Nieuw aanbod lanceren? Ga eerst je idee valideren!

Droom jij ervan om je eigen bedrijf te starten? Misschien heb je al een idee wat je gaat aanbieden of heb je al een aanbod maar vallen de resultaten tegen en wordt je hier niet meer blij van. Misschien komt het omdat jij een belangrijke stap overgeslagen hebt: je idee valideren.

– Laatste update 23 februari 2021 –

Nieuw idee bedenken

Of je nu net start of al een eigen bedrijf hebt, het is heerlijk om nieuwe ideeën te bedenken en te ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Misschien wil je een evenement organiseren, een nieuwe groepstraining of je eerste online programma lanceren.

In deze ontwerpfase is er nog niks verkeerd gegaan, je ziet de potentiële mogelijkheden en gaat er natuurlijk van uit dat het een goot succes wordt. Maar als je dit idee vervolgens uitwerkt en gaat lanceren, dan vergeten veel mensen een cruciale stap. Dit is het proces om je nieuwe idee eerst te valideren.

En dit kan het verschil maken tussen een succesverhaal of een mislukking. Want jij kunt het wel een geweldig idee vinden maar willen mensen dit ook kopen?

Leestip:  5 Dingen die je absoluut nodig hebt voor een succesvolle lancering.

Idee valideren

In het kort betekent je idee valideren dat je checkt of het ook een goed idee is. Dat je de juiste markt, de juiste prijs en het juiste verdienmodel hebt om dit aanbod ook winstgevend te verkopen.

Als je deze stap overslaat, zijn er namelijk een aantal mogelijke scenario’s:

  • Je verkoopt helemaal niks.
  • Je verkoopt wel, maar de resultaten vallen tegen.
  • Je werkt veel harder dan nodig en dit kan zelfs leiden tot een burn-out.

Als je een nieuw idee hebt, ben je misschien zo enthousiast dat je dit direct wilt lanceren. Je zoekt later wel uit wat wel en niet werkt. En natuurlijk is het goed om actie te nemen en niet te lang in de ontwerpfase te blijven hangen.

Maar zonder een heldere strategie en de nodige voorbereiding, geef jij je nieuwe idee eigenlijk geen eerlijke kans.

Goede voorbereiding

De beste ideeën kunnen namelijk mislukken zonder een goede voorbereiding. En dit fiasco zorgt er dan voor dat je een geweldig idee opgeeft dat misschien wel goed uit kan pakken met een paar kleine aanpassingen.

Daarom is het goed om je idee eerst te valideren voordat je veel tijd en energie steekt in de uitwerking van dit aanbod. Daarmee voorkom je dat je uren lang video’s opneemt of een heel programma in elkaar draait waar vervolgens niemand op zit te wachten.

Hieronder zijn 5 vragen die je mee kunt nemen in je overweging of het een goed idee is of niet.

#1 Concurrentie: wat wordt er al gedaan?

Heb je ooit een geweldig idee gehad maar toen je dit vervolgens checkte in Google kwam je er achter dat dit al bestond? Je ontdekte dat iemand anders precies hetzelfde idee had en dit dus al doet. Misschien is dit een tegenvaller, maar als je erover nadenkt is dit juist positief. Dat betekent dat het werkt en er markt voor is dus dit is al een stukje validatie. Bovendien kost het je minder moeite om mensen te overtuigen voor jouw aanbod.

Als dit een compleet nieuw idee is waar ze nog nooit van gehoord hebben, dan begrijpen ze dit niet en is het dus lastiger te verkopen. Het is leuk als je de eerste bent met iets unieks, maar dit betekent wel een lastigere en langere weg naar succes omdat je mensen eerst nog moet overtuigen van dit idee.

  • Dus omarm de concurrentie.
  • En als iemand anders al doet wat jij wilt doen, dat betekent niet dat jij dit niet meer kunt doen.
  • Laat je daar vooral niet door tegenhouden want niemand brengt het op dezelfde manier als jij.

Vind jouw unieke manier om dit te doen. En je kunt juist voortborduren op wat anderen in jouw branche al gedaan hebben. Het is goed om te kijken wat de concurrentie al doet en kijk dan vooral naar wat er nog niet gedaan wordt. Waar zijn nog gaten te ontdekken. Wat kan er anders of beter? Is het een specifieke markt waar jij je op richt? Of gebruik jij een heel ander systeem?

Gebruik dit marktonderzoek om jouw onderscheidend vermogen te ontdekken. Wat maakt jou anders? 

Leestip:  Dezelfde ideeën als anderen? Laat je hierdoor niet tegenhouden.

#2 Markt: wie heeft profijt van je aanbod

Als je idee goed is, zijn er mensen voor te vinden. Maar het is goed om te weten wie hier het meeste profijt van hebben.

  • Wie kan je helpen met jouw aanbod en vind je ook leuk om te helpen?
  • Welk resultaat wil jij het liefste leveren en aan welke doelgroep?
  • Waar ligt de match tussen wat jij wilt brengen en wat anderen zoeken?

Veel ondernemers willen niet kiezen voor een specifieke doelgroep omdat ze bang zijn dat ze potentiële klanten mislopen. Maar het is goed om je te richten op een specifieke doelgroep wamt anders wordt je marketing heel lastig. Als je weet wie er het meeste profijt heeft van je aanbod wordt het makkelijker om content te maken en weet je ook waar jouw ideale klanten ze online uithangen.

