De 5 grootste voordelen van productlanceringen: de sleutel tot groei van je online bedrijf

Heb jij ook een hekel aan verkopen? De meeste ondernemers hebben een hekel aan verkopen. Logisch als je bedenkt dat je koude acquisitie moet doen en vervolgens de hele dag door een deksel op je neus krijgt. Niet echt een fijn gevoel. Tijd om de magie van lanceringen te ontdekken. Met zo’n lancering kun jij je bereik en omzet een flinke boost geven. Nog niet overtuigd? Hieronder de voordelen van lanceringen van een product of dienst. 

– Laatste update 28 maart 2024 –

Wat is een productlancering?

Wat bedoel ik met een productlancering? Je kunt zowel een bestaand als een nieuw product lanceren. En een product kan ook een dienst zijn natuurlijk ;) Het gaat erom dat je op een strategische manier een product bij je doelgroep onder de aandacht brengt en deze op een geconcentreerd moment wilt verkopen, of dit nu een online cursus, groepsprogramma of ander mooi aanbod is. 

Zo kun je een piek in je omzet krijgen. Vaak is zo’n product slechts tijdelijk beschikbaar. Na de lancering gaat de prijs omhoog, zijn de bonussen niet meer beschikbaar of je biedt zo’n online training maar eenmalig aan.

Een lancering vindt plaats op één specifiek moment. Dit zorgt voor een flinke boost van je marketing bereik en omzet. Al je marketing uitingen hebben te maken met je productlancering zodat je echt momentum kunt opbouwen


Piekmomenten in je omzet

Het is goed om piekmomenten te creëren in je bedrijf, ook als jouw online training, programma of ander aanbod altijd te koop is. Als mensen geen urgentie voelen, komen ze meestal niet in actie. Dan denken ze daar kijk ik morgen wel naar, maar vervolgens zijn ze druk met andere dingen en jouw aanbod al snel weer vergeten.

Lanceren zorgt voor urgentie omdat je aanbod tijdelijk beschikbaar is. Alleen nu krijgen ze een mooie korting, bepaalde bonussen of bied je dit maar eenmalig aan. Hiermee moedig je mensen aan om actie te nemen en snel te handelen. Schaarste en urgentie leiden tot een toename van je verkopen, omdat mensen snel moeten beslissen of ze gebruik willen maken van je van jouw waardevolle aanbod (of niet) voordat het te laat is. Een productlancering zorgt voor piekmomenten in je omzet. 

Leestip:

Voordelen van productlanceringen

Lanceren kan super spannend zijn, maar wel nuttig voor de groei van je bedrijf, of je nu een online cursus, groepsprogramma of nieuwe service lanceert. Dit zorgt voor een enorme piek in je bereik, zichtbaarheid en omzet. Dit zijn de voordelen van lanceringen van een nieuw product of dienst.

1. Grotere omzet en winst

Natuurlijk is een van de grootste voordelen van een productlancering dat het een enorme boost kan geven aan je omzet. Een goed geplande en uitgevoerde lancering leidt tot een stroom van nieuwe klanten en verkopen. Dit zorgt voor een omzet piek, dus dat geeft je inkomsten een enorme boost. Het succes van je lancering kan ook de basis leggen voor een stabiele inkomstenstroom op de lange termijn omdat niet iedereen direct klaar is om klant te worden. Sommige mensen willen je eerst beter leren kennen.

2. Vergroot je zichtbaarheid

Een van de meest waardevolle voordelen van productlanceringen is dat je daarmee jouw online zichtbaarheid vergroot. En doordat het schaalbaar is, kun je dus oneindig veel potentiële klanten bereiken met je boodschap. Meer mensen maken dus kennis met jou en je aanbod. Tijdens een lancering creëer je buzz rondom je product of dienst. Dit betekent dat je meer aandacht krijgt van je potentiële klanten. Door een goed doordachte marketingcampagne op te zetten, kun jij je bereik vergroten en een grotere groep mensen aanspreken dan normaal.


3. Opbouwen van autoriteit

Een succesvolle lancering kan ook bijdragen aan het opbouwen van je autoriteit en expertise in jouw vakgebied. Door waardevolle kennis te delen en je doelgroep te helpen met hun problemen, laat je zien dat je een betrouwbare bron van informatie bent. Dit vertrouwen kan leiden tot een grotere aantrekkingskracht op nieuwe klanten. En ook meer kansen voor samenwerkingen en partnerschappen.

4. Waardevolle feedback 

Een productlancering biedt ook de kans om waardevolle feedback te verzamelen van je doelgroep. Door interactie met je klanten tijdens de lancering, krijg je meer inzicht in hun behoeften, verwachtingen, problemen en zorgen. Dist is waardevolle feedback die je helpt om jouw aanbod en marketing strategieën te verbeteren, waardoor je bedrijf steeds beter kan aansluiten op de wensen van je klanten. Je kunt nog beter inspelen op de behoeften van je ideale klanten.

5. Loyale fans en volgers

Een goed uitgevoerde lancering kan ook bijdragen aan het opbouwen van loyale fans en volgers. Niet iedereen is direct klaar om klant te worden. Maar als potentiële klanten een positieve ervaring hebben met je lancering en de waarde van je aanbod ervaren, willen ze je graag blijven volgen, en hopelijk in de toekomst wel klant bij je worden. En je komt ook weer onder de aandacht van (oud) klanten. Herhaalklanten zijn van onschatbare waarde voor een bloeiend online bedrijf, omdat ze niet alleen je omzet verhogen, maar ook je merk versterken door positieve mond-tot-mondreclame.

Lanceren biedt mogelijkheden voor groei

Een succesvolle lancering zorgt voor een piek in je omzet en zichtbaarheid. Dit kan nieuwe deuren openen voor groei van je online bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten ontwikkelen op basis van de behoeften van je klanten, nieuwe markten verkennen of je aanbod opschalen naar een breder publiek. De mogelijkheden zijn eindeloos wanneer je een sterke basis hebt gelegd met een succesvolle lancering.

Het lanceren van je online aanbod is veel meer dan alleen een verkoopmoment. Het is een strategie die je merk zichtbaarheid geeft, betrokkenheid stimuleert, loyaliteit opbouwt en je bedrijf laat groeien. Met een goed doordachte planning, aandacht voor je doelgroep en een krachtige marketingstrategie, kun je de voordelen van een succesvolle lancering benutten en een blijvende impact creëren in jouw vakgebied.

Vind je dit interessant? Pin voor later!