Gratis SEO research tools: handig voor zakelijke blogger!

Gratis SEO research tools zijn erg handig voor je blog SEO optimalisatie. Maar wist je dat deze ook ideaal zijn om interessante blog onderwerpen te vinden? Want schrijf jij puur voor jezelf? Of wil je ook geld verdienen met je blog? Dan is het slim om over onderwerpen te bloggen waar mensen ook werkelijk naar zoeken, en dan komen die gratis SEO research tools dus ook goed van pas.

Blog jij alleen voor jezelf?

Als je alleen blogt voor jezelf of voor vrienden en familie, dan kun je overal over schrijven. Je kunt bijvoorbeeld een online dagboek bijhouden van je wereldreis. Dat is een stuk gemakkelijker dan toen ik op wereldreis was en al mijn brieven nog handmatig moest schrijven 😉

Ik trok af en toe een dagje uit om brieven te schrijven en het hele thuisfront weer op de hoogte te brengen van mijn avonturen. Heel tijdrovend. Tegenwoordig kan dat dus een stuk eenvoudiger, en met zo’n blog heb je bovendien een leuk naslagwerk voor jezelf.

Als je blogt, kun je schrijven over dingen die jij interessant vindt. Maar vinden jouw klanten dat ook interessant? En zoeken mensen ook naar deze onderwerpen? Als je zakelijk blogt, is het slimmer om te bloggen over onderwerpen die interessant zijn voor jouw ideale klanten.

Bloggen als marketing tool

Het is een ander verhaal als je bloggen inzet voor je marketing. Als je zakelijk blogt, is het handig om te schrijven over onderwerpen waar mensen ook naar op zoek zijn. Je wil mensen inspireren of informeren met je blog. Mensen zoeken op internet naar antwoorden op vragen of problemen die zij hebben. Dus wat doe jij? Die vragen beantwoorden met je blog!


Natuurlijk schrijf je nog steeds over onderwerpen die je interessant vindt en waar je veel van af weet, anders houd je het niet vol. En over onderwerpen die een relatie hebben met jouw betaalde aanbod. Maar wil je uiteindelijk geld verdienen met je blog? Dan is het slim om te bloggen over onderwerpen waar mensen op zoeken.

  • Zakelijk bloggen betekent dus dat je vragen beantwoordt!
  • Je geeft antwoord op vragen of problemen die jouw ideale klanten hebben.
  • Dat betekent meer blog lezers, en als het goed is uiteindelijk ook meer klanten!

Welke vragen hebben je ideale klanten?

Wat doe je meestal als je een vraag hebt? Je stelt die vraag op social media of even googelen. Jouw ideale klanten doen precies hetzelfde. Ze typen hun vragen letterlijk in in Google. Als jij het antwoord hebt op die vraag, is het ook fijn als ze op jouw blog terecht komen.

Dat betekent dus onderzoek doen. Je gaat onderzoeken welke vragen of problemen jouw ideale klanten hebben zodat jij die kan beantwoorden in je blog. Wat willen je klanten weten? Welke vragen hebben zij? Je hebt verschillende mogelijkheden om hier achter te komen, zoals:

  • FAQ: welke vragen krijg je vaak van klanten?
  • Social Media: welke vragen stellen mensen op social media, in Facebook groepen bijvoorbeeld. Of je kunt zelf vragen stellen op social media om erachter te komen welke vragen mensen hebben.
  • Gratis SEO research tools: deze tools tonen op welke onderwerpen mensen vaak zoeken.

Blog onderwerpen onderzoeken

Als je zakelijk blogt, is het dus handig om te bloggen over onderwerpen die anderen interessant vinden. Ga dit dus eerst onderzoeken voordat je uren kwijt bent aan het schrijven van een artikel waar niemand op zit te wachten. Dat is zonde van je tijd.

