Ga jij voor goud in je bedrijf? Bouw een mailinglijst!

De meeste sporters gingen naar Rio met maar één doel, namelijk goud. Soms waren ze zelfs in tranen als het zilver werd. Wil jij ook voor goud gaan als ondernemer? Besteed dan aandacht aan je e-maillijst. Want een maillinglijst is goud voor je bedrijf.

Misschien heb je het al vaker gehoord? Het is belangrijk om continu aan de groei van je e-maillijst te werken. Maar wees eens eerlijk? Doe je dat ook echt? Hoeveel nieuwe inschrijvingen heb je wekelijks? Hoeveel tijd besteed je werkelijk aan het bouwen van je e-maillijst?

Leestip:

Een e-maillijst is goud waard

Waarom is een mailinglijst goud waard? Met je lijst kun je in contact blijven met je fans en volgers.  Je bent niet afhankelijk van je social media platformen, waar jij eigenlijk niks over te zeggen hebt. Als Mark Zuckerberg morgen besluit om Facebook op te heffen, dan heb je daar geen enkele controle over. Gelukkig heb je dan je e-maillijst nog. Daar heb je wel controle over.

Als mensen zich aanmelden voor jouw e-maillijst, kun je een band met hen opbouwen en contact onderhouden. Ze leren je beter kennen. Maar dan moet je die relatie wel warm houden, en dat doe je alleen maar door ze continu van waarde te voorzien. Als je hen alleen gaat spammen met aanbiedingen en verkooppraatje dan schrijven ze zich waarschijnlijk weer heel snel uit van jouw mailinglijst.

1. Geef iets waardevols weg

Maar mensen geven hun e-mail niet zo maar. Want zeg nu zelf waarschijnlijk krijg je al genoeg mails op een dag? Maar ze geven dit alleen in ruil voor iets waardevols. Iets onweerstaanbaars waar ze ook echt wat hebben. Een gratis cadeau wat zo goed is waar klanten eigenlijk ook voor zouden willen betalen.

2. Maak een klantmagneet

Daarbij kun je denken aan een E-book, video, gratis training of webinar. Maar het hoeft niet altijd iets heel ingewikkelds te zijn. Het kan ook iets simpels zijn als een checklijst of een spiekbriefje. Als het maar waardevol is voor jouw potentiële klanten. De mensen die je graag als klant wil, waar jij producten of diensten voor aanbiedt en dus ook op je mailinglijst wil.

3. Haakje met je producten of diensten

Heeft jouw gratis weggever of klantmagneet ook een haakje met jouw producten of diensten? Dit is belangrijk want je wil niet zo maar zo veel mogelijk mensen op je mailinglijst, maar vooral de juiste mensen. Mensen die ook interesse hebben in wat jij te bieden hebt, en hopelijk uiteindelijk ook klant bij je worden.

4. Verpak je weggever op verschillende manieren

Misschien spreekt een E-book sommige mensen niet aan. Ze kijken liever video’s of luisteren liever naar podcasts. Kijk dus of je jouw gratis weggever op meerdere manieren kunt verpakken zodat je een groter publiek aanspreekt. Kun je het een pdf maken en er ook een video van maken?

5. Promoot je gratis weggever

Het is niet voldoende om een gratis weggever te maken en dan maar afwachten hoeveel mensen deze ook aanvragen. Promotie is belangrijk. Zorg dat mensen weten wat jouw weggever is zodat ze deze ook massaal aanvragen

  • Vul de link naar je gratis weggever in op al je social media profielen (en dus niet de link naar je home pagina).
  • Deel dit ook als update op je social media kanalen.
  • Plaats een link naar je gratis cadeau op je website als opt-in bovenaan je website, in de sidebar, maar ook in de blog zelf. Of gebruik zo’n pop-up venster. Ja…ze zijn heel irritant maar werken wel blijkbaar.
  • Plaats advertenties voor je gratis weggever of lead magneet op Facebook.
  • Als je gastblogs schrijft, vraag dan ook toestemming om je gratis weggever te promoten.

Kortom, zorg dat je continu aan je mailinglijst bouwt want dit is goud voor je onderneming. In dit artikel heb ik een aantal voorbeelden gegeven waar je jouw gratis weggever kunt promoten.