10 Voordelen van Pinterest marketing voor jouw bedrijf
Maak jij al gebruik van Pinterest marketing? Zo niet lees dan vooral verder want Pinterest is een krachtige marketingtool die je veel leads en klanten oplevert én heel weinig tijd kost. In dit artikel vertel ik wat de voordelen van Pinterest zijn. En hoe jij hiermee jezelf schaamteloos kunt promoten zonder dat je sociaal hoeft te zijn.
– Laatste update 30 mei 2023 –
Pinterest is een krachtige marketingtool
Pinterest is nog steeds relatief onbekend terrein voor veel ondernemers. Ze kiezen vaak voor platformen als Instagram, Facebook of LinkedIn om hun online zichtbaarheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. En denken niet direct aan Pinterest.
Dat is echt een gemiste kans. Pinterest is een krachtige marketingtool die mij enorm veel website bezoekers en klanten oplevert. En dat terwijl het weinig tijd kost. Je kunt het grotendeels automatiseren waardoor je er nauwelijks omkijken naar hebt.
Pinterest is geen ander social media kanaal
Voordat ik vertel wat de voordelen van Pinterest zijn is het wel goed om te weten dat Pinterest niet gewoon een ander social media kanaal is zoals Instagram, Facebook of Linkedin bijvoorbeeld. En officieel is het een social media kanaal want je kunt anderen volgen en ook reageren, maar Pinterest is meer een visuele zoekmachine. Dus moet je het ook op die manier inzetten.
Pinterest is dus een zoekmachine, net zoals Google, maar dan zijn de zoekresultaten visueel, in de vorm van pins. En wanneer gebruik jij Google? Als je een vraag of probleem hebt. Dan typ je heel gericht een zoekopdracht in. Dat doen Pinterest gebruikers ook. Dat is de manier waarop ze je content vinden.
Wat is het voordeel van Pinterest?
Ben jij nog niet overtuigd van de voordelen van Pinterest? Lees dan vooral verder en je zult echt verbaasd zijn dat je nooit eerder aan Pinterest marketing gedacht hebt 😉 Hieronder leg ik je uit wat 10 voordelen van Pinterest zijn voor het vergroten van je zichtbaarheid en om nieuwe klanten aan te trekken.
1. Pinterest is een visuele zoekmachine
Pinterest is dus een zoekmachine, vergelijkbaar met Google. En net zoals je op Google het liefst op de eerste pagina in de zoekresultaten wilt verschijnen, wil je op Pinterest ook hoog scoren in de zoekresultaten. Op Google duurt het vaak jaren en heb je veel content nodig om op de eerste pagina van de zoekresultaten te verschijnen. Op Pinterest kun al binnen een paar weken bovenaan verschijnen in de zoekresultaten, zonder dat je honderden blogs nodig hebt.
2. Groot bereik met je content
Als je bovenaan in de zoekresultaten verschijnt bereik je meer mensen met jouw content. Mensen die ook geïnteresseerd zijn in dat onderwerp omdat ze hier heel bewust naar zoeken. Grote kans dus dat ze doorklikken naar je website. Dat doe je door opvallende afbeeldingen te pinnen en deze de juiste zoekwoorden mee te geven in de pin titels en pin beschrijving zodat Pinterest weet waar je pin over gaat. Bekijk hier 7 tips hoe je de perfecte Pinterest pin maakt.
3. Iedere pin linkt naar je website
Op veel social media kanalen wordt je genadeloos afgestraft als je links naar je website deelt (lees: dan wordt deze aan minder mensen getoond). De platformen willen niet dat je bezoekers van het platform wegstuurt. Op Pinterest mag je ongestraft linkjes delen naar je website. Sterker nog, iedere pin moet zelfs een link bevatten naar een externe website.
4. Vergroten verkeer naar je website
Omdat iedere pin linkt naar je website, levert Pinterest je veel website bezoekers op. En dan is het natuurlijk aan jou om deze bezoekers ook om te zetten in klanten. Natuurlijk kun je ook linken naar een andere externe website zoals YouTube of Instagram, maar meestal link je naar een blog of landingspagina omdat je mensen in jouw wereld wilt. Je wilt dus dat ze zich aanmelden voor je mailinglijst of direct klant worden.
5. Je hoeft niet sociaal te zijn
Pinterest is geen ander social media kanaal zoals Instagram, Facebook of Linkedin. Je hoeft op Pinterest niet te reageren en terug te praten om de know-like-trust op te bouwen. Dat is niet de cultuur op Pinterest. Mensen zijn niet geïnteresseerd in jou of wat jij aan het doen bent. Ze zijn alleen op zoek naar oplossingen om hun eigen leven of bedrijf te verbeteren.
6. Het kost weinig tijd
Een van de grote voordelen van Pinterest is dat het weinig tijd kost. Je hoeft niet terug te praten en je mag ook gewoon vaker naar dezelfde content linken. Je hoeft dus niet dagelijks met Pinterest bezig te zijn. Daardoor kun je jouw content één keer per maand voorbereiden en inplannen. En doordat je het grotendeels kunt automatiseren, heb je er nauwelijks omkijken naar. Love it! Zelf automatiseer ik dit bijna volledig met Tailwind.
7. Een pin heeft een lange levensduur
Op Facebook of Instagram is de gemiddelde houdbaarheid van je content slechts een paar uur. Deze verdwijnt al snel naar onderen in de tijdlijn en dus uit het zicht. Een pin heeft een lange levensduur. Mensen vinden je content doordat ze iets intypen in het zoekveld. Je content blijft vindbaar en kan een Pinterest pin je jaren later nog steeds veel website bezoekers en klanten opleveren.
8. Gebruikers zien wat zij interessant vinden
Als je op Instagram of Facebook iets post over je producten of diensten wordt dit al snel als storend ervaren. Mensen zitten daar om te zien wat vrienden en bekenden aan het doen zijn, niet om te weten wat jij in de aanbieding hebt. Op Pinterest kiezen mensen zelf welke content ze willen zien waardoor deze niet als storend ervaren wordt maar ze juist geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt.
9. Hoge conversie
Omdat mensen heel gericht op zoek gaan naar oplossingen op Pinterest, zijn ze eerder bereid om actie te nemen. Het is dus al een warm publiek. Ook als mensen jou nog niet kennen of nog nooit eerder iets van je content gezien hebben, zijn ze toch sneller bereid om actie te nemen als ze een pin van jou zien en hierop doorklikken. Het is dus makkelijker om iets te verkopen op Pinterest. Dat is ook een van de grote voordelen van Pinterest.
10. Pinterest is gratis
Misschien denk je nu wel “duh”. Maar platformen als Instagram en Facebook worden steeds meer platformen ‘pay to play’ waar je moet betalen voor bereik. Als je Pinterest slim inzet, kun je hier nog steeds een groot bereik behalen, helemaal gratis. Dus wil je meer naamsbekendheid, website bezoekers en verkopen? Dan is Pinterest een ideaal platform.
Overtuigd van de voordelen van Pinterest?
Ben je overtuigd van de voordelen van Pinterest en wil je weten hoe jij Pinterest marketing slim inzet voor meer website bezoekers en klanten? Meld je dan aan voor mijn Pinterest Power training waarin je je stap voor stap leert hoe je meer klanten haalt uit Pinterest, zonder dat het veel tijd kost.
Toch nog twijfels? En wil je eerst nog meer weten over de kracht van Pinterest om meer leads en klanten aan trekken. Check dan mijn 5-daagse gratis Pinterest training zodat jij je kunt verdiepen in deze krachtige lead generator.
Vind je dit interessant? Pin voor later!