Maak jij deze ene grote fout wat je klanten kost?
Wil jij online een publiek opbouwen? Natuurlijk wil je dat. Internet biedt genoeg mogelijkheden om een groot publiek op te bouwen. Dat is voor iedere ondernemer interessant, ongeacht wat voor business je hebt. Maar bouw jij je community ook op de juiste plek? Of bouw je wel een publiek op, maar op de verkeerde plek?
– Laatste update 14 juli 2021 –
Online een publiek opbouwen
Dat is namelijk een fout die ik vaak zie. Ondernemers bouwen hun publiek op de verkeerde plek, namelijk op social media. Ze bouwen een enorme Facebook pagina op met veel fans of hebben veel volgers op Instagram. Maar als je alleen een publiek opbouwt op social media, dan heb je daar weinig controle over.
Wat als social media platformen ophouden te bestaan? Of de algoritmes veranderen en weer eens aangescherpt worden waardoor je bereik keldert? Wat heb je dan aan die duizenden volgers op Instagram of al die honderden fans op Facebook?
En het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt. Op Facebook krijgen mensen je zakelijke posts tegenwoordig alleen nog maar te zien als je daarvoor betaalt. Dan wordt het een stuk lastiger om je content onder de aandacht te krijgen bij jouw ideale klanten.
Waar online een publiek opbouwen?
Waar zou je dan wel moeten groeien en online een publiek opbouwen?
Je mailinglijst!
Een mailinglijst is goud waard. Dus ga daar online een publiek opbouwen.
Je krijgt de naam en het e-mail van al die mensen. Dat is een stuk persoonlijker, ook al kun je geen foto bekijken zoals je op Facebook of Instagram wel kan. Toch is dit persoonlijker. Mensen geven hun e-mail niet zomaar. Dus de relatie is veel intiemer. Je komt in hun inbox en ze zijn bereid om jou hun persoonlijke gegevens te geven!
Als je op social media een leuk bericht ziet, geef je een duimpje of een snelle reactie, Maar geef je je e-mail aan als die mensen? Waarschijnlijk niet. Je geeft je e-mail pas als je in contact wil blijven met mensen omdat ze je waardevolle informatie geven bijvoorbeeld.
Bouw een mailinglijst
Met de mensen op je mailinglijst kun je in contact blijven, relaties opbouwen en contact opnemen wanneer je wil. Je kunt contact opnemen als je een nieuw blog geschreven hebt, maar ook as je een nieuwe dienst of product hebt 😉 En mensen lezen veel vaker e-mails dan dat ze je social media posts zien.
Als iemand je een email adres geeft dan is dat dus veel persoonlijker dan een ‘like’ op social media. Je geeft niet aan iedereen je e-mail. Je wil een relatie voor de lange termijn opbouwen.
De mensen op je mailinglijst zijn ook eerder geneigd om iets bij je te kopen. Misschien niet nu, maar wel in de toekomst. Ten eerste zien zij je content überhaupt voorbij komen in hun inbox. Op social media is dat nog maar afwachten. Maar de mensen op je mailinglijst zijn ook meer committed dan de mensen die je volgen op social media.
Social media als traffic aanjager voor je mailinglijst
En begrijp me niet verkeerd. Ik geloof in de kracht van social media, heel erg zelfs. Dat zij de platformen waar we veel tijd doorbrengen en je ook relaties op kunt bouwen met je ideale klanten. Maar uiteindelijk wil je wel dat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst. Daar heb je namelijk zelf controle over.
Op Facebook bepaalt Facebook wie jouw berichten wel en niet te zien krijgen. En ook hoe deze eruit zien, hoeveel woorden je maximaal mag gebruiken etc.
Bovendien gaan mensen echt niet de hele dag naar jouw Facebook pagina of Instagram profiel om te kijken of je wat interessant geplaatst hebt. Als ze het toevallig voorbij zien komen in hun tijdlijn, besteden ze er waarschijnlijk aandacht aan en anders niet.
Maar mensen checken wel dagelijks hun inbox. Vaak zelfs meerdere keren per dag. Dus als mensen zich abonneren op je nieuwsbrief, is de kans veel groter dat ze jouw content ook zien.
Tips voor het opbouwen van een mailingijst
Gebruik social media dus om jezelf online zichtbaar te maken en persoonlijkere relaties op te bouwen met je ideale klanten, maar bedenk in ieder geval een manier om mensen op je mailinglijst te krijgen. Ik schreef hier al meerdere artikelen over:
- Content upgrades dragen bij aan een snelle lijstgroei.
- 43 inspirerende ideeën voor een klantmagneet of freebie.
- Hoe maak je een klantmagneet die klanten aantrekt en niet alleen inschrijvingen?
- Snel je mailinglijst opbouwen? 17 simpele hacks voor meer inschrijvingen.
- Je lijst bouwen is de grootste prioriteit van je online marketing.
Pin voor later