, maar als je volhoudt en het slechts een fractie probeert van het aantal keer dat hij dat deed, dan heb je nog steeds een enorme voorsprong op de mensen die stoppen zodra ze obstakels tegenkomen.
Wil jij dat jouw idee slaagt? Wees bereid om er tijd en energie in te steken en geef niet te snel op. Een succesvol bedrijf opbouwen kost tijd. Het is vaak een kwestie van verschillende dingen uitproberen.
Durf te experimenteren.
3. Het gaat om winst en impact
Sales is niet de maatstaf voor succes. Winst en de impact die je maakt zijn dat wel. Misschien wel de twee belangrijkste vragen om jezelf te stellen:
- Kan ik anderen helpen om resultaten te behalen?
- Kan ik mezelf een redelijk salaris betalen?
En nogmaals, het is normaal dat je in het begin niks of nauwelijks iets verdient. Maar als je al een tijdje bezig bent (lees: jaren) en je nog steeds geen fatsoenlijke winst maakt, dan doe je iets niet goed. Dan is je fundament niet goed (zie punt 6). Bekijk dan eens of mijn programma Master Online Marketing je aanspreekt.Â
Onthoud dat sales slechts voor inkomen zorgt. De winst (en succes) van je bedrijf is wat er overblijft als je hier de kosten van aftrekt (materiaal, uren, marketing kosten, etc.). Het zijn vaak een hoop kleine bedragen maar als je alles optelt, kan dit een enorme impact hebben op je winstmarges.
Je kunt alleen een succesvol bedrijf opbouwen als je anderen kunt helpen om resultaten te behalen. Dan maak je impact en zijn mensen bereid om hiervoor te betalen. Maar als je hier niet genoeg mee verdient om leuk van te leven dan is het goed om het anders aan te pakken.
4. Zorg dat het je passie is
Vrijheid en flexibiliteit als ondernemer zijn leuk, maar als je niet super gepassioneerd bent over het onderwerp dan houdt je het niet vol.
Want je gaat de hele dag over dit onderwerp praten en hier content voor maken. Dus vind je dit over een paar jaar nog steeds leuk?
En je kunt je aanbod altijd wijzigen. Je zit hier niet voor de rest van je leven aan vast. Maar vaak ben je hier wel jaren mee bezig omdat het tijd kost om naamsbekendheid en een publiek op te bouwen.
Die passie is dus zo belangrijk in je bedrijf. Misschien nog wel belangrijker dan de kennis en vaardigheden die je in huis hebt. Daar kun je ook aan werken en trainingen voor volgen. En vaak weet je ook al meer dan je denkt. Je hoeft slecht een paar stappen verder te zijn dan de mensen die je gaat helpen. Als je mensen maar kan helpen om resultaten te behalen.
- Maar waar wordt je blij van?
- Waar ben je ontzettend goed in?
- En wat waarderen anderen aan jou?
- Waar kun je geen genoeg van krijgen om over te praten?
- Waar wil je mensen graag mee helpen?
5. Wees bereid anderen te helpen
Je kunt de beste opleidingen hebben of jaren ervaring, maar dit is nog geen garantie voor succes als jij je eigen bedrijf start. Het is veel belangrijker dat je bereid bent om hard te werken, te leren (en dit te implementeren) en om anderen te helpen.
Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om je eigen bedrijf te starten. De technologie maakt dat steeds gemakkelijker. Via social media kun je veel mensen bereiken en iedereen kan hier heel succesvol worden. Kijk maar eens naar al die influencers tegenwoordig. We leven in het tijdperk van informatie waar je de ene dag een video kan uploaden op YouTube en een jaar later ben je een influencer die miljoenen verdient. En natuurlijk is dit niet voor iedereen weg gelegd maar de huidige technologie biedt ongekende mogelijkheden. Ook jij kunt een video online zetten.
En mensen doen zaken met jou als persoon.Â
Omdat ze jou aardig vinden of de manier waarop jij dingen uitlegt. Ga dus vooral anderen helpen en deel content die interessant is voor de mensen die jij graag wilt helpen. Weet waar zij naar op zoek zijn en wees ook niet bang om je persoonlijkheid te laten zien.
