Hoe kun je het Pinterest algoritme verslaan voor meer bereik

Als jij Pinterest marketing inzet als ondernemer wil jij natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met je pins. Net als veel online kanalen werkt Pinterest met een algoritme die bepaalt wie jouw content te zien krijgt. Dus hoe werkt het Pinterest algoritme? En nog belangrijker hoe heb jij invloed op dit algoritme van Pinterest?

– Laatste update 30 mei 2023 – 

Het aantal Pinterest gebruikers groeit

Het aantal Pinterest gebruikers neemt toe. En dat juich ik als fan van dit platform natuurlijk alleen maar toe dat meer mensen dit platform ontdekken;) Maar dat betekent ook dat er meer concurrentie is omdat de hoeveelheid content op dit platform.

Als jij als ondernemer of content creator Pinterest inzet voor jouw marketing, wordt het daardoor wel een grotere uitdaging om op te vallen en je ideale klanten te bereiken. Er is meer concurrentie. Daarom is het handig om te weten hoe het Pinterest algoritme wekt, je het slim inzet zodat je meer klanten bereikt.


Wat is het Pinterest algoritme?

Net als veel online kanalen werkt Pinterest met een algoritme. Dat algoritme is een ingewikkelde formule die bepaalt wie welke pin te zien krijgt. Als ondernemers vinden we dat algoritme vaak vervelend want daardoor is het lastiger om je ideale klanten te bereiken.

Maar er wordt dagelijks zoveel content gedeeld dat zo’n algoritme hard nodig is om die content te filteren. Als gebruikers vinden we dat alleen maar prettig dat we zoveel mogelijk content zien die we interessant en inspirerend vinden.

Pinterest wil gebruikers zoveel mogelijk relevante content laten zien. Dat is best logisch, want als de gebruikers tevreden zijn, blijven ze langer op het platform en kan Pinterest ze ook meer advertenties voorschotelen.

Leestip:

Hoe werkt het Pinterest algoritme?

Dus zodra jij een pin deelt wordt aan de hand van een ingewikkelde berekening van het algoritme bepaalt hoe vaak, waar en wanneer deze getoond wordt. En daarbij kijkt Pinterest niet alleen naar de afbeelding, maar ook naar de teksten, de link en zelfs het bord waarop je deze bewaard. Hoe meer punten je scoort, hoe vaker je pin getoond wordt. En dat is natuurlijk wat je wilt want hoe vaker je pin getoond wordt, hoe meer websitebezoekers en klanten dat oplevert.


Hoe het algoritme van Pinterest verslaan

Ook al kent niemand de exacte formule (behalve Pinterest zelf natuurlijk), er zijn wel een aantal dingen waar je wel rekening mee kunt houden, Deze hebben invloed op het Pinterest algoritme, en dus op jouw bereik. Dat zijn de volgende 3 dingen:

  • Consistentie
  • Relevante zoekwoorden
  • Verse nieuwe pins

Deze dingen hebben invloed op dit Pinterest algoritme. Dus als jij daarop inspeelt, worden jouw pins vaker getoond.

1. Post consistent

Net zoals op alle platformen is consistentie belangrijk. Post niet de ene dag 10 pins om vervolgens weken niet van je te laten horen. Maar vind een vast ritme dat bij je past en dat je ook kunt volhouden. Idealiter post je dagelijks 15 tot 25 pins, zodat je goed vindbaar bent. Maar als dit niet haalbaar is post dan liever iedere dag drie pins. Dan weet Pinterest dat ze dit van jou kunnen verwachten, dat je 3 pins post. Ook daarmee vergroot jij jouw vindbaarheid op Pinterest.

Wees een goede gebruiker, dus wees actief op en doe dit ook consistent. Gelukkig kun je jouw content inplannen zodat je niet continu met Pinterest bezig hoeft te zijn.

Een handige tool om je pins in te plannen is Tailwind. Met deze link kun je Tailwind gratis uitproberen.

2. Gebruik relevante zoekwoorden

Pinterest is een visuele zoekmachine dus je zoekwoorden of keywords zijn belangrijk. Je kunt dit zien als een soort labels waarmee je aan Pinterest aangeeft waar je content overgaat. En als er een match is tussen de zoekwoorden die mensen intypen en de keywords die jij gebruikt, dan laat Pinterest jouw content zien in de zoekresultaten. Dat is wat je wilt.

Dus zodra jij iets post, gebruik dan altijd zoekwoorden die relevant zijn voor jouw content en waar jouw ideale klanten ook op zoeken. Gebruik deze zoekwoorden op de volgende plekken:

  • Gebruik een pin titel met daarin een zoekwoord.
  • Verwerk de zoekwoorden in je pin beschrijving.
  • In je tekst overlay (de tekst op de pin zelf).
  • En post die pins op een relevante bord.

