Heb jij een strategisch productaanbod? Of maak jij het jezelf onnodig moeilijk?
Heb jij een strategisch productaanbod? Of werk jij nog steeds uurtje factuurtje en wil je iedere klant maatwerk aanbieden? Dan maak je het jezelf onnodig moeilijk en dat is ook niet de beste manier om je klanten te helpen. Je kunt beter een compleet programma of traject aanbieden dan losse sessies.
– Laatste update 8 april 2024 –
Wat is het voordeel van een programma of traject?
Je hebt een aantrekkelijk aanbod nodig wat mensen graag willen kopen want je wilt wel geld verdienen als ondernemer. Als je weet wie je wilt helpen (lees: wie je ideale klanten zijn) en hoe je dat wilt doen is het slim om een strategisch productaanbod te ontwikkelen en dus een programma of traject aan te bieden in plaats van losse sessies. Wat is het voordeel van zo'n strategisch productaanbod?
1. Je hoeft geen maatwerk te leveren
Je maakt het jezelf gemakkelijker want je hoeft geen maatwerk te leveren. Als je maatwerk levert kost jou dat meestal veel meer tijd en voorbereiding per klant. Je maakt voor iedereen iedere keer iets nieuws. Maar als je een programma aanbiedt, heb je een standaard aanbod waarmee jij je klanten helpt.
2. Je kunt hogere prijzen vragen
Je werkt langere tijd met klanten waardoor je hogere prijzen kunt vragen voor jouw aanbod. Ze betalen voor het hele traject of programma, en niet per sessie. Daardoor heb je dus minder klanten nodig om je omzetdoel te behalen. Als je 1000 euro vraagt voor je programma heb je minder klanten nodig dan wanneer je 100 euro per uur vraagt.
3. Je kunt klanten beter helpen
Je werkt langere tijd met klanten waardoor je hen beter kunt helpen. En weet ook zeker dat ze alle kennis en begeleiding krijgen die ze nodig hebben om de beoogde resultaten te krijgen. Ze halen dus betere resultaten dan als je slechts een uurtje met hen aan het werk gaat.
4. Je krijgt testimonials
Klanten zijn tevreden over de resultaten die ze halen en gaan daar anderen enthousiast over vertellen en je krijgt aanbevelingen. Die testimonials maken het makkelijker om je aanbod te verkopen. Je kunt zelf wel vertellen hoe geweldig je aanbod is maar mensen horen dat liever van iemand anders.
5. Je hoeft niet steeds nieuwe klanten te zoeken
Het is ook makkelijker om een programma of traject te verkopen dan losse sessies. Al je losse sessies verkoopt moet je continu nieuwe klanten vinden en hen overtuigen van jouw kennis en kunde. Steeds nieuwe klanten vinden is een tijdrovende klus die veel energie kost.
6. Het is schaalbaar
Je ruilt niet langer je tijd voor geld. En zo’n programma is ook schaalbaar waardoor je meer mensen tegelijk kunt helpen. Je zou een groepsprogramma kunnen maken waarin je groep Q&A’s houdt en masterclasses geeft voor een groep mensen. Dat is niet minder waardevol want mensen kunnen ook van elkaar leren.
Leestip:
- Een goed bedrijf begint bij jezelf dus hoe goed ken jij jezelf als ondernemer?
- Dit is waarom je geen klanten haalt uit social media.
- Handig overzicht met mijn favoriete tools en apps die veel tijd besparen.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je niet wilt maken.
- Goed follow up systeem om van leads ook betalende klanten te maken.
Voorwaarden voor een goed programma
Hopelijk ben je overtuigd dat het dus beter is om een een compleet programma of traject aan te bieden dan losse sessies. Maar waar voldoet zo'n programma of traject aan? Een goed programma of traject voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Aantrekkelijk, voor jouw ideale klanten, ze moeten er wel voor willen betalen.
- Relevant, het moet een oplossing zijn voor een probleem van je ideale klanten.
- Transformatie, mensen betalen voor resultaten.
- Winstgevend, voor jou want je wilt wel geld verdienen.
Mensen betalen voor resultaten
Mensen betalen voor resultaten. En ze willen die resultaten het liefst zo snel mogelijk, dus in zo’n kort mogelijke tijd. Vaak denken we dat zo’n programma waardevoller is als je maar meer uren video’s opneemt en meer werkboeken toevoegt, maar uiteindelijk gaat het om te resultaat.
Als je zou stotteren. Heb je dan meer geld over voor een programma waarbij je in een uur van je stotteren af bent of een programma waarbij je er 3 maanden over doet?
Dus verkoop ook het resultaat van je programma en niet zozeer het aantal modules, video’s of werkboeken. Dat kan zelfs een averechts effect hebben omdat mensen denken “dat is veel werk en dat kost veel tijd”. En daardoor juist afhaken.
Kan ik geen 1-op-1 sessies aanbieden?
Er is niks mis met 1-op-1 sessies. Het is sowieso verstandig om eerst 1-op-1 met mensen te werken om te bewijzen dat je systeem, methodiek of stappenplan werkt. Dat klanten hiermee ook resultaten krijgen voordat je het in een programma giet.
Het is ook makkelijker om 1-op-1 klanten te vinden dan een groepsprogramma vol te krijgen. Dus dit is een snelle manier om geld verdienen. Je hebt hier niet eens een verkooppagina voor nodig maar kunt gewoon op zoek naar klanten.
Zelf bied ik ook 1-op-1 sessies aan. Alleen is dat een VIP sessie van een paar uur en daarvoor bereken ik een vast tarief en geen uurtarief. Dus ook die 1-op-1 sessie bied ik aan als een traject of programma en dus geen losse sessie van een uurtje.
Heb jij een strategisch productaanbod?
Door een programma of traject aan te bieden maak jij het jezelf makkelijker. Je hoeft geen maatwerk te leveren en je kunt hogere prijzen vragen. En je kunt jouw klanten ook nog eens beter helpen doordat je langer met hen aan het werk bent. Je hoeft niet continu op zoek naar nieuwe klanten wat een tijdrovende klus is.
Dus heb jij een strategisch productaanbod? Als jij nu nog uurtje-factuurtje werkt denk dan eens na hoe jij je aanbod in een programma of traject kunt aanbieden. Kun je hier hulp bij gebruiken? Meld je dan hier aan voor mijn gratis training: 5 online marketing succesfactoren.
Vind je dit interessant? Pin voor later!