Je kunt dus beginnen bij je FAQ. Welke vragen stellen klanten je vaak. Een andere optie is social media. Als je lid bent van Facebook groepen in je niche, kun je daar ook veel waardevolle informatie vinden. Mensen starten discussie en stellen vragen in deze Facebook groepen. En die vragen kun je dus beantwoorden door middel van een blog.

Gratis SEO research tools

Maar je hebt ook allerlei gratis SEO research tools om dit snel te onderzoeken. Dat kost je een paar minuten, maar dan weet je wel zeker dat je artikelen schrijft waar mensen naar op zoek zijn. Deze tools geven namelijk informatie op welke onderwerpen mensen vaak zoeken, en de meeste geven ook nog aantallen erbij. Heel erg handig dus!

Deze gratis SEO research tools kun je dus gebruiken voor twee dingen:

Hieronder bespreek ik een aantal handige gratis SEO research tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Google Keyword Planner

De bekendste SEO research tool is de Google Keyword Planner. Deze tool is onderdeel van Google Adwords. Om deze te gebruiken, moet je een Google Adwords account aanmaken. Je dient dus al je gegevens in te vullen waardoor het lijkt of dit je geld gaat kosten. Maar dat is niet zo. De tool is gratis, maar je kunt deze alleen gebruiken als je dus een Google Adwords account hebt.

Alternatieven voor Google Keyword Planner

Heb je geen zin om een Google Adwords account aan te maken of werkt deze tool voor jou niet goed? Gelukkig zijn er een aantal leuke alternatieven voor de Google Keyword planner. Hieronder bespreek ik drie gratis SEO research tools. Dit zijn tools waar jij je zoekwoord invult (jouw niche onderwerp) en vervolgens zie je populaire zoekwoorden. In de video laat ik zien hoe deze tools werken 😉

#1 Yoast Suggest Tool

De Yoast Suggest Tool is een gratis tool van Yoast die je wellicht wel kent van een van de beste WordPress plugins ever: de Yoast SEO plugin. Je zoekt op jouw niche onderwerp en krijg vervolgens suggesties voor zoekwoorden waarop veel gezocht wordt. Deze tool werk snel en eenvoudig, het enige nadeel is dat je geen aantallen zit. Je ziet dus niet hoeveel mensen op dat onderwerp zoeken.

#2 Ubersuggest

Ubersuggest doet precies hetzelfde als de Yoast Suggest Tool, maar je krijgt bij deze tool wel aantallen te zien. Je ziet hoeveel mensen zoeken op een bepaalde zoekterm. Ubersuggest haalt die informatie uit Google Keyword Planner en uit Google Suggest. De resultaten kun je ook nog sorteren op zoekvolume. Handig om de 10 populairste zoekwoorden te vinden.

#3 Related Keywords

Related Keywords is een Google Chrome plugin of extensie. Je vindt deze dus in de Chrome webstore. Als je deze installeert, wordt de extensie toegevoegd aan je Chrome browser. De pictogram zie je rechts van de adresbalk. Zodra jij een zoekopdracht intypt, zie je aan de rechterkant meteen gerelateerde zoekwoorden, met aantallen! Zo zie je dus in één oogopslag wat populaire zoekopdrachten zijn.

Geld verdienen met je blog

Als je blogt, kun je schrijven over dingen die jij interessant vindt. Maar als je zakelijk blogt, is het handig om te bloggen over onderwerpen waar mensen ook naar op zoek zijn. Anders ben je misschien veel tijd kwijt aan het schrijven van artikelen waar niemand opzit te wachten. En dat is zonde van je tijd.

Voordat je een blog schrijft, doe dan eerst onderzoek naar onderwerpen waar mensen op zoeken. En dan zijn die gratis SEO research tools handig! Want jij wil uiteindelijk toch ook geld verdienen met je blog?

Maak jij gebruik van SEO research om interessante blog onderwerpen te vinden? Ken jij nog andere handige gratis SEO research tools? Laat het dan weten in een reactie hieronder!

 

Pin voor laterÂ