Waarom adverteren op Twitter?
Adverteren op Twitter kan een goede aanvulling zijn op je marketingstrategie. Als je meer Twitter volgers wilt, dan kun je mensen gaan volgen en interacties aangaan, maar je kunt ook adverteren om een groter publiek te bereiken. Zo kun je met Twitter Cards specifiek adverteren op het krijgen van meer volgers. En met de lancering van het self-service advertentieplatform is het ook voor kleine bedrijven mogelijk om te adverteren.
Nu Twitter regelmatig nieuwe advertentievormen toevoegt, wordt adverteren steeds interessanter. Hieronder zie je een infographic met een overzicht van de geschiedenis van Twitter advertenties. Het begon ooit allemaal met ‘Promoted Tweets’ in 2010. Inmiddels zijn er veel meer mogelijkheden. De nieuwste toevoeging is ‘Twitter Offers’, wat nu alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar is. Twittergebruikers kunnen dan direct vanuit een tweet een bestelling plaatsen.
5 Tips voor Twitter advertenties
Als je meer Twitter volgers wil, kun je een volgerscampagne opzetten. Dit kan helpen om snel een community van volgers op te bouwen door ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk relevante mensen, je account te zien krijgen. En als je het goed aanpakt, je ook gaan volgen zodat je ook met hen kunt blijven communiceren.
Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de betaalde optie ‘Promoted Account’ of ‘Uitgelicht account’. Je Twitter account wordt dan getoond op de tijdlijn en bij de suggesties voor ‘Wie te volgen’, zowel op de desktop als op mobiele apparaten, om zo veel mogelijk relevante gebruikers te bereiken. Je kunt je richten op bepaalde interesses, specifieke locaties of volgers van een ander account bijvoorbeeld.
1. Gebruik een opvallende afbeelding
Je kunt de advertentie voorzien van een afbeelding. Hierdoor trek je meer aandacht. Gebruik hiervoor geen standaard stockphoto die mensen al kennen maar probeer een eigen foto te gebruiken. De Follow-knop in de advertentie verschijnt aan de rechterkant onder de foto. Je kunt iemand in de foto naar deze knop laten kijken of wijzen om deze beter op te laten vallen.
2. Bied een goede reden in de omschrijving
Je kunt de advertentie voorzien van de gebruikelijke 140 karakters. Geef in de omschrijving een goede reden om jouw account te volgen. Voeg ook niet teveel hastags en gebruikersnamen toe want dat leidt alleen maar af. Leg ook in je bio duidelijk uit wie je bent en wat je te bieden hebt en natuurlijk voeg je een profielfoto of een logo toe. En plaats ook regelmatig interessante tweets zodat mensen je ook blijven volgen.
3. Gebruik je eigen klantenbestand
Heb je op dit moment al een groot aantal klanten? Dan kun je hier specifiek op adverteren en melden dat je ook op Twitter aanwezig bent. Via ‘Tailored Audiences’ upload je het bestand met e-mailadressen van je huidige klanten. Je kunt vervolgens instellen dat de advertenties uitsluitend op de tijdlijn van deze Twitter-gebruikers verschijnen.
4. Weet wat een volger waard is
Als je een volgercampagne opzet, dan betaal je bij deze vorm van adverteren per nieuwe volger. Binnen het advertentieplatform kun je een maximaal budget per nieuwe volger en per dag instellen. Door te berekenen wat een nieuwe volger je op korte en lange termijn waard is, kun je dus een passend budget instellen.