Meer blog lezers krijgen? Voorkom deze 6 fouten!

Meer blog lezers krijgen? Natuurlijk is het niet leuk als je uren spendeert om je blog te schrijven en vervolgens niemand je blog leest. Je stopt hier je ziel en zaligheid in. Toch zijn er amper mensen die je blog lezen. Dat is frustrerend en bovendien slecht voor je zelfvertrouwen. Misschien vraag je jezelf wel af ’Waarom doe ik dit eigenlijk?’. Wees gerust, er is een oplossing!

– Laatste update 15 juli 2021 –

Meer bezoekers blog

Eerder schreef ik al en artikel met 9 tips om je blog te promoten. Blog bezoeker komen namelijk niet vanzelf. Maar wat als je deze marketing technieken probeert en toch levert het niks op? Lijken de tips niet te werken? Moet je nu de handdoek in de ring gooien? Zeer zeker niet!

Als je het gevoel hebt dat niemand je blog leest en je toch het gevoel hebt dat je alles al geprobeerd hebt, lees dan vooral verder. In dit artikel deel ik een aantal redenen waarom niemand je blog leest en hoe je dit oplost. Wat kun je doen om meer blog lezers te krijgen?

#1 Je blog is nog nieuw

Misschien hoor je weleens verhalen van mensen die duizenden blog lezers hebben, zelfs na 2 weken bloggen. Eeeh…dan zal ik eerlijk zijn. Dat geldt voor minder dan 1% van de bloggers. Het lukt misschien een handjevol mensen om meteen veel lezers te trekken. Dat geldt niet voor de meeste bloggers.

Het kost nu eenmaal tijd om een lezerspubliek op te bouwen.

  • Als je net begint met bloggen, heb je geen honderden blogs dus blijven mensen niet lang hangen op je website.
  • Ze weten ook nog niet goed wat je hen te bieden hebt en moeten je nog leren kennen voordat je hun favoriete blogger wordt.

Moet je jouw blog pas lanceren als je minimaal 30 blogs hebt. Nee dat is helemaal niet nodig. Gewoon beginnen. Ik denk dat het zelfs een voordeel is als je niet gelijk een massa lezers trekt. Dan kun je rustig leren en je vaardigheden verbeteren. Je kunt langere blogs schrijven die beter passen bij je doelgroep omdat je ze beter leert kennen en je leert meer over SEO. Je ontdekt wat wel en niet werkt. En je kunt jouw persoonlijke stijl verder ontwikkelen.

Hierdoor kun je jezelf ontwikkelen als blogger en een beter begrip krijgen van je ‘waarom’. Waarom je blogt en voor wie? Dus maak je niet druk als je niet meteen duizenden bezoekers trekt. Een community van trouwe lezer opbouwen kost nu eenmaal tijd!

#2 Niet consistent

Je kent dat wel van die zogenaamde vrienden die je alleen bellen als ze iets van je nodig hebben en voor de rest lijk je voor hen niet te bestaan. Dat zijn geen echte vrienden en al snel ga je helemaal net meer met hen om.

Voor bloggen geldt eigenlijk hetzelfde. Alleen gaat het online allemaal nog sneller. Als je een geweldig blog schrijft en vervolgens weken niks van je laat horen. Gaan mensen verder en vergeten je gewoon.

Als blogger is het belangrijk om consistent te zijn.

Het doel van bloggen is om een relatie op te bouwen met je lezers. Mensen moeten weten dat ze op je kunnen rekenen voor waardevolle informatie, iedere week weer. Als je de ‘go-to’ persoon wil worden in jouw niche, dan moet je continu waardevolle content delen voor jouw lezers.

Je bepaalt zelf hoeveel blogs je wekelijks schrijft en op welke dagen je jouw blog online zet. Als je maar consistent bent. Alleen zo bouw je een trouwe community op van volgers. Dus kies een blog schema en houd je daaraan!

#3 Onvoldoende waarde geven

We bloggen met een doel, maar we lezen blogs ook voor een reden. We lezen blogs omdat we daarin waardevolle tips krijgen, omdat het ons inspireert of gewoon omdat we om een bepaald blog moeten lachen. Dat geldt ook voor jouw ideale klanten. Vraag je dus af welke waarde je hen wilt geven.

Mensen lezen blogs omdat ze op zoek zijn naar motivatie, tips, vermaak of antwoorden op hun vragen.

Wat is de belangrijkste reden dat je blogt? Waar doe je het eigenlijk voor? En voor wie schrijf je die blogs? Hoe meer waarde je geeft, hoe groter de kans dat mensen terug komen naar je blog en ze je artikelen ook delen met anderen.

Ongeacht wat je onderwerp is, vraag jezelf dus altijd af:

  • Voor wie is dit artikel bedoeld?
  • Waarom schrijf ik dit blog?
  • Hoe help ik mijn ideale klanten met deze content?

Beantwoord deze vragen voor iedere blog dat je schrijft zodat je vanzelf steeds content deelt die waardevol is voor jouw ideale klanten

#4 Niet de juiste social media gebruiken

Social media zijn belangrijk voor je marketing. Zeker voor nieuwe bloggers. Via social media kun je blogs onder de aandacht brengen en een gericht publiek opbouwen. Je wil namelijk niet zoveel mogelijk blog lezers, maar de juiste lezers.

