Instagram hashtags: hoe kun je deze slim inzetten voor meer volgers
Hoe hashtags op Instagram gebruiken? Vraag je jezelf dat weleens af? Lees dan vooral verder. Hashtags zijn onmisbaar op Instagram. Als je graag wilt dat je content gevonden wordt tenminste. Maar hoe gebruik je deze Instagram hashtags? En welke hashtags kun je het beste gebruiken op Instagram?
– Laatst bijgewerkt op 16 juli 2021 –
Hoe hashtags op Instagram gebruiken
Het is sowieso goed om hashtags te gebruiken op social media. Je kunt een hashtag zien als een soort label die aangeeft waar je bericht overgaat. Dus als jouw bericht over sInstagram hashtags gaat, kun je hashtags toevoegen zoals #Instagramtip #Instagramhashtags
Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp. Dat kunnen evenementen, gebeurtenissen of onderwerpen zijn. Gebruikers zoeken namelijk op deze hashtags om bepaalde content te vinden.
Met jouw berichten bereik je misschien wel jouw bestaande volgers, maar met hashtags bereik je ook nieuwe mensen die je nog niet volgen. Daarom is het goed om relevante hashtags te gebruiken die aangeven waar jouw content overgaat, zeker op Instagram. Waarom zijn Instagram hashtags zo belangrijk? Dat lees je in dit artikel.
Leestip:
Waarom Instagram Hashtags gebruiken
Je kunt Instagram hashtags ook wel zien als je Instagram SEO. Hierdoor wordt je content beter vindbaar op Instagram. Op Instagram kun je alleen zoeken op personen, plaatsen of hashtags. Daarom is het dus goed om hashtags te gebruiken. Het is eigenlijk de enige manier waarop je invloed kunt uitoefenen op Instagram zodat meer mensen je content vinden (tenzij je gaat adverteren op Instagram natuurlijk). Dus als je weinig volgers en likes hebt, kun je misschien beginnen met je hashtag strategie aan te passen.
Voordeel van Instagram hashtags
Het grootste voordeel van hashtag is dus dat je content hierdoor beter vindbaar wordt voor de mensen die je nog niet volgen. Als je Instagram hashtags goed inzet, krijgen mensen je content te zien als ze zoeken op een hashtag die jij gebruikt in je Stories of je Instagram posts. Hashtags zijn klikbaar, mensen kunnen hierop zoeken en ze kunnen ook bepaalde hashtags volgen. En omdat er zoveel content gepost wordt, zoeken gebruikers op onderwerpen die ze interessant vinden. Dat kan met de zoekfunctie op Instagram.
Zoek je bijvoorbeeld op Instagram hashtags, dan krijg een overzicht te zien waarbij je kunt kiezen voor ‘populaire’ of ‘recente’ posts. Hoe hoog jouw bericht scoort, is afhankelijk van meerdere factoren zoals:
- het aantal berichten dat die hashtag gebruikt.
- hoeveel reacties en likes jouw bericht krijgt.
- hoe recent je bericht is.
- de kwaliteit van je Instagram account.
Hoe Instagram Hashtags gebruiken.
Je kunt hashtags op verschillende manieren gebruiken. Je kunt deze gebruiken in je bio, in je Insta stories en bij je berichten. Vooral bij Instagram posts is het heel gebruikelijk om meerdere hashtags te gebruiken. Plaats liever niet teveel hashtags in de tekst van je onderschrift zelf. Daardoor wordt deze onleesbaar. Plaats hier ook niet alleen een hele reeks hashtags want dit onderschrift is echt bedoeld om te omschrijven waar je foto overgaat.
Meestal worden die hashtags onderaan de tekst geplaatst of als eerste reactie op het bericht. Dat laatste werkt alleen als je het meteen doet. Niet als je dit pas na een paar uur doet.
Hoeveel Instagram hashtags gebruiken Instagram
Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken bij een Instagram post. Maar moet je er ook 30 gebruiken? Nee dat hoeft zeker niet. Als je al veel volgers hebt of een beroemdheid bent, dan kun je het je permitteren om helemaal geen hashtags te gebruiken. Maar als je nog niet zoveel volgers hebt, is het goed om wel hashtags te gebruiken.
Misschien vind je 30 hashtags wel veel te veel, en vind je dat spammerig overkomen? Gebruik er dan minimaal 4 tot 5. Zelf gebruik ik er meestal een stuk of 15 – 20 omdat ik merk dat dit een goed resultaat oplevert. Dit is ook een kwestie van testen want dit verandert iedere keer.
Welke Instagram hashtags gebruiken?
In principe kan je elk woord gebruik als hashtag. Goede hashtags zijn woorden waar jouw ideale klanten op zoeken en die relevant voor jouw niche onderwerp zijn. Ieder bedrijf en elke doelgroep is anders, dus de Instagram hashtags die voor mij interessant zijn, hoeven dat voor jou niet te zijn. Natuurlijk is het verleidelijk om hele populaire hashtags te gebruiken, zoals #love , #instafood of #happy te gebruiken. Maar vraag je dan wel af:
- Hoe groot is de kans dan dat jouw post bovenaan de zoekresultaten getoond wordt?
- Hoe relevant is dit voor de content die je deelt?
- Hoe relevant is dit voor jouw doelgroep?
Relevantie is dus belangrijker dan populaire hashtags. Misschien heb je dan een kleiner bereik, maar je bereikt wel de juiste mensen.
