3 Vragen om te weten wat de beste marketingkanalen voor jou zijn

Benieuwd wat de beste marketingkanalen voor jou zijn? Welke kanalen JIJ het beste kunt inzetten zodat je de meeste impact maakt en waar jij de meeste waarde kunt toevoegen voor je ideale klanten en je bedrijf? Je wil voorkomen dat je veel tijd en energie steekt in marketingkanalen die je niks of weinig opleveren. Wat voor anderen wel werkt, hoeft voor jou namelijk niet te werken. Hier lees je hoe je de juiste marketingkanalen vindt die perfect bij jou passen.

– Laatste update 9 april 2024 –

Ga andere ondernemers niet klakkeloos kopiëren

Vermijd het "new shiny object" syndroom. Als je ziet dat succesvolle ondernemers actief zijn op TikTok, en jij denkt ‘ik moet ook op TikTok”. En dan zie je weer iemand goede resultaten halen met een podcast, en dan wil je ook een podcast beginnen. Dan ga je van de hak op de tak met je marketing zodat je nergens echt momentum opbouwt. 

Je kunt beter één kanaal goed doen dan van alles maar half. Anders werk jij je een slag in de rondte zonder dat het ook klanten oplevert. Dan ben je heel erg druk, maar met de verkeerde dingen. Dat is natuurlijk zonde van jouw kostbare tijd en energie.

Maak keuzes zodat je focus hebt

Het is goed om te kijken wat succesvolle ondernemers doen. Laat je vooral door anderen inspireren. Maar het heeft geen zin om anderen klakkeloos te kopiëren. Dat levert zelden hetzelfde succes op. Jij bent anders, je bedrijf is anders en de timing is anders. Wat een paar jaar geleden werkte, hoeft nu niet meer te werken.

Het is geen “one size fits all” dus voordat je weer een nieuwe marketingtactiek uitprobeert, is het dus slim om jezelf eerst drie vragen te stellen. Zodat je ook weet dat je met de gekozen tactiek ook het meeste succes behaalt met de tijd en energie die je erin steekt. 


Drie vragen om de beste marketingkanalen

Wil je ECHT succesvol zijn met je bedrijf, dan moet je keuzes maken. Je kunt gewoon niet alles doen! Dat is een garantie voor een burn-out. En waar focus goes, energy flows. Dus stel prioriteiten zodat je ook zinvolle vooruitgang boekt. Vindt je het lastig om prioriteiten te stellen? Check dan deze simpele oefening om de juiste prioriteiten te stellen 

Stel jezelf dus 3 vragen en focus op het marketingkanaal waar jij de meeste impact kan maken, waar jij de meeste waarde kunt toevoegen voor je ideale klanten, jouw bedrijf en doelen. Hier zijn de 3 vragen die je kunt stellen om erachter te komen wat de beste marketingkanalen zijn voor JOU.

1. Wie zijn jouw ideale klanten?

Met wie wil jij het liefste werken? Wat voor soort mensen wil je graag helpen? Weten wie je ideale klanten zijn, is niet alleen de eerste stap in het laten groeien van een bedrijf maar een belangrijke factor bij ALLE marketing-, branding- en zakelijke beslissingen.

Heb je nog niet helder wie jouw ideale klanten zijn? Zodat je ook weet welke content je kunt delen, welke boodschap hen aanspreekt en op welke marketingkanalen zij actief zijn? Bekijk dan deze simpele formule om je ideale klant te bepalen.

2. Waar hangen je ideale klanten online uit?

Het is niet onmogelijk om het gedrag van mensen te veranderen, maar het is moeilijk en duurt lang. Dus je kunt je het beste richten op kanalen waar jouw ideale klanten toch al online uithangen. Duik dus diep in hun gedrag. 

Waar zoeken ze online naar producten, diensten of informatie zoals die van jou? Op welke platformen zitten ze al en gebruiken ze actief? Instagram, Linkedin of Facebook? Bekijken ze graag een video of luisteren ze liever een podcast? Hoe zouden ze informatie zoals die van jou willen consumeren? 

3. Hoe kun je het beste voor hen opdagen?

In welke vorm kun jij je content het beste leveren zodat jij de meeste impact maakt? Even voor de duidelijkheid er zijn 3 content vormen: audio, visueel (foto's en video's) en geschreven content.

De keuze die je maakt, is afhankelijk van jouw sterktes en voorkeuren, en hoe jij jouw boodschap het beste kunt overbrengen. Houd je van video’s maken? Verdiep je dan eens in YouTube. Of Stories of Reels op Instagram. 

Ben je een goede prater? Dan kun een podcast een goede keuze voor je zijn, als jouw ideale klanten ook podcasts luisteren tenminste ;) Focus op een medium waar jij de meeste impact kunt maken en consistent kunt komen opdagen. 

Leestip:

Wat zijn de beste marketingkanalen?

Vermijd het "nieuwe shiny object" syndroom zodat je van de hak op de tak gaat met je marketing. Focus je liever op één marketingkanaal en doe dat echt goed. Beantwoord bovenstaande vragen zodat je weet welke marketingkanalen JIJ het beste kunt inzetten en focus daarop. 

Onthoud dat je niet alles hoeft te doen. Focus op die dingen die er echt toe doen en die waarde toevoegen aan jouw ideale klanten, brand en om jouw doelen te realiseren.

Weten wat nog meer belangrijk is voor je online marketing zodat je meer klanten en verkopen krijgt? Meld je aan voor mijn gratis training: 5 succestips voor online ondernemers.  Je kunt je hier aanmelden en direct starten met deze gratis training.


Vind je dit interessant? Pin voor later!