En om het juiste publiek te bereiken, moet je dus op de juiste platformen actief zijn.

En dat zijn dus de kanalen waar jouw ideale klanten het meest actief zijn.

Waarom zou je veel tijd spenderen om op alle kanalen te posten als je ook op 1 of 2 kanalen actief kunt zijn? Ieder social media kanaal kost tijd. Tijd om content te maken, te plaatsen maar ook om interactie aan te gaan en te reageren. Je kunt het jezelf gemakkelijker maken als je werkt met een social media content kalender 😉

Als jij heel actief bent op Instagram, maar jouw klanten zijn actief op Facebook en Pinterest, dan ben je niet op de juiste kanalen actief. En je ideale klanten zien zo’n bericht waarschijnlijk nooit.

Hiervoor is het goed om onderzoek te doen en je doelgroep goed te leren kennen.

  • Op welke social media kanalen zijn jouw ideale klanten actief?
  • Naar wat voor content zijn ze op zoek?

Verdiep je in de verschillende social media platformen en bekijk via welke social media kanalen de meeste bezoekers op je blog komen. Focus je vervolgens op die kanalen.

#5 Je blog titels zijn niet prikkelend

De titel van je blog is super belangrijk. Dit bepaalt of mensen je blog wel of niet lezen.

Spreekt die titel aan? Prikkelt deze genoeg om mensen nieuwsgierig te maken? Vertelt deze waar het artikel over gaat? De titel van je blog, trekt mensen over de drempel. Spreek deze hen niet aan? Dan lezen ze je blog überhaupt niet. Bekijk hier tips voor pakkende titels.

En de allerbelangrijkste tip daarbij is dat het niet over jou gaat. Maar over je lezers. Het gaat er dus om wat je doelgroep wil. Waar zijn zij naar op zoek? Hoe goed ken jij je publiek voor de juiste content?

Stel dat je een steengoed blog geschreven hebt boordevol waardevolle tips. Maar dit blijkt niet uit de titel. Je gaat dit blog promoten op Instagram en Pinterest, maar de titel spreekt mensen niet aan. Denk je dat mensen dan je blog bezoeken? Nope…mensen ontdekken dan nooit hoe goed de content wel niet is.

De titel is dus net zo belangrijk als de content zelf.

Prikkel de nieuwsgierigheid en beantwoord een vraag die je klanten hebben zoals:

  • Hoe blijf je georganiseerd als online ondernemer.
  • Gemakkelijk en gezond afvallen zonder zweten en honger lijden.
  • Simpel en snel social media berichten inplannen met deze 4 gratis tools.

Een diepgaand blog vol waardevolle informatie. En dat in combinatie met een titel die een vraag beantwoord én de nieuwsgierigheid prikkelt van jouw ideale klanten, en bovendien keywords bevat voor je SEO. Dat werkt het allerbeste.

En natuurlijk gebruik je geen misleidende titel als click bait, alleen maar om meer bezoekers te trekken. Dan haken mensen af en komen waarschijnlijk nooit meer terug. Je wil een loyaal en betrokken publiek dat steeds weer terug komt naar je blog.

#6 Op teveel dingen focussen

Misschien wil jij wel te veel dingen doen. Doe je van alles en nog wat om blog bezoekers te trekken? Het werkt niet om alles tegelijkertijd te willen doen. Daardoor ben je heel druk, loop je het risico van een burn-out terwijl niks echt effect heeft.

Als je 10 verschillende social media platformen inzet en tientallen verschillende strategieën toepast. Dat is gewoon onmogelijk!

Kies een duidelijke focus.

Ik dacht altijd dat ik alles moest doen in de hoop dat een ding zou werken…. En dat werkte absoluut niet in mijn voordeel. Je kunt nergens echt aandacht aan besteden.

Als je op teveel strategieën focust, dan lever je niet alleen half werk, maar weet je ook niet wat wel en niet werkt.

Kies dus een strategie waar jij je de komende maanden op focust. Ga jij je blog SEO verbeteren, werken aan betere titels. Ga je bloggen of video’s maken? Vervolgens kies je 1 tot 3 social media platformen waar je een rol wilt spelen.

Het is beter om je op een ding te focussen en dat echt goed te doen. Als je bijvoorbeeld het juiste publiek wil trekken, kun je misschien iets verbeteren in je blog?

Daarna kies je een of twee plaatsen waar je dit gaat promoten. En kies dus wel platformen waar je doekgroep ook uithangt. Hierdoor heb jij minder het gevoel dat je tegen een burn-out aanloopt, maar het geeft je ook inzicht wat werkt en wat je kunt verbeteren.

Meer blog lezers krijgen

Met bovenstaande tips kun je meer blog lezers krijgen. Maar onthoud dat bloggen een lange termijn strategie is. Bloggen is een marathon en geen sprint. Succes komt niet vanzelf. Meer blog lezers krijgen, kost nu eenmaal tijd. Het kost tijd om bezoekers te trekken en zeker de juiste bezoekers. Het is dus vooral een kwestie van volhouden!

Heb jij nog aanvullende tips voor het krijgen van meer blog lezers? Deel ze dan hieronder.

Pin voor later