Hoe gebruik je storytelling in je marketing content om je te onderscheiden en klanten te boeien

Het is goed om storytelling in je marketing content te gebruiken. Met alleen het delen van je kennis ga je het niet redden. Daarvoor kiezen klanten niet voor jou. Die kennis kunnen ze ook bij iemand anders halen. Of deze opzoeken op Google of ChatGPT raadplegen. Juist door persoonlijke verhalen te delen, kun jij je onderscheiden en (potentiële) klanten aan je binden. Niemand heeft dezelfde verhalen en ervaringen als jij.

Storytelling inspiratie

Wil je nog meer weten over de do's en dont's van storytelling? In deze podcast ga ik in gesprek met Cat Colnot over het belang van storytelling, hoe je het slim inzet en hoe ChatGPT je daarbij kan helpen om content inspiratie te bedenken.

Waarom Storytelling inzetten?

En misschien denk je nu wel: ‘Leuk hoor storytelling, maar ik ben trainer, coach of communicatieadviseur. Mijn verhalen zijn helemaal niet boeiend. Wie zit daar nu op te wachten? Het gaat toch om mijn kennis en niet om mij!”. Nee dus want mensen doen zaken met mensen. 

Ze willen zakendoen met jou, niet met je bedrijf. Je bent vast niet de enige die doet wat je doet. Ze kunnen dus ook voor iemand anders kiezen die hetzelfde doet of iets vergelijkbaars als jij. Mensen kiezen voor jou om jou. Lees hier waarom het goed is om storytelling toe te passen in je marketing content. 

Doel van storytelling in je marketing content

Door het vertellen van jouw persoonlijke verhalen verbind je (potentiële) klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf. Een emotionele connectie is belangrijk want we maken zelden rationele keuzes. Met alleen het delen van je kennis ga je het niet redden. Mensen onthouden die droge informatie niet en bovendien hebben ze er geen gevoel bij. Daarom is het slim om storytelling in te zetten om je boodschap over te brengen. Bekijk hier de 7 goede redenen om Storytelling in te zetten.

  • Door verhalen te delen, wordt je boodschap veel boeiender en komt deze ook aan.
  • Mensen onthouden de informatie en kunnen zich beter inleven.
  • Ze leren je beter kennen en voelen eerder een connectie met je.

Het vertellen van verhalen is als eeuwenlang de manier waarop we kennis overdragen, nieuw gedrag leren en dingen beter begrijpen. Dat zorgt voor verbinding. Die verhalen kunnen we namelijk relateren aan onze eigen ervaringen. We kunnen ons gemakkelijker inleven en verplaatsen in de situatie van de hoofdpersoon waardoor we het beter onthouden.


Lastig om online op te vallen

Met de populariteit van ChatGPT is het makkelijker dan ooit om content te maken. Iedereen kan hier gratis gebruik van maken. Met een druk op de knop heb je een blog, nieuwsbrief of social media bericht. Er komt dus nog meer content online die steeds meer op elkaar lijkt. Persoonlijke verhalen zijn dus belangrijker dan ooit omdat ze je onderscheiden van de geautomatiseerde content die ChatGPT kan genereren. Deze persoonlijke content kan ChatGPT niet voor je bedenken. In jouw verhalen, drijfveren, visie, kennis en energie zit jouw onderscheidend vermogen. Dit maakt jou uniek want niemand heeft dezelfde kennis, ervaring en verhalen als jij.

Wat zijn de voordelen van storytelling?

Je deelt content om je doelgroep te bereiken en know - like - trust op te bouwen. Bekijk hier mijn stappenplan om content te creëren waar mensen dol op zijn en steeds voor terugkomen. Maar wat maakt jouw content onderscheidend? Door hier jouw persoonlijke sausje aan toe te voegen.

Door jouw verhalen en ervaringen te delen, laat jij je menselijke kant zien en creëer je een emotionele band met je publiek. En we nemen zelden een rationele beslissing ;) Daarmee bouw je vertrouwen op en de gunfactor. Mensen doen alleen zaken met je als ze ook een klik met je voelen. Storytelling in je marketing content heeft een aantal voordelen. 

1. Bouw vertrouwen op

Met persoonlijke verhalen bouw je vertrouwen op. Als mensen je helemaal niet kennen, zullen ze je ook niet vertrouwen. Dus door jouw verhalen te delen. Door je kwetsbaar op te stellen en te delen over uitdagingen die je hebt overwonnen of fouten die je hebt gemaakt, laat je zien dat je niet perfect bent, maar wel authentiek en ook gewoon maar een mens. Hierdoor kunnen mensen zich makkelijker identificeren met jou en voelen ze zich eerder op hun gemak om zaken met je te doen. 

2. Laat je expertise zien

Persoonlijke verhalen kunnen ook helpen om je expertise te laten zien. Door niet alleen succesverhalen te delen, maar ook te praten over uitdagingen die je hebt overwonnen of fouten die je hebt gemaakt, kunnen (potentiële) klanten zich beter met je identificeren. “O jij bent net als ik”. En je kunt laten zien hoe je jouw kennis en vaardigheden hebt ingezet om bepaalde resultaten te bereiken. Hierdoor begrijpen mensen wat jouw specifieke vaardigheden zijn en waarom je de aangewezen persoon bent om hen te helpen.