Leestip: Hoe kies je een winstgevende niche en trek je klanten aan.

#3 Business model: de beste manier om je aanbod te leveren?

Wat is de beste manier om je aanbod te leveren is nog zo’n belangrijke beslissing. Wat wil je voor iemand betekenen? Wat is het resultaat dat iemand bij jou koopt. Denk vanuit het resultaat want mensen kopen uiteindelijk de resultaten.

En hoe kun je dit resultaat het beste leveren?

Bedenk welke stappen jullie moeten zetten om dit resultaat te behalen. Wat moet er gebeuren?

  • Wat moet jij doen?
  • Wat moet je klant doen?
  • En wat moeten jullie samen doen?

Kunnen ze dit resultaat behalen door een boek te lezen, een checklijst in te vullen, een evenement bij te wonen of door video’s te bekijken? Als je dit helder hebt kun je beslissen wat je business model wordt.

Je kunt nog zo’n briljant idee hebben, maar het is goed om te kijken wat de beste en meest winstgevende manier is om dit bij je klanten te krijgen én wat natuurlijk ook bij jou past. Jij moet er happy van worden en jouw verdienmodel moet ook logisch zijn voor je markt. Als je doelgroep ouder is en minder technisch onderlegd, is een online programma misschien niet het meest logische. Als je budget kopers hebt, bedenk dan of je ook een goedkopere optie aan wilt bieden.

#4 Prijs: wat kan je hiervoor vragen?

Misschien lijkt het aantrekkelijk om minder te vragen dan je concurrenten en gewoon de goedkoopste optie te zijn. Maar verdien je dan ook genoeg om alle kosten te dekken? En ook voor de tijd die je erin stopt? Als je iets waardevols levert, dan hoort daar ook een bepaald prijskaartje bij. Jouw tijd is ook wat waard, en als je dit ruilt voor geld en weinig winst maakt dan heb je geen bedrijf maar een hobby.

Veel ondernemers hebben een hekel aan cijfers. Maar het is goed om een rekensommetje te maken. Wat zijn de kosten die je nodig hebt om je bedrijf op de allerbeste manier te runnen en hoeveel geld heb je minimaal nodig hebt om je privérekeningen te betalen?

  • Hoeveel geld heb je per maand nodig zodat jij het allerbeste resultaat kunt leveren voor je klanten?
  • Hoeveel geld heb je nodig om het privéleven te leiden waar jij van droomt?

Tel die bedragen bij elkaar op en deel dit door het aantal klanten kun jij per maand helpen. Bepaal dan wat een logische prijs is zodat jij hier ook nog een leuke winst aan overhoudt.

En als je ideale klanten niet bereid zijn om deze prijs hiervoor te betalen? Dan kun je beter een ander idee bedenken.

Veel mensen trappen in de valkuil dat ze veel te lage prijzen vragen omdat ze bang zijn dat ze anders klanten mislopen. Maar als ze dan een rekensommetje maken, realiseren ze zich dat ze op deze manier niet eens kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. Het doel van een bedrijf is winst maken.

#5 Testen: kopen mensen het ook?

Als je denkt dat je het juiste aanbod hebt, tegen de juiste prijs en dit ook zo efficiënt en winstgevend mogelijk kunt leveren, ga dit dan testen. Blijf niet te lang in de ontwerpfase hangen. Je kunt veel onderzoek doen en allerlei cijfers berekenen, maar uiteindelijk kom je er pas achter of het een goed idee is door het gewoon te testen. Zijn mensen ook bereid om hiervoor te betalen?

Ga niet af op goedbedoelde adviezen van vrienden en bekenden. Als jij jouw idee bij hen voorlegt en ze geven aan dat het een goed idee is, zegt dit nog niks. Tenzij ze er ook voor willen betalen. Misschien zeggen ze dit alleen uit beleefdheid.

Als een onbekende (en het liefst meerdere onbekenden) je aanbod kopen, dan weet je dat jij een goed idee hebt.

Er zijn verschillende manieren om je idee te testen. Een hele makkelijke manier is om een beta lancering te doen. Je nodigt een aantal mensen uit om je aanbod tegen een gereduceerd tarief te testen in ruil voor feedback zodat jij het kunt verbeteren.

Of je kunt het een aantal mensen gratis laten testen. Doorloop dan wel het hele proces alsof dit ook betalende klanten zijn. Op die manier kun je ook direct testen of het werkt, wat de reacties zijn en of je dit fulltime wilt doen.

Klaar om je nieuwe idee te valideren?

Nieuw idee valideren

Het is fijn als je van je passie een bedrijf kunt maken. Je kunt dan nieuwe ideeën bedenken en beslist zelf hoe jouw aanbod eruit ziet. Maar de uitwerking hiervan kost wel tijd.

Dus is het goed om je idee eerst te valideren voordat je dit ook lanceert en hier veel tijd in stopt. Anders kom je er misschien na maanden of zelfs jaren achter dat je met de verkeerde dingen bezig bent. En als een idee niet meteen werkt, geef dan niet te snel op. Slechts weinig mensen hebben de eerste keer meteen de jackpot.

Kun je hulp gebruiken om je idee te valideren? Of om een online aanbod te ontwikkelen en te verkopen? Check dan mijn programma Master Online Marketing.

Vind je dit interessant? Pin voor later!