Wil je Twitter inzetten voor je marketing? Dan begint dat natuurlijk met een goed Twitter profiel. Mensen willen graag weten van wie een bericht komt en waar ze meer informatie over je kunnen vinden. Hieronder een aantal tips voor een goed Twitter profiel.
– Laatste update 1 maart 2019 –
Twitter marketing inzetten
Twitter werkt uitstekend voor marketingdoeleinden. Het microblogging platform lijkt zo eenvoudig. Maar juist die eenvoud en snelheid maken dit een krachtig medium. Je kunt hier gemakkelijk informatie delen met grote groepen mensen, laten zien wat je expertise is en gesprekken aangaan met iedereen die er actief is. Mensen stellen vragen, delen actuele kwesties, wisselen ervaringen uit, reageren op berichten en brengen deze onder de aandacht bij anderen. Maar wil je Twitter inzetten voor je marketing, dan heb je natuurlijk een goed Twitter profiel nodig.
Vul je Twitter profiel goed in
Organisaties gebruiken Twitter als kanaal om hun naamsbekendheid te versterken, hun aanbod onder de aandacht van een groot publiek te brengen of bezoekers naar de website te trekken. Als mensen je online tegenkomen is dit vaak de eerste kennismaking die ze met je hebben.
- Maak een goede eerste indruk door je profiel goed in te vullen.
- Mensen beslissen op basis van je profiel of ze je (terug)volgen.
- Er zijn maar weinig mensen die een profiel volgen dat er niet legitiem uitziet, zonder foto of profielomschrijving.
Zorg er dus voor dat je een foto toevoegt en ook een achtergrondfoto. Als je met meerdere mensen een account beheert, kun je ervoor kiezen om de naam van je organisatie te gebruiken en je logo. Als zzp’er of individuele medewerker kun je beter je eigen naam gebruiken en voeg je een duidelijke, herkenbare foto van jezelf toe. Een foto werkt meestal beter dan een logo want mensen praten liever met mensen dan met een logo. De profielomschrijving waarin heel kort staat wie je bent en wat je doet, moet meteen duidelijk zijn. Anders haken mensen simpelweg af.
Hoe kun je je Twitterprofiel optimaliseren?
Voor de beste resultaten, moeten je dus zorgen dat je Twitterprofiel is geoptimaliseerd. Dit houdt in:
- Gebruik je bedrijfslogo of foto als Twitter avatar (profielfoto).
- Kies je bedrijfsnaam of eigen naam als je Twitter gebruikersnaam.
- Probeer om 5 tot 20 tweets per dag te versturen, elke dag!
- Zorg ervoor dat je relevante gebruikers ook vermeld of tagt in tweets.
- Maak gebruik van tools om links in te korten die ook statistieken bijhouden zoals bit.ly.
- Plaats regelmatig afbeeldingen, het liefst van goede kwaliteit.
- Reageer snel en adequaat als mensen eenvraag stellen of een gesprek aangaan.
Bron: Hubspot
Meer Twitter tips
Wil je weten hoe je nog meer uit Twitter kunt halen? In mijn boek ‘Zakelijk twitteren voor gevorderden in 60 minuten’ neem ik je mee in de wondere wereld van Twitter. Je leert hoe je een trouwe Twittercommunity opbouwt en volgers bindt met boeiende content. In dit boek leg ik je ook uit hoe je Twitter inzet voor acquisitie, marketing, klantenservice, personal branding en om campagnes of evenementen te promoten.