3. Maak verbinding met je publiek

Persoonlijke verhalen kunnen helpen om verbinding te maken met je publiek. Door verhalen te delen over jezelf, je ervaringen, je persoonlijke waarden en overtuigingen, kun je een diepere verbinding creëren met je publiek. We zoeken naar overeenkomsten. Als je iemand spreekt die ook uit een dorp komt net als jij of naar dezelfde school ging, dan voel je direct een band met die persoon. En mensen doen alleen zaken met mensen waar ze een klik mee hebben. Dit zorgt dus voor meer betrokkenheid, loyaliteit en vertrouwen in jouw merk.

4. Dit is jouw toegevoegde waarde

Jij kunt inhoud duiden en context geven. Dat kunnen ChatGPT of andere A.I. tools niet voor je doen. Dit is dus jouw toegevoegde waarde. Door jouw kennis te delen, je persoonlijke perspectief te geven en persoonlijke verhalen te delen, onderscheid jij je automatisch van alle anderen. Want niemand heeft dezelfde visie, ervaring, kennis en verhalen als jij. Dat maakt jou uniek en is de reden dat mensen voor jou kiezen, en niet voor iemand anders. Om de manier waarop jij het brengt.


Leestip:

Hoe gebruik je storytelling in je marketing content?

Hieronder zijn enkele voorbeelden van hoe je storytelling in je marketing content kunt gebruiken. En je bepaalt uiteindelijk zelf wat je wel en niet wilt delen. Maar het is goed om mensen ook een inkijkje te geven achter de schermen van je bedrijf en wie je bent als persoon.

Vertel het verhaal achter je product of dienst 

Wat was de inspiratie achter de oprichting van je bedrijf? Hoe kwam je op het idee voor je product of dienst? Waarom doe je wat je doet? Wat zijn jouw waarden? Door deze verhalen te delen, laat je zien waar je bedrijf voor staat en hoe je jouw expertise hebt ingezet om je product of dienst te ontwikkelen.

Deel persoonlijke uitdagingen die je hebt overwonnen

Of het nu gaat om het overwinnen van tegenslagen, het overwinnen van angst of het omgaan met persoonlijke verliezen, het delen van deze verhalen kan helpen om een diepere verbinding te creëren met je publiek en hen te laten zien hoe veerkrachtig je bent geweest in moeilijke tijden.

Laat zien wat je passies zijn

Door verhalen te delen over wat je buiten je werk om graag doet, kun je je publiek een kijkje geven in wie je bent als persoon. Hiercdoor kun je een warme band opbouwen en een menselijke connectie creëren. Laat zien dat je meer bent dan alleen maar een ondernemer. En je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt. Geen zin om het over de kinderen of je hond te hebben? Dan praat je daar niet over. 

Vertel verhalen over je klanten

Je kunt ook verhalen van anderen delen. Dus iets wat je gehoord hebt bij een training, gezien in een film of gelezen in een interessant artikel. Een goede toepassing van storytelling in je marketing content is door verhalen te vertellen over je klanten en hoe jouw product of dienst hen heeft geholpen. Anderen herkennen zich daarin. Potentiële klanten kunnen zich daarmee identificeren als ze vergelijkbare problemen hebben en begrijpen hoe jouw product of dienst hen kan helpen.

3 Tips voor storytelling

Maak gebruik van storytelling in jouw marketing content om de aandacht te trekken van jouw ideale klanten. Deel dus verhalen die hen aanspreken en waar zij zich in herkennen. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van een blog of video waarin je jouw expertise deelt en daarbij anekdotes of persoonlijke verhalen vertelt die jouw boodschap ondersteunen. Dus die jouw boodschap verduidelijken. Hieronder nog 3 tips voor storytelling in je marketing content

  • Gebruik verschillende media: Gebruik verschillende media om je verhaal te vertellen, zoals video's, afbeeldingen of podcast afleveringen. Dit kan ervoor zorgen dat jouw verhaal nog meer impact heeft omdat je het op verschillende manieren overbrengt en je de kracht van herhalen gebruikt.
  • Houd het authentiek: Zorg ervoor dat jouw storytelling authentiek is en dat het past bij jouw merk. Dit betekent dat je eerlijk moet zijn over wie je bent en wat je doet, en dat je geen verhalen moet verzinnen om je product of dienst te verkopen.
  • Maak het prikkelend: Wek de nieuwsgierigheid met je verhaal zodat je ideale klanten er door getriggerd worden en speel in op emotie. Want alleen als zo’nv verhaal iets doet met hun emoties komt het ook binnen.


Storytelling in je marketing content

Kortom, persoonlijke verhalen kunnen een krachtig middel zijn om je te onderscheiden in de wereld van automatisch gegenereerde content. In jouw verhalen, drijfveren, visie, kennis en energie zit jouw onderscheidend vermogen. Die kunnen ChatGPT of andere A.I. tools niet voor je maken. Zie die tools dus echt als hulpmiddel om ideeën te generen en een eerste opzetje zodat je nooit van nul hoeft te beginnen, maar voeg altijd je eigen verhalen en voorbeelden toe.

Gebruik dus storytelling in je marketing content om een emotionele connectie te creëren met jouw publiek. Daarmee bouw je meer vertrouwen en betrokkenheid op. En kiezen klanten ook specifiek voor jou omdat ze een klik met jou hebben. Door de juiste verhalen te vertellen kun je mensen laten zien wat jouw product of dienst voor hen kan betekenen en hen inspireren om actie te ondernemen.

 Vind je dit interessant? Pin voor later!