Unieke positionering kiezen in 4 simpele stappen

Een unieke positionering is belangrijk. Dit kan het verschil maken of je succesvol bent als ondernemer of blijft worstelen om voldoende klanten aan te trekken. Als je positionering heel helder is, komen mensen op je af en verdien je ook meer. Hoe kies je een unieke positie in een overvolle markt?

Je bent vast niet de enige coach, social media trainer of diëtist. En dat hoeft ook niet. Als je maar zorgt voor een onderscheidende positie zodat je iemands favoriet wordt. Je wil graag de favoriete blogger, podcaster, social media trainer of diëtist zijn van jouw ideale klanten.

Waarom positioneren

Mensen zijn misschien nog niet klaar om te kopen wat jij aanbiedt als ze jou tegen komen op internet. Ze willen je eerst beter leren kennen en moeten ook vertrouwen in je hebben dat jij de juiste expert bent om hen te helpen. En dat vertrouwen moet je opbouwen door online zichtbaar te zijn, zodat mensen je vaak zien en horen. Zo blijf je onder de aandacht.

Online zichtbaar zijn is een ding, naar je wil ook blijven hangen zodat mensen je niet vergeten. Ik kan rustig een uurtje door mijn Instagram of Facebook tijdlijn scrollen en een hoop berichten zien. Maar uit al die prikkels blijft maar weinig hangen.

Natuurlijk wil je een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten. Je wil graag dat klanten meteen aan jou denken als ze WEL nodig hebben wat jij aanbiedt, dat ze voor jouw aanbod kiezen en niet voor dat van een van je concurrenten. Of dat ze anderen naar je doorverwijzen. En daar komt het belang van een goede positionering om de hoek.

Hierbij de link naar de podcast waarnaar ik verwijs in de video: Hoe kies je een onderscheidende positionering.

Wat is positionering dan precies?

Het werkwoord positioneren bestaat eigenlijk pas sinds de jaren 70. Jack Trout schreef een artikel voor het vakblad Industrial Marketing over ‘Positioning is a game people play in todays me-too market place’. Hierin beschrijft hij dat de consument overspoeld wordt met reclames en deze negeert tenzij het meteen een makkelijke (en vrije) plek in zijn gedachte krijgt. Dit denken over het vinden van een makkelijke en vrije plek werkte hij met Al Ries uit tot het boek “Positioning: The Battle for Your Mind” in 1981.

Tegenwoordig zijn er veel verschillende definities van positionering. Maar de kern van al die definities is dat het gaat om de communicatie met als doel om een herkenbare plekje te krijgen. Positioneren betekent dat je je onderscheidt van je concurrenten en een breinpositie opbouwt zodat klanten meteen aan jou denken als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.

Leestip:

Positionering betekent kiezen

Zo’n positionering betekent dat je moet kiezen. Je kiest voor een specifiek deel van een markt, een niche, waar je je op richt en waar jij waarde kunt toevoegen. In die niche kun je jezelf neerzetten als expert die een oplossing heeft voor een specifiek en urgent probleem va die doelgroep. Je gaat naamsbekendheid opbouwen en je kennis laten zien waardoor mensen jou zien als de expert in die niche.

Als je je goed positioneert ben je uniek. Je wordt als het ware monopolist op je zelfgekozen terrein, omdat niemand hetzelfde aanbiedt als jij. Ook als zzp’er ben je een personal brand en is zo’n unieke positionering dus van belang.

Het is echt essentieel om een keuze te maken. Als je alles voor iedereen wilt zijn, kiest niemand voor je. Ondernemers zijn vaak bang om die keuze te maken. Ze zijn bang dat ze de verkeerde keuze maken of bang dat ze klanten mislopen als ze kiezen, en doen dus alles voor iedereen. Maar daardoor krijg je juist minder klanten want niemand voelt zich echt aangesproken door jouw marketingboodschap. Klanten weten niet precies waarvoor ze bij jou moeten zijn en kunnen anderen niet naar je doorverwijzen.

Neem een unieke positionering in

Positionering betekent dus eigenlijk niks anders dan de plaats die je inneemt in de hoofden van mensen en hoe jij je onderscheidt van je concurrenten. Maak een duidelijke keuze en ga dit vervolgens ook duidelijk communiceren zodat je die breinpositie ook opbouwt.

  • Wat zeggen anderen over jou als je er niet bij bent?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat maakt jou onderscheidend van je concurrenten?

Je wil opvallen in de massa, maar je wil vooral de favoriet zijn van je ideale klanten. Dat kan alleen maar als je een unieke positie inneemt en dit ook uitdraagt met je marketing, met je branding, met je stories, met de content die je deelt. De markt is overvol in dit internet tijdperk. Dus hoe kun je nog opvallen? Nogmaals je bent vast niet de enige coach, social media trainer of diëtist. En dat hoeft ook niet. Als je maar zorgt voor een onderscheidende positie. Bijvoorbeeld:

  • Online marketing consultant voor de financiële sector
  • Coach voor hoger opgeleide vrouwen uit de zorg die ander werk zoeken
  • Diëtist die zich richt op kinderen met diabetes
  • Social media trainingen special voor mensen in de bouw

 Bepaal jouw unieke positionering met de 4 P’s

Natuurlijk maak je zelf de keuze waar je expert in wil worden. Wat je wil aanbieden? En met wie je wil werken? Dat is het mooi van eigen baas zijn. Als je van je passie je professie kunt maken dan voelt het niet als werken. Maar het is wel belangrijk om een niche te kiezen.

Als je duidelijk hebt wat je wil aanbieden en aan wie. Dan kan je marktonderzoek doen en kijken waar er nog kansen zijn om zo’n unieke positionering te kiezen. Voor dat marktonderzoek kun je gebruik maken van de 4 P’s:

  • Place: Waar hangt je ideale klant uit? Waar zijn ze actief? Op Facebook of juist op LinkedIn?.
  • People: Wie volgen ze nu al? Wie zien ze als influencers?
  • Product: Welke producten zijn er al die vergelijkbaar zijn?

Als je dit in kaart brengt zie je vervolgens waar er nog kansen zijn, en daar kun je op inspelen zodat je een unieke positie inneemt.

  • Position: Hoe kun jij je onderscheidend positioneren?

Meer informatie over positionering

Ik behandel deze 4 P’s uitgebreid in mijn podcast. Door marktonderzoek te doen aan de hand van 4 P’s, kun je kansen ontdekken om een unieke positie in te nemen, zelfs in een overvolle markt. Waar zie je kansen en wat maakt je onderscheidend? Wat maakt jou uniek?

Kies 1 ding. Om welk ding wil je herinnerd worden? Claim dit en begin dan met marktonderzoek om jouw unieke positionering te kiezen en te ontdekken waar er nog kansen liggen. Draag deze positionering uit in al je marketing activiteiten zodat jij de favoriete expert wordt van jouw ideale klanten.

Ik ben benieuwd hoe jij je gaat positioneren? Ik vindt het leuk als je een reactie achter laat onder dit artikel.