Hoe je ideale klant bepalen? Gebruik deze simpele formule

Vind je het lastig om te bedenken wat je nu weer kunt delen op Instagram, Linkedin of in je nieuwsbrief? Dat komt omdat je geen ideale klant gekozen hebt! Hoe je ideale klant bepalen zodat je ook steengoede marketing content kunt maken waarmee je fijne klanten aantrekt? Met deze simpele formule gaat dat zeker lukken.

– Laatste update 10 april 2024 –

Waarom ideale klant bepalen?

“Maar ik kan iedereen helpen”, dat is een argument wat ik vaak hoor van ondernemers die niet willen kiezen. En dat kun je ook vast met al jouw kennis en expertise. Ik kan ook iedereen helpen met hun online marketing en social media   Maar dat gaat voor je marketing niet werken!

Als jij je richt op “mensen met stress” of “iedereen die een business coach nodig heeft” dan is je doelgroep veel te breed. Want een manager met 100 man personeel heeft heel andere stress dan een jonge moeder met een huil baby. En die gaan dus aan op andere voorbeelden, pijnen en verlangens.

Als je iedereen wilt bereiken, gebruik je algemene termen om iedereen erbij te betrekken, en bereik je niemand. Dan is je content veel te algemeen en ronduit saai. Mensen herkennen zich dan niet in de pijn of de juiste oplossing voor zijn/haar unieke probleem. 

Dan loop ik klanten mis

Vaak bestaat de angst “maar dan loop ik klanten mis” omdat ik mensen uitsluit. En dat is misschien wel zo maar anders heb je helemaal GEEN klanten. En zo trek je alleen de allerleukste klanten aan zodat je met meer plezier werkt. Dus denk na over:

  • Wie kun jij het allerbeste helpen?
  • Met wie wil jij het liefste werken?

Als je iedereen probeert aan te spreken, voelt NIEMAND zich aangesproken. 

Mensen herkennen zich niet in de content die je deelt en besteden er dus geen aandacht aan. Dan bereik je dus helemaal niemand met je marketing content. Dat is zonde van de tijd en energie die jij erin steekt. En ook al is mijn ideale klant een vrouw, ik heb ook heel veel mannen als klant.

Ideale klant kiezen

Het is dus niet zo dat je alleen die ene specifieke ideale klant aantrekt, die helemaal voldoet aan het plaatje van jouw ideale klant. Je trekt verschillende mensen aan omdat je impact maakt met je content. Zo werk ik samen met mannen, vrouwen, jongeren, en ouderen.

Je moet dus een ideale klant kiezen. Het verandert niks aan wat je doet of wat jij aanbiedt. Jouw werkwijze blijft gewoon hetzelfde. Dit is belangrijk voor je marketing. 

Anders is jouw content veel te algemeen en veel te vaag en spreek je niemand aan. Dan bereik je helemaal geen klanten. Alleen als je content deelt waarin mensen zich echt herkennen, besteden ze er aandacht aan.

Persona ideale klant

Het makkelijkste is om een persona van je ideale klant te maken. Dus je geeft je ideale klant een naam en hebt een duidelijk beeld wie deze persoon is. Dan kun jij al jouw content voor deze ene persoon maken. 

Als je weet wie je content leest, is het veel makkelijker om te bedenken wat je wilt vertellen op social media, in je nieuwsbrief of op je website.

Jouw content wordt het een stuk concreter omdat mensen er ook echt een plaatje bij hebben. Ze kunnen het voor zich zien en denken “dat is precies voor mij” waardoor je jouw ideale klanten ook weet te raken en te boeien.

Leestip:

Ideale klantprofiel

Maak dus een ideale klantprofiel van jouw persona. Denk eens aan een klant waar je al mee werkt of meegewerkt hebt en waar je heel blij van wordt. Wat zijn de kenmerken van deze klant? En van welke klant werd je juist niet blij? 

Schrijf dat eens op zodat je een heel duidelijk beeld hebt van je ideale klantprofiel. Je kiest zelf met wie jij het allerliefste wilt werken. Daarvoor ben je tenslotte ondernemer geworden. 

En met jouw content kun je al duidelijk maken met wat voor soort mensen jij het allerliefste werkt. Dan trek je ook alleen maar leuke klanten aan die goed bij jou passen, en heb je veel meer plezier in je werk. Dus waar voldoet jouw ideale klant aan? 

Ideale klant vragenlijst

Het is belangrijk dat jij jouw ideale klant door en door kent, van binnen en van buiten. Dan weet je precies voor wie jij je marketing content maakt en wordt het een stuk makkelijker om een Instagram post te maken of een blog te schrijven.

Omschrijf deze persoon aan de hand van kenmerken zoals:

  • Leeftijd
  • Locatie
  • Gezinssamenstelling
  • Beroep
  • Interesses
  • Gedrag
  • Etc.

Deze demografische gegevens zijn belangrijk om een duidelijk beeld te krijgen wie jouw ideale klant is. En ze hebben ook impact op de platformen die je kiest en het soort content dat je deelt. Zo kun je inspelen op hun interesses, pijnpunten en verlangens, in hun woorden en met aansprekende voorbeelden. 

Ideale klant formule

Met alleen demografische gegevens kun je nog geen steengoede marketing content maken. Je hebt al een duidelijker beeld van jouw ideale klant. Maar je moet ook echt weten wat hun problemen, interesses grootste verlangens, hun taalgebruik en emoties zijn.

Mensen kopen op basis van emoties en innerlijke verlangens.

Als je weet wat hun grootste verlangens zijn en wat zij voelen, kun je ook steengoede marketing content maken waarmee je jouw ideale klanten aantrekt. Er zijn dus nog drie factoren heel belangrijk, namelijk:

  • Waarden
  • Innerlijke verlangens
  • Emoties

Deze WIE formule bespreek ik uitgebreid in bovenstaande video. Dus bekijk even de video zodat je weet hoe je deze ideale klant formule gebruikt. En je content maakt waarmee jij jouw ideale klanten ook echt raakt, en hen dus aantrekt.

Marketing succesfactoren

Een ideale klant kiezen is één van de belangrijkste succesfactoren van je marketing. Hierdoor wordt het veel makkelijker voor jou om je content te maken. Dan weet je precies wat je kunt delen op je social media kanalen, in je nieuwsbrief en op je website. En dan deel je ook content waarmee je impact maakt. 

Wil je weten wat nog andere belangrijke succesfactoren zijn die bijdragen aan je succes als online ondernemer? En hoe je enthousiaste fans en volgers opbouwt die graag bij je kopen. Meld je dan aan voor mijn gratis training: 5 Succestips voor online ondernemers.


Vind je dit interessant? Pin voor later!