Hoe bouw je een succesvol bedrijf? Wat vraagt dit van jou als ondernemer?
Soms zijn het net die kleine details die een enorm verschil maken tussen een succesvol bedrijf of dat je maandelijks stress hebt omdat je te weinig klanten hebt. Maar waar ligt dit aan? Waarom zie je de ene ondernemer keihard knallen terwijl andere ondernemers amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Hoe bouw je een succesvol online bedrijf? Wat is daarvoor nodig van jou als CEO van je bedrijf?
Kijk niet te veel naar andermans succesverhalen
Allereerst zie je op Instagram en andere online kanalen vaak alleen de halleluja verhalen en krijg je niet mee wat er allemaal aan de achterkant van een bedrijf speelt of wat ze daar allemaal voor gedaan hebben. Dus laat je daardoor absoluut niet misleiden. Laat je daar vooral door inspireren. Dus als je merkt dat je jaloers bent op een andere ondernemer kun je dat ook in je voordeel inzetten. Maar er zijn wel drie factoren die belangrijk zijn voor een succesvol bedrijf.
Succes komt niet vanzelf aanwaaien
Succes komt niet vanzelf. Het vereist een combinatie van discipline, focus en actie. Deze drie elementen zijn belangrijk als je een succesvol bedrijf wilt opbouwen. Laten we eens dieper ingaan op hoe deze principes je kunnen helpen bij het realiseren van je dromen om een succesvol online bedrijf op te bouwen. Dus dit vergt ook iets van jou als de CEO van je bedrijf.
1. Dosis discipline als ondernemer
Discipline vormt de fundering van elk succesvol bedrijf. Het begint met het stellen van duidelijke doelen en het volgen van een plan om deze doelen te bereiken. Niemand die jou als ondernemer aanstuurt en vertelt wat je moet doen dus jij zult zelf de discipline moeten hebben om de juiste acties te nemen. Stel dus duidelijke doelen want die geven richting aan je acties en helpen je gefocust te blijven, zelfs wanneer de motivatie afneemt. Bekijk mijn 5 tips om gemotiveerd te blijven.
Je bedrijf kan alleen groeien als jij groeit als persoon. Dus is het belangrijk om voortdurend te blijven leren en groeien. Dit betekent dat je bereid moet zijn om je vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren, zowel op je specifieke vakgebied als op het vlak van ondernemerschap. Door jezelf te blijven ontwikkelen, kun je steeds verbeteren, je aanpassen aan veranderende omstandigheden en je concurrentiepositie versterken.
Een ander aspect van discipline is consistentie. Het gaat erom dat je blijft opdagen, zelfs op dagen dat je minder gemotiveerd bent. Door consistent te blijven, bouw je vertrouwen op bij je publiek en laat je zien dat je betrouwbaar bent. Dit kan resulteren in loyalere klanten en een sterkere reputatie voor je merk. Het perfecte plaatje, daar geloof ik niet in. Wel in authentiek online verschijnen. Pak dat podium! Het wacht op jou. Hoe je er ook uitziet, hoe je ook klinkt of wat je verhaal is.
2. Juiste focus in je bedrijf
In een wereld vol afleiding is focus van onschatbare waarde. Er zijn altijd nieuwe kansen, trends en technologieën die je aandacht kunnen afleiden van wat echt belangrijk is voor jouw business. Laat je niet te veel afleiden door wat je anderen ziet doen, maar houd je aan jouw plan (en niet aan iemand anders plan).
Misschien zie je iemand succesvol zijn op TikTok en denk je “ik ga ook op TikTok”. Of je hoort dat iemand veel klanten binnenhaalt via een podcast, dus jij begint ook een podcast. Maar als je alles hapsnap doet, krijg je ook hapsnap resultaten. Daarom is het cruciaal om focus te houden op de acties die echt het verschil maken en bijdragen aan het bereiken van jouw doelen.
Focus betekent niet alleen weten wat je moet doen, maar ook waar je je tijd en energie op moet richten. Het gaat erom dat jij je richt op de activiteiten die echt impact hebben, de zogenaamde 'needle movers'. Dit kunnen activiteiten zijn zoals het creëren van een goede verkooppagina, het opbouwen van een betrokken community of het optimaliseren van je verkoopfunnel. Deze ene vraag veranderde alles voor mij in mijn bedrijf
3. Gerichte actie nemen
Dromen blijven slechts dromen zonder actie. Je kunt nog zo’n briljant idee hebben voor een online programma of een toffe lancering, maar zonder actie is zo’n idee gewoon waardeloos. Het is belangrijk om consistente, doelgerichte actie te ondernemen om je plannen ook te realiseren. Bekijk hier een simpele oefening om snel de juiste prioriteiten te stellen in je bedrijf.
Dit betekent niet dat je alles perfect moet doen vanaf het begin. Het gaat om vooruitgang, niet om perfectie. Alleen door het ook te proberen (en misschien flink op je bek te gaan) kun je het leren. Fietsen heb je ook geleerd door vallen en opstaan. En rijden heb je ook alleen geleerd door zelf achter het stuur te kruipen en niet door naast iemand te zitten in een auto om te kijken hoe die ander rijdt.
Neem dus actie, zelfs als je nog niet alle antwoorden hebt of als je nog niet alle details hebt uitgewerkt. Doe het gewoon zo goed mogelijk met de kennis en mogelijkheden die je nu hebt. Je kunt onderweg altijd bijsturen en aanpassingen maken. Het belangrijkste is dat je in beweging komt en stappen zet in de richting van je doelen.
Succesrecept voor een winstgevend bedrijf
Door discipline, focus en actie te combineren, creëer je het perfecte recept voor succesvol bedrijf. Niet alles hoeft direct perfect te zijn, maar het gaat om vooruitgang. Van een eerste lancering of een eerste webinar kun je enorm veel leren.
Dus wees niet bang om fouten te maken en te leren van je ervaringen. Blijf gefocust op je doelen, heb de discipline om consistent actie te nemen en wees bereid om aanpassingen te maken als dat nodig is. Op die manier zul je steeds dichter bij het succes komen dat je nastreeft.
Wil jij vol vertrouwen en zonder stress lanceren? Bekijk deze Lanceer Tool Kit en bespaar tijd, stress en geld met deze kant-en-klare lanceer templates om je online cursus, programma of dienst simpel & snel te kunnen uitverkopen.
Vind je dit interessant? Pin voor later!