Het gaat erom dat je een dienst of product hebt die mensen willen. Niet wat jij denkt dat ze willen.Â
Dus als je goed kunt luisteren, feedback vraagt, bereid bent om dingen aan te passen en je insteek is om mensen zo goed mogelijk te helpen, dan zet ik mijn geld op jou.
6. Zorg voor een stevig fundament
Marketing is belangrijk. Want als je mensen niet weet te inspireren om ja te zeggen tegen je aanbod, dan heb je geen klanten. Mensen denken vaak: ‘als ik maar meer mensen bereik’ of ‘als ik maar geld had om te adverteren’ dan zou mijn bedrijf wel groeien.
Maar al het geld in de wereld gaat niet helpen als je fundament niet goed staat.Â
Dingen zoals verkeerde marketingkanalen kiezen, geld uitgeven aan de verkeerde dingen of zelfs een aanbod ontwikkelen zonder research en feedback zijn hier slechts een paar voorbeelden van.
Je marketing is het allerbelangrijkste in je bedrijf, maar dit gaat niet werken als je fundament niet op orde is. Als je geen onweerstaanbaar aanbod hebt, jouw ideale klanten niet goed kent en wat jouw onderscheidend vermogen is, dan gaat het niet werken.
Weet waar jij je tijd en energie het beste in kunt steken zodat je hier het meeste profijt van hebt.
Zorg dat eerst het fundament van je bedrijf goed staat. Weet welke waarde je gaar toevoegen, voor wie en hoe je dat gaat doen zodat je ook de juiste dingen doet. Dit kost tijd en klinkt misschien niet erg aantrekkelijk, maar het is goed om eerst een stevig fundament te hebben want anders kom je er na maanden of zelfs jaren compleet met de verkeerde dingen bezig bent.
7. Wen aan kritiek & om uit je comfort zone te treden
Niet iedereen zal waarderen wat je doet. En niet iedereen zal dit ook op een aardige manier aan je vertellen. Kortom, je zult kritiek krijgen. Misschien krijg je zelfs wel hatelijke opmerkingen. Dit komt vaak van mensen die jaloers zijn, onzeker of gewoon niks beters te doen hebben. Of ze begrijpen niet waar je mee bezig bent. Om succes te hebben zul je dit moeten accepteren dat dit kan gebeuren. Probeer je zo min mogelijk van deze kritiek aan te trekken.
Onthoud wat je drijfveren zijn en waarvoor je het doet. Als je dat weet, houd je het ook vol. Ook als het een keer lastig is of je kritiek krijgt.
Angst is misschien de belangrijkste reden dat mensen hun bedrijf niet van de grond krijgen. Angst voor kritiek, angst dat het mislukt, angst voor afwijzing, etc. Mensen houden vaak van hun veilige plek waar ze zich comfortabel voelen en waar alles voorspelbaar is. Als je dit nog niet gemerkt hebt, maar als ondernemer moet je vaak buiten je comfort zone.
Ga dit mooie avontuur aan
Maar een eigen bedrijf starten is zo leuk. En het geeft zo veel voldoening, zowel op persoonlijk vlak als professioneel.
Als je een droom hebt om je eigen bedrijf te starten, neem dan het risico en ga er gewoon voor. Ik wilde je met dit artikel niet ontmoedigen maar wel laten weten wat je te wachten staat, de mooie en minder mooie kanten. Een eigen bedrijf is niet voor iedereen de juiste keuze. Maar als jij iets hebt waar je anderen mee kunt helpen, dan hoop ik dat je dit avontuur aangaat. De wereld heeft nodig wat jij te bieden hebt.
Ben je er klaar voor om je eigen bedrijf te starten of je business om te zetten in een online bedrijf? Je kunt altijd contact opnemen als je hier wat hulp bij kunt gebruiken.
Vind je dit interessant? Pin voor later!