Wat is ChatGPT en hoe maak je slim gebruik van deze handige tool voor je marketing content
ChatGPT zet de marketing wereld op zijn kop. Maar wat is ChatGPT en hoe zet je het slim in om razendsnel marketing content te bedenken en te maken? Hieronder leg ik kort uit hoe ChatGPT werkt maar vooral hoe je het inzet om een blog, verkooppagina of social media bericht te maken. Het is gratis, snel en creatief. Ik ben enthousiast en verbaasd over de geweldige resultaten.
– Laatste update 3 april 2024 –
Snel en gemakkelijk content creëren met ChatGPT
Als ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk het is om jezelf online zichtbaar te maken en om je boodschap effectief over te brengen op je doelgroep. Het creëren van content kan echter veel tijd en energie kosten, vooral als je geen professionele copywriter bent.
Maar met ChatGPT heb je een tool om snel en gemakkelijk geweldige marketing content te maken. Een tool die je kan gebruiken als jouw persoonlijke sparringpartner. Zie het als jouw virtual assistant of junior copywriter. Met ChatGPT kun je met één druk op de knop blogs, social media posts, verkooppagina's, video scripts, marketingplannen en nog veel meer maken.
Wat is ChatGPT?
Als je nog geen flauw idee hebt wat CHatGPT is, geef ik hieronder een korte uitleg. ChatGPT is een taalmodel ontwikkeld door OpenAI, en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Het is ontwikkeld om menselijke taal te begrijpen en te genereren. Het is getraind op miljoenen stukken tekst en kan nu zelfs natuurlijke gesprekken voeren. Je kunt dus gesprekken voeren met deze chatbot en krijgt antwoord. Jij vraagt, ChatGPT antwoordt.
ChatGPT voorbeelden
Je kunt veel doen met ChatGPT. Het kan veel meer dan alleen teksten bedenken, schrijven, analyseren en verbeteren. Ik gebruik het vooral voor mijn marketing content, maar je kunt hier nog veel meer mee. Je kunt een recept vragen of een rijm laten maken. Dit heb ik bijvoorbeeld al gedaan met ChatGPT:
- Blogs en blog titels gemaakt.
- Blogs geoptimaliseerd voor een bepaald keyword.
- Social media berichten gemaakt.
- Inhoud van een online programma gebrainstormd.
- Inhoud verkooppagina.
- Content kalender gemaakt.
- Nieuwsbrieven gemaakt.
Wat maakt ChatGPT zo interessant?
ChatGPT is niet de enige aanbieder die gebruik maakt van AI. Maar wel de eerste die zo gebruiksvriendelijk is en zo publiekelijk toegankelijk. En ook de betaalde varianten zoals Jasper.ai of Copy.ai maken gebruik van GPT. Hier lees je meer over de voordelen van ChatGPT inzetten als ondernemer.
Het is gratis, het is snel en het is creatief. En je hoeft nooit meer vanaf een leeg scherm te beginnen. Het begrijpt ook de context van een gesprek. Dus als je een opdracht geeft en je bent nog niet tevreden met het antwoord dan kun je doorvragen en het nog specifieker laten maken. Of de tekst laten inkorten, in een andere tone of voice of in een tabel zetten bijvoorbeeld.
Der output die je krijgt, is helemaal afhankelijk van jouw input. Garbage in, garbage out noemen ze dat ook wel. Dus hoe specifieker jouw opdracht of instructie (de zogenaamde prompt), hoe beter het resultaat wat je krijgt van ChatGPT. De opdracht die jij geeft aan ChatGPT heet een “prompt”.
Leestip:
- Dit zijn de 5 Succesfactoren van online marketing.
- Simpele oefening om de juiste prioriteiten te stellen in je business.
- Dit is je belangrijkste geheime wapen van je marketing.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je absoluut wilt voorkomen.
- Hoe je pijplijn vullen met hongerige klanten die je aanbod willen kopen.
Hoe werkt ChatGPT?
Tegenwoordig vind je op veel websites een chatbot waaraan je vragen kunt stellen. Daar kun je ChatGPT een beetje mee vergelijken. Net als andere chatbots kan jij als gebruiker een bericht typen in een tekstveld en vervolgens wachten op een reactie van de tool. Deze chatbot lijkt zo natuurlijk en menselijk dat je bijna zou denken dat je met een echt persoon aan het chatten bent. Het fijne is dat ChatGPT zich eerdere momenten van het lopende gesprek herinnert. Dus als de uitkomst nog niet helemaal naar wens is, kun je gemakkelijk doorvragen en je opdracht verfijnen.
