Wat kun je doen aan het dalende organisch bereik op social media
Misschien heb je wel gemerkt dat het organisch bereik op social media gedaald is. Het is gewoon veel drukker geworden op social media waardoor je meer concurrentie hebt. De algoritmes maken een selectie welke content ze wel en niet laten zien. Wat kun je doen aan dit gedaalde organische bereik op social media?
– Laatste update 8 april 2024 –
Wat zijn organische berichten?
Voor het geval je niet weet wat organische berichten zijn, zal ik dat eerst even uitleggen. Dit zijn gewoon de berichten die je deelt op social media, zonder daarvoor te betalen dus zonder te adverteren of je berichten betaald te promoten. Daar betaal je dus niet voor.
Wat is organisch bereik?
Organisch bereik op social media is dus het aantal keer dat je berichten gezien worden zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. En je bereikt nooit al je vrienden of volgers want je hebt te maken met de algoritmes. Zo is het bereik van een Facebook pagina slechts 2%. Dat betekent dat van de 100 mensen die je Facebook pagina leuk vinden, slechts 2 mensen de berichten zien die jij op je Pagina plaatst.
Algoritmes bepalen welke content je ziet
De algoritmes bepalen wie welke content te zien krijgt. Ze maken een selectie op basis van een aantal factoren zoals interesses, relatie en recentheid. Daar schreef ik al eerder een artikel over hoe je het Instagram algoritme kunt verslaan waarin ik hier dieper op inga.
De exacte factoren die invloed hebben op het algoritmes geven de social media platformen niet prijs. Maar onthoud dat ze maar één doel hebben: gebruikers zo lang mogelijk op het platform houden. Dat betekent dus dat ze jou als gebruiker zoveel mogelijk content willen voorschotelen waarvan ze denken dat jij die wel interessant zult vinden. En dat is dus voor iedereen anders.
Algoritmes maken een selectie op basis van jouw gedrag
Als ik vaak katten filmpjes leuk vind, krijg ik meer katten filmpjes te zien. En als jij vaak reageert op inspirerende quotes, krijg je meer quotes te zien. Kijk jij eigenlijk nooit video's op social media? Dan krijg je ook minder video's voorgeschoteld van de algoritmes. En reageer je vaak op mijn Instagram posts, dan zul je deze ook steeds voorbij zien komen in je tijdlijn.
De algoritmes maken dus een selectie voor je op basis van jouw gedrag.. En dat is eigenlijk alleen maar fijn. Want als je alle content te zien krijgt van de accounts die je volgt en van alle groepen waar je lid van wordt, zou je helemaal gek worden. Dan zou je duizenden nieuwe berichten zien die je waarschijnlijk helemaal niet interessant vindt.
Gebruikers haken dan af. Algoritmes proberen dat te voorkomen. Op basis van een heleboel factoren proberen ze dus te voorspellen welke berichten van die duizenden jij wél leuk zult vinden. En die laten ze aan je zien.
Organisch social media bereik flink gedaald
De kans dat je volgers je berichten zien is dus niet heel erg groot. Ze moeten op dat moment toevallig ook online zijn, van video houden, als jij een video deelt en de algoritmes moeten vinden dat jouw content interessant genoeg voor hen is (op basis van hun gedrag en voorkeuren) om aan hen te laten zien.
En nu er dus veel meer content gedeeld wordt, is er meer concurrentie. De algoritmes moeten dus een steeds strengere selectie maken waardoor je bereik nog verder daalt. Maar daar heb je zelf ook invloed op. Het is alleen wat harder werken
Leestip:
- Hoe het Pinterest algoritme verslaan voor meer bereik.
- Klanten via Instagram? 7 handige tips die je direct kunt toepassen.
- Hoe jouw online zichtbaarheid vergroten met social media? 3 Handige tips.
- 3 Tips om het Instagram algoritme te verslaan voor een groter bereik.
- Hoe Instagram Reels slim inzetten voor je marketing.
Adverteren op social media voor een groter bereik
Je kunt je social media bereik een boost geven door te gaan adverteren. Dat kan helpen. Zelf ben ik geen hele grote voorstander van adverteren omdat dit vaak verkeerd aangepakt wordt. Dan wordt je social media content getoond aan mensen die daar misschien helemaal niet in geïnteresseerd zijn en jou nog niet kennen.
Adverteren op social media moet je dus wel goed aanpakken want ongevraagde communicatie blijft storend. Zeker op social media waar je zelf kiest wie je wel en niet volgt. En je behaalt alleen bereik zolang je betaalt.
Zelf zet ik dus vooral in op organisch bereik omdat dit op de lange termijn veel meer oplevert. Met jouw organische bereik op social media, bereik je mensen die ook oprecht geïnteresseerd zijn in je content. Ze zijn je niet voor niks gaan volgen. Op de lange termijn heeft dit dus veel meer effect dan mensen ongevraagd confronteren met advertenties.
Wat doen met gedaald organisch bereik?
