Page content

8 interessante manieren om Twitterlijsten te gebruiken

Hoe kun je honderden of misschien wel duizenden mensen volgen op Twitter en toch betrokken blijven? Hoe is het mogelijk om al hun berichten te volgen zonder dat het een dagtaak wordt? Het antwoord is lijsten gebruiken. Dat is ook een van mijn favoriete Twitterfuncties. Ik ben een enorme fan van Twitterlijsten.

Twitterlijsten zijn erg handig om de informatiestroom op je tijdlijn onder controle te houden. Het is onmogelijk om alle berichten te lezen. Zeker als je veel verschillende mensen en organisaties volgt. Om berichten die relevant voor je zijn, gemakkelijk te kunnen filteren, maak je lijsten aan. Daar voeg je mensen die interessant voor je zijn aan toe.

Voordelen van een lijst

  • Alle berichten die echt relevant voor je zijn, verschijnen in een handig overzicht.
  • Twitterlijsten hebben een eigen url-adres en zijn daardoor gemakkelijk te delen met anderen.
  • Anderen kunnen zich abonneren op je lijst waardoor je meer mensen bereikt.
  • Ook mensen die je niet volgt, kun je toevoegen aan een lijst.

Twitterlijsten aanmaken

Dit artikel gaat over 8 manieren om lijsten te gebruiken om je aanwezigheid op Twitter te vergroten. Maar voor diegenen die er nog geen gebruik van maken, eerst een korte uitleg hoe je zo’n lijst aanmaakt.

Hoe maak je een lijst aan?

  • Op je profielpagina vind je in het menu de optie ‘Lijsten’.
  • Vervolgens klik je op ‘Lijst maken’.
  • Geef de lijst een naam en eventueel een omschrijving mee.
  • Vink de optie ‘Afgeschermd’ aan als je niet wil dat de lijst openbaar is.
  • Selecteer ‘Lijst opslaan’ om de lijst ook aan te maken.

Mensen toevoegen of verwijderen van een lijst

  • Gebruik het drop-down menu in iemands profiel (klik op het tandwiel).
  • Kies ‘Toevoegen of verwijderen van lijsten’.
  • Selecteer de juiste lijst.

Het toevoegen van een gebruiker aan één van jouw lijsten is een teken van waardering. Net als een retweet of het toevoegen van een bericht aan je favorieten. Alle lijsten die jij aanmaakt, staan in het menu ‘Lijsten’ op je profielpagina. Er zijn daar twee overzichten beschikbaar:

  • Geabonneerd op – dit zijn de lijsten die je zelf aanmaakt en alle lijsten van anderen waarop je geabonneerd bent. Dat abonneren is niets meer dan een soort bookmarken. Je eigen lijsten zijn te herkennen aan je profielfoto (avatar) achter de lijstnaam.
  • Lid van – dit is een overzicht van alle (openbare) lijsten waar anderen jou op geplaatst hebben.

Als je op een lijst klikt, krijg je aan de rechterkant de meest recente berichten te zien van alle mensen die aan die lijst zijn toegevoegd. Aan de linkerkant zie je meer informatie over die lijst.

8 tips om lijsten in te zetten

Nu je ziet hoe gemakkelijk het is om een lijst aan te maken, hieronder 8 tips om ze ook effectief te gebruiken:

1. Lijst met influencers

Interactie met invloedrijke mensen kan je veel extra bereik opleveren. Zij hebben invloed en worden beschouwd als een belangrijke bron van informatie. Volg wat zij te melden hebben en kijk of je kunt inhaken op een discussie.

2. Nieuwsmakers


Misschien heb je helemaal geen tijd om interactie aan te gaan en wil je gewoon het laatste nieuws in je branche volgen? Accounts die veel nieuws verspreiden kun je toevoegen aan een lijst zodat je weet wat er speelt in je branche.

3. Mensen die je vaak retweeten

Voeg volgers die je vaak retweeten of je blogs delen toe aan een lijst. Noem de lijst geen ‘retweeters’ maar bedenk een naam die de reden niet prijsgeeft waarom je deze lijst gemaakt hebt. Of maak er gewoon een verborgen lijst van. Op deze manier kun je bijhouden wat zij twitteren. Je kunt dan hun artikelen en tweets die je interessant vindt delen. Zo creëer je een win-win situatie om hen ook weer aan te moedigen om nog meer van jouw content te delen.

4. Mensen waar je veel interactie mee hebt

Mensen waar je heel veel interactie mee hebt op Twitter en die vaak reageren voeg je natuurlijk ook toe aan een lijst. Ze maken het twitteren leuk en stimuleren je om regelmatig deel te nemen aan discussies. Zij geven ook vaak een mening over jouw artikelen of gaan je eerder retweeten.

5. Maak een lijst met collega’s

Maak een lijst van collega’s of medewerkers als je die hebt, zodat je weet wat er speelt in je team en op de hoogte blijft van bedrijfsnieuwtjes.

6. Concurrenten
 'anoniem' volgen

Natuurlijk is het belangrijk om bij te houden wat je concurrenten twitteren. Je hoeft hen niet te volgen en je kunt ze op een verborgen lijst plaatsen, zodat zij dit niet weten. Je hoeft een persoon niet eerst te volgen om ze toe te voegen aan een lijst. Door ze toe te voegen aan een lijst, kun je wel hun tweets in de gaten houden zonder dat je het account volgt op Twitter.

7. Vergeet jezelf
 niet toe te voegen

Veel mensen voegen zichzelf niet toe aan hun eigen lijst. Waarom zou je ook? Een goede reden is dat je er daarmee ook zeker van bent dat jouw tweets ook getoond worden aan de mensen die zich abonneren op een van jouw lijsten. Je krijgt dan meer exposure.

8. Mensen die je op een evenement ontmoet

Als je naar een evenement gaat of er een bezocht hebt, voeg dan andere deelnemers en mensen die betrokken zijn bij het evenement toe aan een lijst. Hierdoor kun je de relaties met deze mensen verder uitbouwen als het evenement voorbij is. Dat maakt het handig om met hen te communiceren in de toekomst.

Meer tips om Twitter slim in te zetten?

Wil je meer tips om Twitter effectief in te zetten? Neem dan deel aan mijn Twitter workshop 'Slim zakendoen met Twitter' op 10 november.

Wil je meer klanten werven, je netwerk uitbreiden, opdrachten scoren of deelnemers op je evenement? En dat allemaal vanuit je luie stoel? Ga dan twitteren! Of ga slimmer twitteren. Twitter lijkt eenvoudig omdat je beperkt bent tot 140 tekens, maar kent veel mogelijkheden. Het is een van de krachtigste socialemediakanalen voor ondernemers. Je kunt gemakkelijk en snel je klantenkring vergroten, mits je het slim inzet.

Comment Section

1 reactie op “8 interessante manieren om Twitterlijsten te gebruiken

Plaats een reactie


*