Is ChatGPT in het Nederlands?
Je kunt ChatGPT gewoon in het Nederlands gebruiken. Zo gebruik ik het zelf ook en ben verbaasd over de geweldige uitkomst. De tool is in het Engels, maar jij kunt gewoon je vraag of instructie (prompt) in het Nederlands intypen. Dan krijg je ook in het Nederlands antwoord.
Is ChatGPT gratis?
Je kunt gratis gebruik maken van ChatGPT. Er is ook een betaalde versie die iets meer up-to-date is. De gratis versie werkt met gegevens tot september 2021 dus het is niet geschikt om te vragen wat trending hashtags zijn of wat de trends op dit moment in je vakgebied zijn. Maar met de gratis versie krijg je ook al geweldige resultaten. Dus ik zou gewoon met de gratis versie van CHatGPT beginnen. Je moet wel even een account aanmaken.
Hoe betrouwbaar is ChatGPT?
ChatGPT is en blijft een tool. Deze is niet real-time aangesloten op internet (zoals zoekmachines wel zijn) en de resultaten die je krijgt, zijn afhankelijk van hoe deze chatbot geprogrammeerd is. ChatGPT kan foutieve informatie geven. Lees hier wat de grootste nadelen van ChatGPT zijn.
Je kunt er dus nooit 100% op vertrouwen dat het juist is en dit niet klakkeloos overnemen. Gebruik het vooral als hulpmiddel om snel content te maken, maar blijf wel zelf nadenken wat je precies nodig hebt. Want de output die je krijgt, is afhankelijk van de input die jij geeft.
Is ChatGPT veilig?
- De gesprekken worden opgeslagen zodat de chatbot hiervan kan leren.
- Dus deel geen persoonlijke of gevoelige informatie, en gebruik je gezonde verstand.
- Houd er ook rekening mee dat de antwoorden zijn niet altijd juist.
- Dus wees kritisch en neem het nooit klakkeloos over.
Maak een gratis ChatGPT account aan
Je kunt gratis gebruik maken van ChatGPT maar je hebt hiervoor wel een account nodig. Je kunt je als volgt aanmelden en een gratis ChatGPT account aanmaken.
- Maak een gratis ChatGPT account aan op https://chat.openai.com/
- Vul je gegevens in bij “Sign up” en volg de stappen.
- Je ontvangt een code voor verificatie.
- En dan kun je aan de slag!
P.S. Soms moet je even wachten tot je toegang krijgt en word je op een wachtlijst gezet omdat het zo druk is op ChatGPT. Gewoon iedere dag blijven proberen.
Garbage in = Garbage uit (GIGO)
Een computersysteem of taalmodel kan nog zo slim zijn, maar als jij geen duidelijke instructie geeft, krijg je onbruikbare resultaten. Dus als je er “garbage” instopt, krijg je er ook “garbage” uit. Maak je prompt dus zo specifiek mogelijk. Wat wil je eruit krijgen, voor wie, waarom en hoe?
Bedenk dus eerst wat je precies nodig hebt en voor wie je die content maakt zodat je de juiste instructie kunt geven. Denk daarbij aan soort content (blog, Instagram post of verkooppagina), hoeveel woorden, omschrijving doelgroep, uitdagingen doelgroep, etc.
Maak je ChatGPT prompts specifiek
Het is een tool, een hulpmiddel wat alleen werkt als jij de juiste instructie geeft. Dus het is belangrijk dat je de juiste context geeft. Die kan ChatGPT niet voor jouw bepalen of raden. En heb je geen idee? Dan kun je altijd ChatGPT raadplegen om te vragen: wat kan ik jou het beste vragen als ik......(een social media bericht wil hebben, de uitdagingen van mijn doielgroep wil weten, een verkooppagina wil hebben, etc)
Net als een briefing die je doet aan een extern bureau. Het dwingt je dus om nog specifieker over dingen na te denken. Als je een onjuist antwoord krijgt van ChatGPT of een antwoord waar je niks mee kunt, komt dat meestal omdat jouw vraagstelling niet specifiek genoeg is. Het is dus belangrijk om een goede prompt in te geven.
Mijn bevindingen van ChatGPT
Zelf ben ik heel enthousiast want je krijgt echt razendsnel geweldige marketing content met CHatGPT, mits je een specifieke prompt ingeeft. Ik heb nog nooit zo snel content kunnen maken. Wel gebruik ik de output als opzetje, als raamwerk om mee verder te werken want het is belangrijk om je persoonlijke touch toe te voegen aan je marketing content.
Vind je dit interessant? Pin voor later!