Zo’n 10 miljoen Nederlanders maken inmiddels gebruik van sociale netwerksites. Als ondernemer kun je dus niet achter blijven om ook actief te zijn op sociale media als je je doelgroep wilt bereiken. De teloorgang van de traditionele massamedia biedt nieuwe kansen voor kleine bedrijven en zelfstandigen die op zoek zijn naar een manier om hun klanten goedkoop en effectief te bereiken. Wat is de kracht van social media marketing? Dat lees je in dit artikel.
Wat is social media marketing?
Social media marketing is het inzetten van sociale media om je bedrijf of merk te promoten en jouw doelgroep te bereiken. Je kunt adverteren op online netwerksites, maar ook gaan bloggen, twitteren of een zakelijke pagina aanmaken op Google+, Facebook, Pinterest of LinkedIn. Het kost weinig geld, maar het bijhouden van je netwerksites kost wel tijd en aandacht dus maak hier eventueel een goede keuze in. Het heeft geen zin om allerlei accounts te openen en zakelijke pagina’s op te zetten als je hier vervolgens niets mee doet.
Hoe werkt social media marketing?
Je kunt sociale media inzetten om meer naamsbekendheid, verkeer naar je website, fans en volgers te creëren. Door sociale media te gebruiken heb je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep en weet je wat er leeft bij jouw publiek. Bovendien biedt je klanten een extra servicekanaal aan en klanten denken graag met je mee. Het is dus een manier om je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen bij een grote groep fans. Verzin je bovendien een leuke actie, dan heb je kans dat jouw uiting vele malen wordt doorgestuurd via de sociale media netwerken. Gratis mond-tot-mondreclame dus. Dat is de kracht van social media marketing!
10 voordelen van social media marketing
Het inzetten van sociale media marketing heeft veel voordelen:
- Je hebt direct interactie met de klant
- Je creëert fans en volgers die ambassadeur worden voor je merk of bedrijf
- Je bouwt een imago voor je bedrijf of merk
- Je hebt minder kosten dan bij de traditionele manier van adverteren
- Je brengt producten en diensten gemakkelijk onder de aandacht
- Je creëert meer verkeer naar je website en verhoogt de conversie
- Je naamsbekendheid en vindbaarheid worden groter
- Je toont betrokkenheid door een dialoog aan te gaan met je klanten
- Je weet wat er leeft in jouw branche en doelgroep
- Je kunt direct reageren en negatieve “word of mouth” voorkomen
Gebruik de kracht van social media marketing
Social media marketing heeft meestal niet direct effect. Het betreden van het social medialandschap is relatief makkelijk en goedkoop, maar het succesvol maken vergt wel tijd en aandacht. Heb dus geduld en maak een keuze welk sociale medium het beste bij jouw doelgroep past. Voordat je begint met het inzetten van social media, doe je er verstandig aan om eerst een plan te maken. Wat wil je precies bereiken en wie wil je bereiken? Ga er vooral mee aan de slag en experimenteer.
Heb jij nog aanvullingen op dit artikel dan hoor ik dat graag!
Sandrina van der Weide
op 07 Nov 2017Maaike Gulden
op 20 Jan 2018