Klanten zijn klanten, hoor je vaak. Maar een verfgroothandel zit niet te wachten op een doe-het-zelver die een paar kwasten nodig heeft. Jouw website is jouw etalage die 24 uur per dag geopend is. Ook met je website wil je dus de juiste klanten aanspreken. Voor een goede website is de keuze van een niche essentieel.
Alleen als je je richt op een specifieke doelgroep dan kun je je boodschap ook helder formuleren. Dan komt de boodschap ook echt over en trek je de aandacht van jouw doelgroep. Klanten moeten zich herkennen in je boodschap en in je oplossing voor een specifiek probleem. Als je het te algemeen houdt voelt niemand zich aangesproken. Dan heb je dus geen goede website.
Durf zo specifiek mogelijk te zijn!
Niche marketing betekent dat je je richt op een specifiek deel van de markt, in tegenstelling tot de hele markt. Veel mensen vinden dat lastig want ze willen eigenlijk niemand uitsluiten. Maar iedereen willen bedienen, betekent vaak juist geen (of niet genoeg) klanten hebben. Niemand voelt zich dan namelijk met jouw dienst of product verbonden. Het grote voordeel van niche marketing is dat er minder concurrentie is binnen een niche.
Voordelen van niche marketing
- Het voordeel van het hebben van een niche is dat je minder concurrenten hebt dan bedrijven die dat niet doen.
- Je kunt je beter onderscheiden van de rest, je richt je namelijke op een specifieke markt met een unieke oplossing.
- Beter profileren als een expert doordat je je richt op een specifieke doelgroep met een unieke oplossing voor een expliciet probleem.
- Je marketing wordt veel effectiever omdat je veel gerichter jouw doelgroep kunt benaderen.
- Goede website die ook hoger scoort in de zoekresultaten en beter gevonden wordt op specifieke zoekresultaten.
Wat als je werkzaamheden vrij algemeen zijn?
Niet ieder bedrijf werkt in een niche. Toch is het verstandig om voor een goede website wel een niche te kiezen. Anders raak je op internet ondergesneeuwd tussen de vele aanbieders van vergelijkbare producten of diensten.
Ook in een algemene branche als bijvoorbeeld schildersbedrijven zijn niches te vinden. Je kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op duurzaam schilderen of bepaalde schildertechnieken. Daardoor verkleint de directe concurrentie en heb je een groter onderscheidend vermogen.
Wat als je meerdere doelgroepen bedient?
Misschien heb je een goed beeld van wie je met een product of dienst wilt bereiken. Maar de website sluit hier niet altijd even goed bij aan. Het kan zijn dat je met je website meerdere doelgroepen van dienst wil zijn. Bijvoorbeeld met je verfhandel bedien je zowel de groothandel als consumenten. Het is raadzaam om daar dan op je website een duidelijk onderscheid in te maken. Je kunt bezoekers van je website eerst de keuze geven voor groothandel of consument. Ook kun je 2 aparte websites maken.
Een goede website richt zich op een specifieke doelgroep
De kans op succes met een goede website is hoger wanneer je je richt op een specifieke doelgroep met een unieke oplossing voor een specifiek probleem. De bezoeker verdwaalt dan niet in de algemene informatie, maar vindt alleen informatie die ook echt relevant is. Een pakkende boodschap die de bezoeker ook echt interesseert.
Het taalgebruik is waarschijnlijk anders voor de verfgroothandel dan voor doe-het-zelvers. Ook gelden er andere productvoordelen, prijzen, aanbiedingen en waarschijnlijk is het assortiment ook net even anders per doelgroep. Kortom, door je website op je doelgroep af te stemmen is je kans op succes het grootst.
Nicky Beentjes
op 07 Dec 2012