De berichten die je post op je Facebook pagina bereiken steeds minder mensen. Natuurlijk kun je gaan adverteren en selecteren wie je berichten zien. Maar wat als je niet wilt betalen om iedere Facebook post te promoten? Hoe kun je dan je updates relevanter maken en bepalen wie je Facebook berichten zien? Niet alleen Facebook bepaalt wie je berichten ziet, ook jij!
Maak je boodschap nog relevanter
Als gebruiker kun je zelf bepalen welke berichten je ziet op je Facebook nieuwsoverzicht. Maar wist je dat je zelf ook controle hebt over wie de posts van jouw Facebook pagina te zien krijgen? Zonder dat je daarvoor hoeft te adverteren op Facebook?
Je kunt namelijk ook organisch (dus als je niet betaalt) kiezen voor een specifieke doelgroep van je bericht. Je toont je bericht dan alleen aan de volgers van je pagina die voldoen aan bepaalde demografische kenmerken, interesses of die andere Facebook pagina’s volgen. Hierdoor wordt je boodschap nog relevanter. En hoe relevanter, hoe meer interactie, hoe groter het organisch bereik.
Facebook bepaalt wie je berichten ziet
Facebook bepaalt wie je berichten ziet door middel van een algoritme. Daarmee wil Facebook de tijdlijn zo relevant mogelijk houden voor gebruikers zodat ze langer op het platform blijven. Dat is beter voor hun advertentie inkomsten 😉
Het Facebook algoritme verandert continu en bepaalt welke berichten je ziet. Een van de factoren van dit algoritme is relevantie. Zakelijke Facebook updates worden al nauwelijks getoond op de tijdlijn. Gemiddeld krijgt maar 4% van je Facebook fans je post te zien. Berichten van vrienden en Facebook groepen hebben voorrang, en ook advertenties. En het wordt steeds drukker op Facebook. Daardoor blijft er nog nauwelijks ruimte over om berichten van pagina’s te tonen.
En als je fans geen enkele interesse tonen in de berichten van je Facebook pagina, krijgen ze al snel helemaal geen enkel bericht van je pagina meer te zien. Daarom is het goed dat je berichten plaatst die echt relevant zijn voor je fans zodat ze ook reageren op deze berichten met een ‘vind ik leuk’ of reactie.
Zelf bepalen wie je Facebook berichten zien
Hoe vaker mensen reageren, hoe vaker ze je berichten te zien krijgen. Als mensen je Facebook pagina leuk vinden, maar vervolgens nooit reageren op een bericht, krijgen ze je posts al snel helemaal niet meer te zien. Facebook zorgt hiermee voor een relevante nieuwsfeed van gebruikers.
Daarom is het belangrijk dat je relevante updates plaatst, met teksten en afbeeldingen die prikkelen en nieuwsgierig maken. Waarschijnlijk hebben niet al je fans dezelfde interesses? Ik stop meestal niet met scrollen bij afbeeldingen van een auto’s, voetbal of zwangere vrouwen. Simpelweg omdat ik dat niet interessant vind. Maar bij een mooie reisfoto heb je al snel mijn aandacht te pakken.
Is je bericht relevant voor al jouw Facebook fans of misschien alleen voor je vrouwelijke fans? Of misschien alleen voor de sportievelingen onder hen? Misschien wil je met je bericht of afbeelding inhaken op een voetbalwedstrijd. Of misschien heb je een leuke win-actie die alleen interessant is voor vrouwen? Pas je bericht hier dan op aan.
Relevante content voor juiste doelgroep
Als je op Facebook berichten voor een specifieke doelgroep plaatst, is de boodschap relevanter. Zo’n bericht trekt eerder de aandacht. De kans dat mensen vervolgens reageren op je post, is ook groter. Dit heeft weer een positief effect op het organisch bereik van je berichten. Ook je toekomstige berichten worden dan vaker getoond.
Op Facebook kun je heel doelgroepgericht publiceren, op basis van demografische gegevens of interesses. Zo kun je de teksten van je bericht aanpassen of een andere afbeelding gebruiken. Misschien is jouw product of dienst zowel geschikt voor jonge moeders met kleine kinderen als voor moeders met pubers. Maar ze hebben wel andere interesses. Dus door voor beide doelgroepen je boodschap anders te verpakken, trek je de aandacht van beide doelgroepen. Met een en dezelfde boodschap lukt je dat waarschijnlijk niet.
Hoe bepalen wie je Facebook berichten zien
Stel je verkoopt reizen. Voor moeders met jonge kinderen zijn kinderanimatie en een kinderbadje belangrijk. Terwijl je voor moeders die met pubers op vakantie gaan dit soort zaken niet relevant zijn. Je kunt een update over hetzelfde vakantiepark plaatsen, maar met een andere tekst. Het bericht waar je praat over het kinderbadje en de kinderanimatie laat je alleen zien aan vrouwen tussen de 25 en 35 jaar met een interesse in reizen.
Als je een update plaatst, kun je dus een specifieke doelgroep selecteren. Dat kun je op de volgende 2 manieren doen. Of bij de wereldbol of bij het ‘radar’ teken:
De selectie lijkt een beetje op Facebook adverteren, maar dan zonder ervoor te betalen. Dit zijn de keuzes die je hebt:
Interesses (je kunt maximaal 18 interesses kiezen)
- Interesses
- Activiteiten
- Pagina’s die je doelgroep leuk vindt
- Nauw verwante onderwerpen
Demografische gegevens
- Leeftijd
- Geslacht
- Locatie (land, provincie of stad)
- Taal
- Relatiestatus
- Opleidingsniveau
Je kunt dus zelf bepalen wie je Facebook berichten zien. Door je doelgroep te beperken met bepaalde criteria, kun je jouw boodschap veel relevanter maken. Mensen stoppen dan eerder met scrollen omdat je direct hun aandacht hebt. Dit werkt beter dan een ‘one size fits all’ aanpak. Erg handig dus, want hoe relevanter je bent, hoe meer je berichten opvallen. Uiteindelijk heeft dat ook weer een positieve impact op je organisch bereik.
Maak jij al gebruik van deze functie om te bepalen wie je Facebook berichten zien en hoe precies? Leuk als je het laat weten in het reactieveld hieronder.
Rory
op 26 Jan 2019Maaike Gulden
op 27 Jan 2019henk
op 24 Jan 2019Maaike Gulden
op 24 Jan 2019Laura
op 24 Jan 2019Maaike Gulden
op 24 Jan 2019