Mijn 3 stappenplan om content te creëren waar mensen dol op zijn en steeds voor terugkomen

Heb je het gevoel dat je steeds tijd tekort komt om aan de content marketing strategie van je bedrijf te werken? Geen idee wat voor content je kunt delen die jouw ideale klanten ook aanspreekt en waarmee je de verkopen kunt stimuleren? Hieronder deel ik mijn 3 stappenplan om consistent content te creëren waar mensen dol op zijn en steeds voor terugkomen.

– Laatste update 26 maart 2024 –

Hoe je content marketing strategie slim inzetten

Hoe kun jij je content marketing strategie effectief inzetten zonder dat het al je tijd opslokt? Tijd die je ook nodig hebt voor andere taken in je bedrijf zoals met klanten  werken of je online trainingen ontwikkelen. Als jij je nog steeds afvraagt hoe je content marketing effectief inzet, lees dan vooral verder. Hieronder deel ik de belangrijkste details hoe ik mijn content inzet om momentum voor mijn bedrijf op te blijven bouwen.


Stap 1: Plan per kwartaal

Als je vooruitgang wilt boeken, is het belangrijkste om altijd het einddoel voor ogen te hebben. Zorg dat je duidelijk hebt wat je wilt bereiken voordat jij jezelf bezig houdt met alle drukke taken en to-do lijsten, die uiteindelijk nergens toe leiden. Dus wat wil je promoten? Welk product of dienst wil je deze periode uitlichten? Daar ga jij je content marketing strategie op aanpassen.

Om ervoor te zorgen dat je een effectief content marketingplan hebt, begin je met het plannen van je jaar per kwartaal. Schrijf je grootste doel(en) op voor de komende 90 dagen. Lanceer je iets nieuws? Heb je een speciale actie? Een nieuw webinar? Of organiseer je een challenge? Schrijf op wat het belangrijkste is dat je het komende kwartaal wilt promoten.

Stap 2: Zoek uit welke vragen je doelgroep heeft

Als je weet wat je wilt promoten, is de volgende stap om uit te zoeken welke vragen jouw ideale klanten hierover hebben. Wat houdt je klanten bezig? Wat speelt er bij hen? Je hebt de input van je klanten nodig om te weten waar ze staan. En welke vragen ze nog hebben over jouw product of dienst.

Houd een enquête via e-mail, sociale media of Zoom om uit te zoeken welke vragen je doelgroep nog heeft over dit specifieke onderwerp. Zorg dat je weet waar jouw potentiële klanten tegenaan lopen. Hier kun je ook achter komen door met je ideale klanten in gesprek te gaan tijdens persoonlijke ontmoetingen bij een netwerkbijeenkomst of wat telefoontjes te plegen. Welke vragen hebben zij over het aanbod wat je gaat lanceren?

Wat als je geen groot publiek hebt? Dit is het goede nieuws: je hebt slechts 10 -12 goede reacties nodig om mee te beginnen!

Leestip:

Stap 3: Zet je content strategisch in

Met de 10 tot 12 grootste vragen over je onderwerp die je hebt verzameld, hebt jij zojuist 12 weken aan content gedekt! Maak op basis van elke vraag een blog waarin je deze vraag gaat beantwoorden. Splits die content vervolgens op in 3 kleinere stukken voor social media posts. En schrijf een e-mail om mensen naar de content te leiden die je hebt gemaakt. 

Voilà! Zo heb je een volledige week aan content. En als je het naar een next lever wilt tillen, voeg je nog een live of vooraf opgenomen video of podcast aflevering toe aan de mix om mensen een antwoord op de vraag te geven. Herhaal dit voor alle 10 tot 12 vragen. En je hebt voor 3 maanden content! 

Aan de slag met je content marketing strategie

Dit is precies het systeem dat ik gebruik voor mijn content marketing strategie, dus om effectieve content te creëren die waarde toevoegt voor mijn ideale klanten en waarmee ik de verkopen verhoog. Als je een systeem hebt, wordt het creatieproces veel makkelijker en is je content ook veel aantrekkelijker voor jouw doelgroep.

Bekijk deze praktische tips om content te maken die converteert, dus die je ook leads en klanten oplevert. Heb je nog vragen hoe je boeiende social media posts of e-mails schrijft?  Klik hier voor mijn 3 P formule die altijd werkt.


Vind je deze content marketing strategie interessant? Pin voor later!