Heb jij eigenlijk een heldere boodschap? Voordat je begint met jezelf online te promoten, is het heel belangrijk dat je weet hoe je je wilt profileren, wat je onderscheidend maakt, wat je wilt bereiken en door wie jij gevonden wilt worden! Anders kun je geen heldere boodschap overbrengen. Maar hoe doe je dat? Soms is het goed om even terug naar de basis te gaan om een heldere boodschap te formuleren.
Basis van een heldere boodschap
Waarom is het goed om back to basics te gaan? Het fundament moet goed zijn. Want dat is het fundament waarop je verder gaat bouwen. Je marketing boodschap moet heel erg duidelijk zijn want anders weten mensen niet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Dit is namelijk de basis van al je marketinginspanningen. Als je jouw boodschap niet helder hebt, dan gaat je marketing niet werken.
Voordat je begint met je marketing, dus met je promotie en het opbouwen van je online zichtbaarheid, moet je helderheid hebben over jouw marketingboodschap. En dat begint bij jezelf. De basis van je promotieplan en het uitgangspunt van je boodschap is namelijk je eigen merk: de vertaling van je talenten en passie in een herkenbaar en uniek merk!
Back to basics
Je kunt je product of dienst het makkelijkst aan de man brengen als je jezelf kunt zijn, weet waar je talenten liggen, er enthousiast over bent en een duidelijke focus hebt wat je precies wilt bereiken.
Het uitgangspunt van je boodschap moet goed zijn. Daarom is het goed om even bij het begin te starten en dat ben jijzelf. Waarom ben je ooit als ondernemer gestart? Wat zijn jouw persoonlijke ambities, drijfveren en kwaliteiten? Past wat je nu doet bij wat je ook echt wil? Ben je nog steeds op het juiste pad?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat zijn jouw drijfveren, wat vind je leuk, waar krijg je energie van?
- Waar sta je voor, wat zijn jouw normen en waarden?
- Wat wil je bereiken, wat is je ambitie, wat is jouw hogere doel?
- Hoe zie je de toekomst, wat is jouw visie?
- Voor welk soort klanten wil je het liefst werken?
- Wat wil je voor jouw klanten betekenen, waar wil je om herinnerd worden, wat is jouw missie?
- Wat zijn je sterke punten, waar ben je goed in, wat zijn jouw kwaliteiten?
- Wat zijn je zwakke punten, wat zijn je verbeterpunten?
Gebruik de antwoorden op deze vragen als checklist voor alles wat je doet als ondernemer. Dit zijn namelijk de kernwaarden van je merk. Ze vormen het uitgangspunt voor alles wat je doet als ondernemer en ook de input voor je boodschap op sociale media. Sluit je boodschap op sociale media aan bij je ambitie, je drijfveren en hoe je wilt overkomen bij je doelgroep?
Heldere boodschap van Dove
Zo moedigt Dove bijvoorbeeld de positieve zelfwaardering van alle vrouwen aan. Dove verbindt zich er toe alle vrouwen te helpen in het realiseren van hun persoonlijk schoonheidspotentieel. Dove ontwikkelt producten die echt helpen om de staat van je huid en je haar te verbeteren. De boodschap van Dove is dan ook “Schoonheid hoort toe aan iedereen, want als je er op je best uitziet, dan voel je je ook op je best”.