Blijft een feit dat het organisch bereik op social media gedaald is. En dat is frustrerend. Als je zorg en aandacht besteed om waardevolle content te maken, is het ook leuk als je daarmee zoveel mogelijk mensen bereikt. Dus wat kun je daaraan doen? Je hebt dus 2 opties:
- Stoppen met posten op social media omdat je organische bereik gedaald is.
- Of je kunt doorgaan met content delen op social media.
Ik ben duidelijk voorstander van die laatste optie om gewoon door te gaan met consistent posten, en dit op de koop toe te nemen. En tuurlijk vind ik dit ook frustrerend. Maar social media blijven krachtige marketing kanalen, en ze zijn nog gratis ook. Okay niet helemaal natuurlijk want het kost wel tijd ;) Maar je hoeft geen euro uit te geven.
Social media blijven krachtige marketing kanalen
Ik ben van mening dat social media tegenwoordig sowieso niet mogen ontbreken in je marketingstrategie. Dit is waar we tegenwoordig heel veel tijd doorbrengen en onze aandacht hebben, jouw ideale klanten dus ook. Dit zijn de voordelen van social media:
- Dit is waar mensen veel tijd doorbrengen.
- Waar ze hun aandacht hebben.
- Je kunt de know – like – trust opbouwen.
- En laagdrempelig gesprekken starten.
- En ze zijn ook nog eens gratis.
Nogmaals, het is zeker frustrerend dat het organisch bereik op social media gedaald is, en je dus minder mensen bereikt met je berichten dan voorheen. Maar social media blijven geweldige marketingkanalen.
Tips voor een groter organisch bereik
Voor alle duidelijkheid nog even dit over het algoritme. Instagram, Facebook of LinkedIn laten jouw bericht eerst aan een klein gedeelte van je volgers zien. Blijkt uit het gedrag van die mensen dat ze het bericht interessant vinden doordat ze reageren of dit bericht ‘liken’, dan laten ze deze aan meer volgers zien.
Dit heeft dus impact op het organische bereik op social media van jouw content. Wat kun je doen om een groter organisch bereik te krijgen op Instagram, Facebook of Linkedin? Hieronder deel ik een aantal tips.
1. Deel waardevolle content
Zorg dat je gewoon waardevolle content deelt voor je volgers zodat ze je graag blijven volgen. En maak die content voor hen. Dat is het allerbelangrijkste. Dan besteden ze er aandacht aan. En ook de tijd die mensen besteden aan een bericht telt mee voor de algoritmes om te beoordelen of gebruikers de content interessant vinden.
2. Begin je post met een sterke opening
Start met een sterke openingszin zodat je direct de aandacht trekt van de mensen waarvoor je content bedoeld is. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te trekken in de overvolle tijdlijn. Spreekt de openingszin niet aan? Dan scrollen mensen vrolijk verder.
3. Lok reacties uit met een goede call to action
Lok reacties uit met een sterke call to action. Hoe meer mensen reageren op je bericht, aan hoe meer mensen je content getoond wordt. Je volgers verspreiden die content dan in hun netwerk én het algoritme krijgt een seintje dat het interessante content is omdat veel mensen reageren, en laat deze dus aan meer mensen zien.
4. Vermijd links in je social media berichten
Tuurlijk mag je af en toe best een link delen, dat doe ik ook. Maar onthoud dat je goed moet nadenken of dit ook echt noodzakelijk is. Als je mensen alleen wilt informeren, hoef je niet altijd een link te delen. Als je een link plaatst in je bericht, stuur je mensen van het platform af. Daar worden de social media platformen net blij van dus laten ze je bericht aan minder mensen zien.
5. Wees sociaal
Wees gewoon sociaal door zelf ook te reageren op berichten van anderen. De kans is groot dat ze dan ook jouw profiel en content checken en daarop reageren. Dus door te reageren op berichten van anderen, breng jij jezelf onder de aandacht en bereik je meer mensen.
6. Accounts taggen
Vernoem je een persoon of bedrijf in je social media bericht? Dan kun je deze social media accounts ook taggen zodat ze hier een melding van krijgen. De kans is groot dat ze dan ook reageren. En die reacties zorgen dus voor een groter bereik. Gebruik dit alleen als het relevant is.
7. Gebruik hashtags
Door hashtags slim te gebruiken, kun je een groter bereik halen. Zeker op platformen als Instagram en Linkedin zoeken mensen heel gericht op bepaalde hashtags om interessante content te vinden. In dit artikel leg ik alles uit over hoe je hashtags slim inzet op social media.
Wil je een groter organisch social media bereik?
Het organisch bereik op social media is dus gedaald, maar laat dit je vooral niet weerhouden om consistent te blijven posten op social media. Het blijven geweldige marketing kanalen waar mensen veel tijd doorbrengen en waar je laagdrempelig gesprekken kunt starten met potentiële klanten. Hoe je social media slim inzet en het algoritme kunt verslaan, leer ik je in Social Media Boost.
Dit dwingt je ook om betere social media content te maken en ook echt sociaal te zijn door te reageren en gesprekken te starten op social media. Dus wie weet worden de social media kanalen daardoor ook een stuk socialer (en dus leuker)!
Vind je dit interessant? Pin voor later!