7 tips om je online zichtbaarheid te verbeteren met social media

Online zichtbaarheid is belangrijk zodat mensen je tegenkomen op internet en je niet vergeten. Social media netwerken bieden ongekende mogelijkheden om je te profileren en zakelijke relaties op te bouwen. Ja, het kost tijd maar dit is onderdeel van je marketing.

– Laatste update 17 maart 2020 – 

Als mensen je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen

En marketing is belangrijk zodat mensen weten wat je te bieden hebt en je leren kennen. Zakendoen blijft toch een kwestie van gunnen. Maar tegenwoordig strijden we om de aandacht van ons publiek en raakt die aandacht steeds meer versnipperd. Dus hoe zorg je ervoor dat je online zichtbaar bent en onder de aandacht blijft want…

Als mensen je niet kennen, kunnen ze ook niet voor je kiezen.

1. Focus op een paar kanalen

Moet je op alle social media kanalen aanwezig zijn om je online zichtbaarheid te verbeteren? Dat is onmogelijk! Er komen steeds nieuwe platformen bij. Je kunt je beter focussen op een of slechts een aantal kanalen en zorgen dat je daar ook echt impact hebt. Als jij je focust op een kanaal dan kun je daar ook je volledige 100% aandacht aan geven. Ben je actief op 5 kanalen dan moet je jouw aandacht verdelen en heb je voor ieder social media kanaal slechts 20% aandacht.

Die keuze hangt natuurlijk af van je product of dienst én van je doelgroep. Maar ook waar jij je prettig bij voelt. Want als je niks hebt met een bepaald social media kanaal dan heb je er geen lol in en houd je het ook niet vol om hier consistent actief te zijn. Als jij niks met video’s wil doen, heb je natuurlijk ook niks te zoeken op een platform als YouTube. Maar soms is het goed om eens wat nieuws te proberen. Ik heb gemerkt dat Pinterest een grote impact heeft en ook Linkedin zit weer helemaal in de lift als content platform.

2. Deel interessante content voor je online zichtbaarheid

Deel content die interessant is voor je doelgroep via je blog, Twitter of Linkedin, afhankelijk van waar jouw doelgroep actief is. En je kunt je content altijd hergebruiken. Je kunt een YouTube video ook insluiten in je blog of een teaser met een link naar deze video delen op Instagram. Als mensen iets aan die informatie hebben, blijven ze je graag volgen en komen terug voor meer. En als die content interessant is, gaan ze het vanzelf weer delen via hun eigen sociale kanalen en zo vergroot je je online aanwezigheid bij een steeds groter publiek.

Leestip:

3. Ga multimediaal, gebruik video 

Interessante content beperkt zich niet tot het geschreven woord. De een leest graag, maar de ander kijkt liever video’s. Je kunt je kennis en ervaring ook delen via audio en video. Doe eens een live video uitzending, houd een webinar of zet je video’s op YouTube. Mensen maken steeds vaker gebruik van hun mobiel om content te consumeren. Video is dan een stuk gemakkelijker dan lange lappen tekst. Bovendien kun je via video je emotie beter overbrengen, waardoor mensen je sneller leren kennen dan via je blogs of tweets.

4. Integreer en promoot

Je inspanningen hebben meer effect als ze met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken. Mensen vinden je blog of YouTube video niet zo maar want dagelijks wordt er veel content online gezet. Zo’n blog of video moet je dus zelf weer promoten op je social media kanalen en je connecties hiervan op de hoogte stellen. Integreer je website en blog dus met je activiteiten op Linkedin of Facebook. En plaats je social media profielen ook in je e-mailhandtekening zodat mensen ook weten op welke kanalen je actief bent.

5. Wees authentiek

Mensen volgen jou om de manier waarop jij content brengt. Je bent vast niet de enige die content over een bepaald onderwerp deelt? Maar je bent wel uniek. Doe je dus niet anders voor, maar blijf gewoon jezelf en voeg af en toe ook een persoonlijke note toe. Geef mensen een kijkje achter de schermen of maak ze deelgenoot van jouw plannen en meningen. Social media gaat over het opbouwen van persoonlijke relaties zodat mensen je leren kennen en je aan de gun factor bouwt.

Hoe maak je content die klanten aantrekt? Zorg voor een klik.

6. Bouw connecties op

Beperk je niet tot je eigen social media profielen en blogs. Maar reageer ook op de social media kanalen van anderen om je online zichtbaarheid te vergroten. Daarmee breng je jezelf onder de aandacht, en alleen volgen is niet genoeg. Door interactie aan te gaan met mensen bouw je ook echt een band met hen op. Ze leren je kennen en gaan je dan ook wat gunnen. Iedereen vind het fijn om een ‘like’ op Facebook te krijgen of een retweet. En als jij wat voor anderen doet, zijn ze eerder geneigd om jou een gunst terug te bewijzen. Ga dus vooral conversaties aan en bouw relaties op.

7. Deel persoonlijke verhalen

Deel ook persoonlijke verhalen. Mensen doen zaken met mensen dus als mensen een klik met je hebben zullen ze zich ook eerder met je kunnen identificeren. Als jullie dingen gemeenschappelijk hebben, is er ook eerder een klik. Bovendien onthouden mensen verhalen beter. Dus deel persoonlijke verhalen, geef mensen een kijkje achter de schermen, waar ben je mee bezig? En durf jezelf ook kwetsbaar op te stellen. Vertel ook eens wat jouw worstelingen zij. Dat maakt je menselijker en daardoor hebben mensen eerder een klik met je!

Meer social media tips?

Online zichtbaarheid vergroten met social media

We brengen steeds meer tijd door op social media. Daarom zijn dit mooie kanalen om je online zichtbaarheid te vergroten. Zo blijf je zichtbaar en ook onder de aandacht waardoor mensen je niet vergeten. Het wordt alleen steeds drukker op social media, de algoritmes steeds strenger en je concurreert om de aandacht met anderen. Niet alleen met andere bedrijven, maar vooral ook met de updates van hun vrienden en bekenden. Daarom worden één-op-één interacties steeds belangrijker op social media.

Welke van deze tips zet jij in om je online zichtbaarheid op te bouwen? Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan hieronder.

Pin voor later