Het belangrijkste geheime wapen van je marketing: social proof of klantreviews

Ben jij benieuwd naar het beste geheime wapen van je marketing? Waardoor je meer klanten aantrekt en het makkelijker wordt om iets te verkopen? Dat is social proof. Want jij kunt wel vinden dat je product of dienst geweldig is maar mensen horen dat liever van anderen.

– Laatste update 29 maart 2024 –

Social proof is je beste marketing wapen

Het belangrijkste geheime wapen van je marketing is dus social proof. Dit is super belangrijk in al je marketing content want uit onderzoek naar het belang van klant reviews blijkt dat: 

  • 91% van de mensen check EERST de aanbevelingen van anderen voordat ze kopen.
  • 85% vertrouwt net zoveel op beoordelingen van iemand die ze niet kennen als van een bekende.
  • 78% van de mensen checkt online reviews meer dan één keer per week.

Mensen zoeken gericht naar klantreviews. Deze aanbevelingen beïnvloeden hun besluitvorming. Dit is vaak doorslaggevend of ze wel of niet kopen. En het maakt niet uit of dit aanbevelingen zijn van mensen die ze persoonlijk kennen of niet. Ze vertrouwen deze aanbevelingen en hechten er veel waarde aan.

Waarom is social proof belangrijk voor je marketing?

Mensen horen liever van andere mensen zoals zij, mensen die op hen lijken met dezelfde pijnpunten en verlangens, of ze ook de gewenste resultaten kunnen verwachten van jouw product of dienst. Ze vertrouwen andere mensen veel meer dan het bedrijf dat hen iets probeert te verkopen. Dus social proof sells.


Potentiële klanten checken eerst de reviews

Zelf bekijk ik ook altijd de klantreviews van anderen voordat ik iets koop. En het maakt niet uit of ik een online training wil kopen, een vakantie wil boeken of nieuwe kleding wil aanschaffen. Als ik een keuze heb gemaakt, bekijk ik altijd de klant beoordelingen omdat ik wil weten wat de ervaring van anderen is met dit product of dienst. 

En als deze reviews heel negatief zijn, gaat de aankoop niet door. Dan zoek ik ik liever nog even verder   

Social proof toevoegen aan je marketing content

Voeg social proof toe aan al je marketing content. Dat kan in verschillende vormen. Je kunt klantreviews of aanbevelingen delen in een korte video, een tekst of dit kan gewoon een print screen zijn. Zo kun je een print screen maken van een mailtje wat je gekregen hebt van een tevreden klant of wat klanten enthousiast op social media gedeeld hebben.

Aanbevelingen voor webinars of challenges

Ook gratis dingen moet je verkopen want het kost wel tijd. En onze tijd is kostbaar. Waarom zouden menen 90 minuten naar jou luisteren in een webinar of een week lang tijd hun tijd vrij maken om jouw challenge te volgen?

Dus gebruik die reviews niet alleen op je verkooppagina’s maar ook op de aanmeldpagina’s voor jouw weninars of challenges. Mensen willen weten dat het waardevol is voordat ze hun kostbare tijd in jou investeren, ook al is het gratis.

Leestip:

Hoe aanbevelingen bedrijf vragen?

Dus zorg dat je continu aanbevelingen vraagt aan tevreden klanten zodat je deze klantreviews kunt gebruiken in al je marketing content, of dit nu voor een gratis of een betaald aanbod is. Hiervoor kun je 3 eenvoudige vragen stellen aan jouw klanten:

  • Wat was je grootste probleem of uitdaging voordat je met mij ging werken?
  • Wat is je grootste inzicht of concreet resultaat nadat je met mij gewerkt hebt?
  • Waarom zou je mij aanbevelen bij anderen, waarom zou je anderen naar mij doorverwijzen?

Social proof sells

Dus verzamel klantreviews en gebruik deze in al je marketing content. Niet alleen op je verkooppagina’s, maar deel deze ook op de aanmeldpagina’s voor je gratis weggever, je webinars of challenges. Je kunt deze aanbevelingen ook op je website posten of delen op social media. Maar social proof is je belangrijkste marketing wapen want social proof sells.


Marketing succesfactoren

Social proof is dus je belangrijkste marketing wapen. Wil je weten wat nog andere belangrijke succesfactoren zijn die bijdragen aan je succes als online ondernemer? En hoe je enthousiaste fans en volgers opbouwt die graag bij je kopen. Meld je dan aan voor mijn gratis training: 5 Succestips voor online ondernemers.

Vind je dit interessant? Pin voor later!