Klanten zijn klanten, hoor je vaak. Maar een verfgroothandel zit niet te wachten op een doe-het-zelver die een paar kwasten nodig heeft. Ook met je website wil je de juiste klanten aanspreken. Voor een succesvolle website is de keuze van een niche essentieel. Alleen als je je richt op een specifieke doelgroep dan kun je je boodschap helder formuleren. Klanten moeten zich herkennen in je boodschap en in je oplossing voor een specifiek probleem. Als je het te algemeen houdt voelt niemand zich aangesproken.
Durf zo specifiek mogelijk te zijn!
Niche marketing betekent dat je je richt op een specifiek deel van de markt, in tegenstelling tot de hele markt. Veel mensen vinden dat lastig want ze willen niemand uitsluiten. Maar iedereen willen bedienen, betekent vaak juist geen, of niet genoeg, klanten hebben. Niemand voelt zich dan met jouw dienst of product verbonden. Het grote voordeel van niche marketing is dat er minder concurrentie is binnen een niche.
Voordelen van niche marketing
- Het voordeel van het hebben van een niche is dat je minder concurrenten hebt dan bedrijven die dat niet doen.
- Je kunt je beter onderscheiden van de rest, je richt je namelijke op een
specifieke markt met een unieke oplossing. - Je kunt je makkelijker profileren als een expert doordat je je richt op een specifieke doelgroep met een unieke oplossing voor een expliciet probleem.
- Je marketing wordt veel effectiever omdat je veel gerichter jouw doelgroep kunt
benaderen in plaats van iedereeen te willen bereiken. - Je website scoort hoger in de zoekresultaten en wordt beter gevonden op specifieke zoekresultaten.
Wat als je werkzaamheden vrij algemeen zijn?
Niet ieder bedrijf werkt in een niche.Toch is het verstandig om voor je website wel een niche te kiezen. Anders raak je op internet ondergesneeuwd tussen de vele aanbieders van vergelijkbare producten of diensten. Ook in een algemene branche als bijvoorbeeld schildersbedrijven zijn niches te vinden. Je kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op duurzaam schilderen of schildertechnieken. Daardoor verkleint de directe concurrentie en
heb je een groter onderscheidend vermogen.
Wat als je meerdere doelgroepen bedient?
Misschien heb je een goed beeld van wie je met een product of dienst wilt bereiken. Maar de website sluit hier niet altijd even goed bij aan. Het kan zijn dat je met je website meerdere doelgroepen van dienst wil zijn. Bijvoorbeeld met je verfhandel bedien je zowel de groothandel als consumenten. Het is raadzaam om daar op je website een duidelijk onderscheid in te maken. Je kunt bezoekers van je website eerst de keuze geven of ze
groothandel of consument zijn. Ook kun je 2 aparte websites maken.
De kans op succes met de site is dan hoger omdat je je richt op een specifieke doelgroep met een unieke oplossing voor een specifiek probleem. De bezoeker kan dan niet verdwalen in de algemene informatie, maar vindt alleen informatie die ook echt relevant is en een pakkende boodschap. De taal die je spreekt is waarschijnlijk anders voor de groothandel en de consumenten. Ook gelden er andere productvoordelen en waarschijnlijk is het assortiment ook net even anders per doelgroep.
Heldere boodschap voor één specifieke doelgroep
Met een website die heel specifiek 1 doelgroep aanschrijft, trek je meer relevant verkeer naar je website. Dit zorgt voor een verhoogde respons, oftewel meer leads en meer conversie.