Spieken hoe anderen hashtags gebruiken
Heb je geen idee wat relevante hashtags zijn voor jouw bericht? Ga dan op onderzoek uit. Als je geen idee hebt welke Instagram hashtags je kunt gebruiken, bekijk dan eens hoe anderen het gebruiken. Bekijk Instagram accounts die zich op een vergelijkbare doelgroep richten. Want je wilt wel hashtags gebruiken waar jouw ideale klanten op zoeken. En dan is het een kwestie van uitproberen en kijken welke hashtags het beste werken;) Hoe kun je de juiste hashtags vinden?
- Concurrenten (en dan vooral diegenen die veel volgers hebben op Instagram).
- Je volgers (dan zie je wat zijn interessant vinden).
- Je ideale klanten (dan zie je welke hashtags zij gebruiken).
- Influencers in jouw branche (zij hebben veel volgers en weten hoe het werkt).
Hoe vindt je Instagram hashtags
Hashtag onderzoek kun je op Instagram zelf doen. Je kunt gewoon de zoekfunctie op Instagram gebruiken en daar een hashtag intypen. Dan krijg je ook gerelateerde hashtags te zien en hoe vaak deze gebruikt worden.
Noteer deze hashtags in een excel sheet of de notities van je telefoon zodat je een bestand hebt van hashtags doe je kunt gebruiken. Dan is het alleen een kwestie van copy-paste. Wissel het wel een beetje af. Het werkt niet om bij elke post maar weer dezelfde hashtags te gebruiken. Sterker nog, het is tegen de richtlijnen van Instagram om telkens dezelfde content, comments of hashtags te gebruiken.
Je kunt hier ook allerlei tools voor gebruiken. Deze tools werken allemaal vergelijkbaar. Je geeft een hashtag in en krijgt dan allerlei gerelateerde suggesties te zien.
NB: Voordat je de hashtags blindelings kopieert, is het wel verstandig om deze eerst te checken op Instagram zelf. Soms wordt een hashtag namelijk ook in andere context gebruikt. Dan is het weer niet zo handig om te gebruiken 😉
Populaire hashtag of niche hashtag
Aan de ene kant wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. En aan de andere kant wil je wel de JUISTE mensen bereiken. Met populaire hashtags als #instagood of #photooftheday bereik je misschien wel veel mensen. Maar zijn dit ook je ideale klanten? Relevantie is dus veel belangrijker.
- De hashtag moet passen bij jouw ideale klanten, dus waar zij ook op zoeken.
- En direct gerelateerd zijn aan de content die je plaatst en aangeven waar je foto of video over gaat.
Bovendien worden populaire hashtags zoveel gebruikt dat jouw post al snel verdwijnt in de miljoenen posts met deze hashtags. Met een specifiekere hashtag heb je meer kans dat je content opvalt en dat je meer interactie krijgt doordat deze bovenaan de zoekresultaten verschijnt.
Gebruik ook geen hashtags als #follow4follow en #like4like. Hiermee krijg je misschien meer volgers en likes. Maar je boort absoluut niet de juiste doelgroep aan.
Nederlandse of Engelse hashtags
De populairste Instagram hashtags zijn vaak Engelstalig. Heeft het nut om deze te gebruiken? Als je internationaal werkt zeker wel. Maar ook in Nederland worden veel Engelstalige hashtags gebruikt. Bedenk wel dat je ook automatisch veel meer concurrentie hebt met deze hashtags. Dus vraag jezelf altijd af: wil je zoveel mogelijk mensen bereiken of de juiste mensen?
Maar als je klanten Nederlandstalig zijn, kun je beter ook Nederlandstalige hashtags gebruiken. Je bereikt dan misschien minder mensen, maar wel de juiste doelgroep. Dus zorg dat je hashtags beschrijvend, specifiek en relevant zijn voor de content die je deelt.
Een suggestie:
- Populaire hashtags: als je kiest voor populaire hashtags kies dan voor hashtags die relevant zijn voor het onderwerp en een bereik hebben van maximaal 500.000 want als je kiest voor de hele populaire hashtags dan heb je meer kans op bots en worden ze binnen een paar seconden al ondergraven door nieuwe posts.
- Niche hashtags: kies voor hashtags die minder dan 10.000 keer gebruikt worden en die relevant zijn voor jouw bedrijf en waar je ideale klanten ook op zoeken. Bijvoorbeeld #onlinemarketing, #socialmedia #blogtips
- Doelgroep hashtags: woorden die passen bij je doelgroep bijvoorbeeld #vrouwlijkeondernemers #zzp
- Branded hashtags: zijn vaste hashtags die jij gebruikt, vaak is dit je merknaam maar dit kan ook iets anders zijn. Zo gebruik ik zowel #themarketingfactory als ook de hashtag #socialtalk.
- Campagne hashtags: zijn tijdelijke hashtag om impact van campagne te meten en user-generated content te filteren (denk aan een winactie, promotie of evenement).
Tot slot: Instagram hashtags tips
Er is helaas niet één standaard succes formule. Ieder bedrijf en elke doelgroep is anders dus dat betekent dat elk bedrijf zijn eigen hashtag strategie zal moeten ontwikkelen. Doe onderzoek en ga dus testen wat voor jou werkt! Gebruik in ieder geval een aantal relevante Instagram hashtags zodat je content beter gevonden wordt door de juiste mensen. Zo zorg je voor meer interactie: kliks, shares, likes en volgers.
Wil je meer Instagram tips? Check dan dit handige overzicht met Instagram tips.
Hoe gebruik jij Instagram hashtags? Heb jij nog aanvullende Instagram hashtag tips? Deel ze dan in de comments hieronder!
Vind je dit interessant? Bewaar voor later!