Social media post ideeën: 30 tips wat je kunt delen op social media
Vaak krijg ik de vraag ‘maar wat kan ik dan posten op social media’. Veel ondernemers vinden het lastig om te bedenken wat ze kunnen posten op social media en worstelen hiermee terwijl eigenlijk alles content is. Daarom deel ik hieronder een aantal social media post ideeën.
– Laatste update 28 maart 2021 –
Alles is input voor social media content
En eigenlijk is het helemaal niet moeilijk. Want alles wat je ziet, hoort en meemaakt, is input voor social media content. Hoor je een liedje op de radio dat je herinnert aan je jeugd. Dan kun je dit delen op social media. Krijg je een vraag van een klant dan kun je deze ook beantwoorden op social media.
Hieronder deel ik 30 social media post ideeën maar in deze video geef ik ook nog een aantal aanvullende tips hoe je heel gemakkelijk en snel social media post ideeën kunt vinden.
Maak het persoonlijk
Dat het lastig is om social media post ideeën te bedenken, komt vaak uit de angst van ‘wat zullen anderen wel niet van mij denken?’ of ‘wie zit daar nu op te wachten?’. Maar het is juist goed om het persoonlijk te maken (mensen doen zaken met mensen). Laat dus vooral de mensen achter je merk zien.
En als jij jezelf niet zichtbaar maakt kunnen mensen ook niet voor jou kiezen.
Mensen doen geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Zoek dus een balans tussen zakelijke content en over jou als persoon (en natuurlijk bepaal je zelf wat je wel en niet deelt). Want mensen doen alleen zaken met je als ze een klik met je hebben. Daarom is het goed om content te delen waardoor mensen jou en je bedrijf beter leren kennen.
Weet voor wie je de content maakt
Je maakt die content voor jouw ideale klanten. Niet voor jezelf. Je wilt dat zij zich hierin herkennen. Dat het hen raakt zodat ze hierbij wat voelen of dit aan het denken zet. Anders besteden ze er geen aandacht aan en scrollen ze vrolijk verder in hun tijdlijn.
Dus zorg dat je goed weet wie je ideale klanten zijn, wat hun interesses zijn en welke woorden zij gebruiken. Dan kun je content maken waar zij ook aandacht aan besteden.
En natuurlijk bepaal jij eerst zelf jouw kader, waar je om bekend wilt staan. En dan binnen dat kader, deel je content die interessante is voor jouw ideale klanten. Je maakt die content niet voor jezelf want dan kun je net zo goed een dagboek bijhouden.
Leestip:
30 social media post ideeën
Om je toch op weg te helpen deel ik hieronder een aantal social media post ideeën. Wil je nog meer suggesties? Download dan de gratis checklijst met nog eens 61 Social Media Post Ideeën.
- Vertel wie je bent, wat je doet en wie je waarmee helpt zodat mensen weten waar je hen mee kunt helpen.
- Deel een les of how-to om te laten zien dat je verstand van zaken hebt.
- Laat een project zien waaraan je werkt (hierdoor kun je jouw aanbod of weggever al teasen).
- Vertel wie of wat jou inspireert of waar jij je inspiratie vandaan haalt.
- Deel jouw missie of kernwaarden, en vertel ook waarom dat belangrijk voor je is.
- Beantwoord een veelgestelde vraag (en als je nog niet veel vragen krijgt beantwoord dan een vraag die mensen zouden moeten vragen).
- Laat je website zien en wijs mensen bijvoorbeeld op een nieuw blog of weggever.
- Deel eens een leuk feitje over jou of je bedrijf.
- Het beste of slechtste advies dat je ooit gekregen hebt.
- Praat over een trend op jouw vakgebied.
- Deel een testimonial van een klant (dit is social proof).
- Vertel waarover je volgende blog/video/podcast gaat om mensen hier alvast lekker voor te maken.
- Geef een praktische tip over jouw vakgebied want mensen zijn dol op praktische tips.
- Deel een case study of een mooi resultaat van een klant zodat mensen weten welke resultaten ze van je kunnen verwachten.
- Vertel naar welk evenement of leuke afspraak je gaat.
- Deel een selfie terwijl je aan het werk bent, mensen vinden die persoonlijke foto’s altijd leuk.
- Houd een interview met een collega of klant.
- Vertel wat jouw dagelijkse routine is of hoe jij bepaalde dingen aanpakt..
- Deel een sneak peek van een project of product waaraan je werkt.
- Vraag de mening van je volgers over een onderwerp (bijvoorbeeld de titel voor je blog, de kleur van je Ebook cover of welke foto ze mooier vinden).
- Vertel wat er vandaag of deze week op jouw to-do lijst staat.
- Stel een vraag (en breng het gesprek op gang) want mensen geven graag hun mening.
- Geef mensen een kijkje achter de schermen daardoor leren ze jou en je bedrijf beter kennen.
- Deel een inspirerende quote en vertel ook wat deze quote voor je betekent.
- Vertel iets over een weggever die je hebt om deze extra in de spotlight te zetten.
- Deel jouw favoriete tools of producten die je gebruikt.
- Laat zien hoe jouw werkplek eruit ziet want mensen vinden het leuk om te zien waar alles gebeurt.
- Deel een belangrijke les die jij hebt geleerd.
- Vertel iets over je hobby’s en laat meer zien over jou als persoon.
- En natuurlijk kun je ook eens een actie of promotie delen maar gebruik social media niet alleen als promotiekanalen.
Ga niet willekeurig wat posten
Ga niet willekeurig maar wat posten op social media om te posten, maar zorg dat je ook een plan hebt én het dus strategisch inzet. Anders kost social media een hoop tijd, maar levert het je waarschijnlijk niet de gewenste resultaten op.
Kun je hier hulp bij gebruiken om social media op de juiste manier in te zetten zodat het wel RESULTATEN oplevert? Check dan eens mijn social media succes training.
Ik ben natuurlijk ook benieuwd welke van bovenstaande social media post ideeën er voor jou uitspringt en welke je als eerste gaat posten? Laat me dat vooral ook even weten.
Vind je dit interessant? Pin voor later!
/div>