Zo’n 10 miljoen Nederlanders maken inmiddels gebruik van sociale netwerksites. Als ondernemer kun je dus niet achter blijven om ook actief te zijn op sociale media als je je doelgroep wilt bereiken. Want als je je met je doelgroep wilt verbinden, zul je daar moeten zijn waar de doelgroep zich bevindt. En dat is op sociale media.
Sociale media zijn een gegeven
We besteden uren per week aan sociale media. Veel mensen zijn in het bezit van een smartphone en praten met vrienden op Facebook.
Het merendeel van je doelgroep heeft waarschijnlijk de nieuwe technologie en manier van communiceren allang omarmt.
Sociale media zijn geen hype meer en niet meer weg te denken uit onze samenleving. We communiceren nu op een andere manier met elkaar en veel vaker online.
De ROI van sociale media
De ROI van sociale media is moeilijk te bepalen. Wat is de ROI van klantbezoeken of de telefoon beantwoorden. Sociale media zijn gewoon andere communicatiemiddelen. Kun je je het veroorloven om niet met je klanten te communiceren?
Neem deel aan de discussie
Er wordt op sociale media ook steeds vaker over merken gesproken dus de kans is groot dat er ook over jouw product of dienst online gesproken wordt. Zorg dus dat je deel neemt aan deze discussie! Dat je je menselijke kant en je passie laat zien.
De cijfers zijn duizelingwekkend en het aantal gebruikers groeit nog iedere dag. Wereldwijd hebben ruim 900 miljoen mensen een Facebook account, 555 miljoen een Twitteraccount en zijn er meer dan 150 miljoen Linkedin gebruikers. Dagelijks worden er 340 miljoen Tweets verstuurd en 4 miljard YouTube video’s bekenen.
Er komen steeds meer sites en programma’s die de consument uitnodigen te delen, te participeren en te creëren.
7 redenen om wel sociale media te gebruiken
- 85% van de klanten verwacht van bedrijven dat ze actief zijn op sociale media.
- Bedrijven die bloggen hebben 55% meer website bezoekers en 67% meer leads.
- 68% van de mensen op jouw emaillijst en van jouw twittervolgers zijn genegen om bedrijven die ze volgen business te gunnen.
- 51% van jouw Facebook fans doet zaken met merken die ze volgen.
- Email marketing heeft een respons van 2o tot 30%
- 30% van de vragen en complimenten van klanten op social media blijven onbeantwoord (neem je de telefoon ook niet op 30% van de tijd?)
- 71% van de klachten op Twitter blijft onbeantwoord en van de 29% die wel beantwoord werden, was 83% van de klanten tevreden.
Toon je betrokkenheid
Misschien heb jij niet zo veel met sociale media. Toch is het belangrijk om te monitoren wat er online over je merk gezegd of geschreven wordt.
Je kunt dan de interactie aangaan met klanten en reageren. Je laat zien dat je klanten belangrijk voor je zijn en dat je open staat voor een dialoog. Hierdoor voelen mensen zich gewaardeerd en zijn eerder geneigd om zaken met je te (blijven) doen.
bron infographic: j6design