3. Deel verse pins

Focus op verse content want nieuwe pins krijgen voorrang boven repins. (Lees: deze worden vaker getoond). Dit is een enorme verandering. Kon je voorheen je eigen content blijven repinnen, dat werkt niet meer. Pinterest beschouwt dezelfde afbeelding, met dezelfde beschrijving en dezelfde link als “oude” content.

Pinterest heeft een voorkeur voor verse nieuwe content.

Dat betekent meer werk als content creator, maar zelf vind ik het wel een verbetering. Je ziet nu niet meer continu dezelfde pins voorbij komen. En misschien raak je nu lichtelijk in paniek met die gedachte dat je verse content nodig hebt want je hebt wel wat meer te doen dan continu nieuwe content maken, dus daarom ga ik hier nog wat dieper op in.

Wat zijn verse pins?

Allereerst wat zijn verse pins? Pinterest kijkt naar de unieke combinatie van de afbeelding en de link. Dus een verse pins is de combinatie van een afbeelding (of video) met een link die je nog niet eerder op Pinterest geplaatst hebt. Dus alleen de pin afbeelding hoeft nieuw te zijn, en niet per se de achterliggende url. Handig als je oudere artikelen onder de aandacht wilt brengen. Het is natuurlijk veel sneller om een nieuwe pin te maken dan een heel nieuw blog te schrijven.

Maak pin templates in Canva

Werk met vaste pin templates die je gemakkelijk kunt aanpassen. Canva is een handige tool om snel en eenvoudig nieuwe pins te maken. Met zo’n Canva template hoe je alleen de tekst en eventueel de afbeelding te veranderen en heb je heel snel weer een nieuwe pin afbeelding. Zelf werk ik met een aantal vaste templates die ik iedere keer opnieuw gebruik, zowel om een nieuw blogartikel te promoten of om bestaande blogs opnieuw onder de aandacht te brengen.


Deel links die je nog niet eerder gedeeld hebt

Bekijk eens welke content je al hebt die je kunt pinnen. Denk daarbij niet alleen aan blog artikelen, alles met een link kun je delen op Pinterest. Je kunt dus ook verwijzen naar landingspagina’s voor een weggever of jouw aanbod, Een podcast, video of zelfs naar je Instagram account. Hoe meer nieuwe content je bewaart op Pinterest (dus een url die je nog nooit eerder gedeeld hebt), hoe beter dat is voor je bereik en vindbaarheid.

Nieuwe afbeeldingen voor oude content

Heb je geen tijd om iedere keer nieuwe content  te maken? Dus om iedere week een nieuw blog, video of podcast te maken? Maak dan nieuwe pin afbeeldingen voor je bestaande content die nog steeds relevant en interessant is. Door hier een nieuwe unieke afbeelding voor te maken, en de pin beschrijving aan te passen, kun je jouw “oude” content weer nieuw leven inblazen. En met zo’n Canva template kun je dat dus heel snel doen.

Pins op meerder borden pinnen

Als je al wat langer actief bent op Pinterest vraag je jezelf nu misschien af: kan ik dezelfde pins nog op meerder borden bewaren? Voor de newbies: dit was namelijk een Pinterest strategie die eerder veel gebruikt werd 😉 Ja dat kan zeker. Maar wel met mate. Pin deze op maximaal 10 borden, en natuurlijk alleen op relevante borden. Doe dit met een interval. Daarom is het handig om een tool als Tailwind te gebruiken omdat deze precies aangeeft of je zo’n pin op teveel borden pint en wat een goede interval is.

Wat betekent dit voor je Pinterest strategie?

Wil je meer Pinterest traffic naar je website? Voeg dan consistent nieuwe verse content toe aan Pinterest én gebruik de juiste zoekwoorden.

  • Wees actief en pin consistent (je kunt dit inplannen met Tailwind).
  • Repin je eigen pins niet te vaak, maar focus op nieuwe frisse content.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden op Pinterest.

Maak nieuwe blogs, video’s, podcasts, maar denk ook aan de landingspagina’s voor je weggevers en diensten. Dat werkt het allerbeste. Geen tijd om nieuwe content te maken? Maak nieuwe pin afbeeldingen voor je bestaande content. Beelden die opvallen, waarmee je gebruikers inspireert en aanzet tot actie.

Serieus aan de slag met Pinterest marketing?

Wil je meer weten over Pinterest? En aan de slag met Pinterest marketing voor je bedrijf? Zodat je snel meer leads en klanten aantrekt zonder dat het veel van je kostbare tijd kost?  Meld je dan direct aan voor mijn praktische Pinterest Power training.

Nog niet helemaal overtuigd van de kracht van Pinterest om met gemak je zichtbaarheid te vergroten en snel meer klanten aan te trekken? Ik heb een gratis Pinterest training. In 5 dagen tijd leer je hoe je Pinterest marketing slim kunt inzetten voor je bedrijf, zonder dat het al teveel van jouw kostbare tijd kost. Je kunt je hier gratis aanmelden voor deze Pinterest training.


Vind je dit interessant? Pin voor later!