Social media kunnen veel tijd kosten. Zeker omdat het vooral om interactie gaat, om het opbouwen van relaties en gesprekken tussen mensen. Als je alleen maar gaat zenden op social media gaat het je zakelijk gezien waarschijnlijk weinig opbrengen. Maar hoe kun je jouw tijd en middelen zo efficiënt mogelijk benutten? Door duidelijk te weten wat je social media missie of je doel is per social media kanaal!
Bepaal het doel van ieder social media kanaal
Zet jij social media ad hoc in? Gewoon omdat het erbij hoort? Post jij al je berichten gewoon klakkeloos door op alle social media kanalen. Of heb je ook een duidelijke doel met je social media? Heb jij een plan? En weet jij ook wat de kansen en mogelijkheden zijn van ieder social media kanaal zodat je het slim in kunt zetten voor je marketing?
Dit lukt alleen door de juiste focus aan te brengen. Bepaal je specifieke doel voor ieder social media platform en kijk hoe dit past in je social media strategie. Creëer een ‘mission statement’ of missie voor ieder social media profiel dat je beheert. Waarom zou je dit doen? Een duidelijke focus, voorkomt dat je de volgende twee fouten maakt:
- Ten eerste dat je een kanaal verwaarloost.
- En ten tweede dat je automatisch dezelfde content plaatst op al je social media kanalen.
Als je op alle social media kanalen precies dezelfde content plaatst, kan het overkomen als spam 😉 Om dat te vermijden, wil je dat ieder social media kanaal een specifiek doel dient. Dus bedenk waar je een social media kanaal specifiek voor gaat inzetten. Wat is je doel? Wat wil je ermee bereiken?
Creëer een missie voor ieder social media profiel
En nogmaals, gebruik al je sociale media kanalen om vooral interactie aan te gaan met je huidige en potentiële klanten. Maar je kunt niet met al je social media inspanningen focussen op hetzelfde doel. Zo benut je namelijk de kansen en mogelijkheden van de kanalen niet optimaal. Social media kanalen zijn nu eenmaal verschillend, met eigen specifieke kenmerken of doelgroepen.
Facebook is niet hetzelfde als Twitter. Het ene kanaal leent zich beter voor bepaalde doelen dan het anderen. Zo is het voordeel van Instagram dat het vooral visueel is en Linkedin richt zich specifiek op een zakelijk publiek. Bedenk dus waar jij social media voor wil inzetten en kijk welk platform daar het beste bijpast.
Hoe maak je zo’n missie?
Als je duidelijk voor ogen hebt wat de unieke kenmerken van een bepaald social media platform zijn, kijk dan hoe ieder social media kanaal past binnen je social media marketing plan en leg dit vast in een duidelijke mission statement.
Je mission statement of missie beschrijft het doel van ieder social media kanaal en hoe dit bijdraagt aan je zakelijke doelstellingen.
We gebruiken……(social media kanaal) voor…… (doel van dit social media kanaal) wat bijdraagt aan…… (bedrijfsdoel).
Noteer deze missie en zorg dat iedereen die verantwoordelijk is voor social media binnen je organisatie hiervan op de hoogte is. Dit helpt om op ieder kanaal consistent de juiste content te plaatsen en ook om de resultaten te meten. Ieder social media kanaal is anders en heeft dus ook andere mogelijkheden?
Meer social media tips?
Het grote voordeel van Facebook is dat het hele mooie advertentie mogelijkheden heeft. Facebook geeft handige inzichten over je fans dus je kunt advertenties specifiek richten op een bepaalde leeftijdscategorie of regio. Je kunt dus een promotiecampagne opzetten speciaal in een bepaalde regio bijvoorbeeld.
Voorbeeld missie: We gebruiken Facebook om te adverteren gericht op een specifieke doelgroep wat bijdraagt aan een verhoogde omzet.
- Meer Facebook tips? Bekijk dan deze handige Facebook tips.
Alle social media gaan over betrokkenheid en interactie, mar met Twitter is dit wel heel gemakkelijk. Je kunt met iedereen een gesprek aanknopen. Daarvoor hoef je elkaar niet te volgen of eerst ‘vrienden’ te worden. Twitter is een uitstekend kanaal voor klantenservice omdat je snel en real-time kunt reageren op @mentions en privéberichten.
Voorbeeld missie: We gebruiken Twitter voor onze klantenservice om de klanttevredenheid te verhogen die bijdraagt aan de klantloyaliteit.
- Meer Twitter tips? Bekijk dan deze handige Twitter marketing tips.
Linkedin is een kanaal dat zich vooral richt op zakelijk netwerken. Je kunt Linkedin gebruiken om je zakelijke netwerk uit te breiden en inzetten voor je content marketing. Door waardevolle content te delen kun je laten zien wat je kennis en kunde is en een expert status vestigen. Welke content is interessant voor jouw ideale klanten?
Voorbeeld missie: We gebruiken Linkedin om een professioneel netwerk op te bouwen die bijdraagt aan het vestigen van een expert status in de branche.
- Meer weten over Linkedin marketing? Lees dan deze handige Linkedin tips.
Pinterest is slechts gedeeltelijk een social media kanaal, maar vooral een visuele zoekmachine en bookmarking site. Het is wel heel krachtig om meer bezoekers op je website te krijgen. Je gaat mensen verleiden met prachtige plaatjes om door te klikken naar je website. Tegenwoordig zorgt Pinterest voor mij voor het meeste verkeer naar mijn website 😉
Voorbeeld missie: We gebruiken Pinterest om onze weggevers te promoten wat bijdraagt aan het opbouwen van een mailinglijst.
- Pinterest zakelijk inzetten? Lees dan deze praktische Pinterest tips.
Instagram is de laatste tijd booming, en dat lijkt voorlopig niet te veranderen. De app richt zich vooral op visuele content en leent zich uitstekend om de cultuur van jouw bedrijf te laten zien door middel van foto’s en video’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen, laat zien aan welk project of campagne je werkt.
Voorbeeld missie: We gebruiken Instagram om onze bedrijfscultuur te laten zien wat bijdraagt aan medewerker tevredenheid en recruitment.
- Instagram zakelijk inzetten? Bekijk dan ook eens deze Instagram tips.
Social media mission statement
Door duidelijk te weten wat je social media missie of je doel is per social media kanaal is, ben je consequenter en kun je ook meten of je dit doel ook bereikt. Onderzoek dus de mogelijkheden per social media kanaal en leg je mission statement per kanaal vast. Hierboven heb ik al een aantal voorbeelden gegeven hoe je dit doet voor verschillende social media kanalen. Dat helpt je ook bij het maken van de juiste content. Waarschijnlijk kun je jouw content heel goed hergebruiken, maar hoef je alleen de boodschap anders te formuleren.
Heb jij al een mission statement voor je social media kanalen? En vind je dit handig?
Vind je dit interessant? Pin voor later!
Dhini
op 28 Mar 2019Maaike Gulden
op 29 Mar 2019Marcelina
op 28 Mar 2019Maaike Gulden
op 28 Mar 2019Henk
op 28 Mar 2019Maaike Gulden
op 28 Mar 2019Skincarebynaomi
op 28 Mar 2019Maaike Gulden
op 28 Mar 2019Karel
op 28 Mar 2019Maaike Gulden
op 28 Mar 2019Sandra
op 27 Mar 2019Maaike Gulden
op 27 Mar 2019Wanda
op 26 Mar 2019Maaike Gulden
op 26 Mar 2019Nicole Orriëns
op 26 Mar 2019Maaike Gulden
op 26 Mar 2019