Dit is de sleutel tot een succesvolle online lancering: Vermijd deze 3 grote fouten!

Een succesvolle online lancering kan het verschil betekenen tussen het verwezenlijken van je dromen als ondernemer of het stagneren van je groei. Helaas zie ik veel ondernemers steeds weer dezelfde fouten maken bij hun lanceringen. Gelukkig hoef jij niet in dezelfde valkuilen te stappen! In dit blog onthul ik de 3 grootste fouten die online ondernemers maken bij het lanceren van hun online aanbod en hoe je deze fouten kunt voorkomen.

– Laatste update 8 april 2024 –

Fouten bij een succesvolle online lancering

Achter de schermen heb je keihard gewerkt aan een geweldig nieuw aanbod, misschien zelfs wel weken of maanden ;) Je weet dat jij met jouw kennis en ervaring je toekomstige klanten echt kunt helpen en een positieve impact op hun leven maken.

Enthousiast lanceer jij jouw aanbod waar jij veel tijd en liefde ingestopt hebt. En dan krijg je nada, niks, noppes of een handjevol mensen koopt. De moed zakt je in de schoenen. Stiekem vind je dat online ondernemen soms best lastig. Je gaat twijfelen aan jezelf en vraagt je af wat je verkeerd doet.

Dit zijn 5 dingen die je absoluut nodig hebt voor een succesvolle lancering. Hieronder een aantal veelgemaakt fouten bij online lanceringen waardoor je niet de gewenste resultaten behaalt.


Fout 1: Gebrek aan voorbereiding en planning

Een van de meest voorkomende fouten die ondernemers maken, is een gebrek aan voorbereiding en planning. Het lanceren van een nieuw aanbod vergt meer dan alleen maar een goed idee en een snelle post op sociale media om dat idee de wereld in te slingeren. Je wilt bijvoorbeeld een nieuwe online cursus lanceren. 

Jij bent dolenthousiast over jouw idee en besluit om die cursus binnen een week te lanceren zonder een duidelijke strategie en zonder plan. Dus je plant snel een webinar in en post dat een keer op LinkedIn en mailt het een keer aan je mailinglijst. Het resultaat? Weinig tot geen deelnemers en ontgoocheling over de mislukte lancering.

De oplossing:

Denk EERST na over je strategie en maak een winstgevend lanceerplan voordat je jouw online training, groepsprogramma of 1-op-1 service lanceert. Hoe kom je aan klanten? Hoe ga je dit promoten? Ook een gratis challenge of webinar volgen kost tijd. Dus waarom zouden mensen hun kostbare tijd besteden om jouw challenge te volgen? Ook zo’n gratis event moet je gewoon verkopen. En mensen heel duidelijk maken wat zij eraan hebben en wat het hen oplevert.

 Fout 2: Te weinig promotie voor je online lancering

Wil je een succesvolle online lancering? Dan zul je deze lancering regelmatig moeten promoten. En waarschijnlijk vaker dan jou lief is. Je kunt nog zo'n geweldig aanbod hebben, maar als niemand dat weet, verkoop je ook niks. Dan heb je een teleurstellende opkomst voor je lancering en dat is een gemiste kans om jouw doelgroep te bereiken.  

Jij denkt vaak dat je heel pusherig bent als je maar blijft praten over je lancering of je aanbod. Maar mensen zien niet al jouw content. Zij zijn vooral met zichzelf bezig. De enige die al jouw content ziet ben jij. Op social media heb je sowieso te maken met de algoritmes. En mensen zijn te druk met hun eigen ding om al jouw mails te lezen en al jouw content te volgen.

De oplossing:

Het is niet voldoende om een een paar berichten op je Facebook pagina te posten. Voor een succesvolle online lancering heb je iets meer promotie nodig. Maak een marketingplan voor je lancering en bedenk welke kanalen je inzet om deze te promoten. Zet al jouw kanalen in. Gebruik sociale media, je mailinglijst, blogs, podcasts en andere relevante kanalen om je lancering te promoten. Creëer buzz en maak je doelgroep al enthousiast VOORDAT je de lancering officieel aankondigt. En ook tijdens je lancering blijf je hierover praten. 


Fout 3: Je boodschap is onduidelijk

Misschien heb je wel een helder marketingplan en ben je ook op tijd begonnen om mensen enthousiast te maken voor je lancering. Maar als jouw doelgroep zich niet herkent in je boodschap of hier geen behoefte aan heeft, besteden ze er ook geen aandacht aan. Dan voelen ze geen enkele betrokkenheid bij jouw lancering. 

Dus in plaats van te luisteren naar de uitdagingen en behoeften van jouw doelgroep, stel jij een lancering samen op basis van wat jij denkt dat ze nodig hebben. En niet wat je ideale klanten ook werkelijk willen. Dus mensen laten je lancering links liggen.

De oplossing:

Betrek je doelgroep bij het proces. Doe marktonderzoek (dat kan al met een simpele poll op Instagram), stel vragen en luister naar wat je potentiële klanten te zeggen hebben. Weet wie je doelgroep is en voor wie je deze lancering maakt. Wat zijn hun behoeften en uitdagingen? En welke woorden gebruiken ze om deze te omschrijven? Wat motiveert hen?Alleen als mensen zich echt herkennen in je boodschap en denken dat jouw lancering ook waardevol voor hen gaat zijn, zullen ze zich hierdoor aangetrokken voelen en tijd voor vrij maken. 

Hoe succesvolle online lancering neerzetten

Een succesvolle online lancering is een enorme kans voor het groeien van je bedrijf. Dit geeft een flinke boost in je bereik en omzet. Door deze drie veelgemaakte fouten te vermijden, vergroot jij de kans om oneindig veel potentiële klanten te bereiken en je omzet een boost te geven.. Zorg voor een gedegen voorbereiding en planning, toon betrokkenheid bij je doelgroep en investeer voldoende in je marketinginspanningen. Op die manier kun je vol vertrouwen je online aanbod lanceren en je bedrijf naar nieuwe hoogten tillen.!


Vind je dit interessant? Pin voor later!