Blog promoten? 9 Tips wat te doen na je blog publicatie!
Je hebt een prachtige blog geschreven vol waardevolle informatie. Kun je nu achterover leunen en komen de lezers vanzelf? Helaas werkt het niet zo, hoe interessant of inspirerend je content ook is. Mensen vinden je blog niet vanzelf. Je zult de wereld ook kenbaar moeten maken dat je content gemaakt hebt. Dus hoe kun je jouw blog promoten? In dit artikel deel ik 9 tips wat je kunt doen zodra je een blog gepubliceerd hebt.
– Laatste update 14 juli 2021 –
Hoe blog promoten
Het is zonde als je al die tijd en moeite investeert in het maken van een blog en vervolgens amper iemand het leest.
Eigenlijk zou je zelfs meer tijd moeten steken in de promotie van je blog dan in het schrijven van je artikel.
Heb je daar geen tijd voor? Dan kun je beter wat minder blogs schrijven, en meer tijd stoppen in het promoten van je blog. Schrijf dan niet dagelijks een blog, maar drie keer per week. Of schrijf niet wekelijks een artikel, maar een keer in de veertien dagen bijvoorbeeld.
- Beschouw je blog als je business.
- Het is je marketing.
- Mensen vinden je blog en komen zo ook in aanraking met jou, je expertise en je aanbod.
- Als je geld wit verdienen met je blog, moet je je blog serieus nemen.
- En dat betekent zelf actief je blog promoten!
Ik deel 9 tips die je kunt doen om je blog te promoten. Dit zijn de dingen die je kunt doen nadat je een blog gepubliceerd hebt. Je hebt uren gespendeerd aan je blog dus wil je ook dat mensen het lezen. Als je waardevolle informatie deelt, zorg dat mensen het ook zien.
#1 Blog promoten op Pinterest
Zodra ik een blog gepubliceerd heb, ga ik direct mijn blog promoten. Een van de eerste dingen die ik doe: pinnen op Pinterest. Ik pin de Pinterest geoptimaliseerde afbeelding die ik toevoeg aan mijn blog direct op Pinterest.
Ik raad je aan om een speciaal bord aan te maken voor je blog. Op dit Pinterest bord pin je alleen de afbeeldingen van je eigen blog. Vanuit daar verspreid je de pin dan verder op andere Pinterest borden gedurende de week om buzz te creëren op Pinterest.
Tip: Zelf gebruik ik Tailwind om dit verspreiden te automatiseren. Met deze tool plan ik gemakkelijk al mijn pins in voor een hele maand. Ik ga hier dus 1x per maand even voor zitten en vervolgens worden mijn pins automatisch verspreid, ook naar relevante groepsborden.
#2 Blog promoten op Pinterest groepsborden
Vervolgens verspreid ik mijn pins ook op alle relevante Pinterest groepsborden. Dat doe ik verspreid over een week om meer buzz voor mijn blog te creëren.
Als je lid bent van Pinterest groepsborden dan wil je jouw pin natuurlijk ook op deze borden plaatsen. Dit kun je handmatig doen (wat heel veel werk is!) of je kunt daarvoor een handige tool zoals Tailwind gebruiken om je pins in te plannen op deze groepsborden.
Met Canva maak ik ook nog een paar extra Pinterest afbeeldingen (als ik dat nog niet gedaan had bij het maken van mijn blog). Ik gebruik meerdere pins voor hetzelfde blog, met andere afbeeldingen en andere teksten.
Hierdoor krijg je niet alleen meer zichtbaarheid voor een artikel, maar zo heb je ook genoeg content om te plaatsen op Pinterest zonder dat je 5 blogs hoeft schrijven.
Pinterest is fantastisch voor bloggers om je online zichtbaarheid te vergroten en meer blog bezoekers te krijgen. Als je maar weet hoe je het inzet en, net zoals met alles, als je resultaten wil dan is consistentie belangrijk. Dat betekent regelmatig je blogs op Pinterest pinnen.
#3 Post je blog in relevante Facebook groepen
Facebook groepen zijn een geweldig promotiekanaal voor bloggers. Je vindt hier niet alleen gelijkgestemde mensen, maar is sommige groepen heb je ook de mogelijkheid om onbeschaamd je blog te promoten.
In deze Facebook groepen kun je een link naar je blog plaatsen waardoor je sowieso meer mensen bereikt, en dus meer mensen je blog lezen. En in sommige Facebook groepen kun je zelfs om shares of reacties vragen voor een specifieke blog.
Dit betekent dus dat meer mensen je blog zien en je meer reacties, likes en shares krijgt.
Als je meer reacties op je blog krijgt en meer mensen op je blog klikken, is dit voor Google en andere zoekmachines een signaal dat het een interessant artikel is. Hierdoor wordt je blog eerder getoond in de zoekresultaten. Dit draagt dus bij aan je SEO.
Facebook groepen zijn krachtige promotiekanalen voor je blog en je kunt hier iedere keer als je een blog publiceert weer gebruik van maken. Zorg dat je niet gaat spammen en niet tig links en blogs in deze groepen plaatst.
Tip: Bekijk hier een aantal handige Nederlandse Facebook groepen om jouw blog te promoten.
Lees wel even de regels om te voorkomen dat je uit de groep gegooid wordt 😉 Zodra je een blog gepubliceerd hebt, post het dan ten minste in 1 of 2 relevante Facebook groepen.
Ben je al lid van mijn Facebook groep trouwens?
#4 Blog promoten op al je social media kanalen
Promoot je blog niet alleen op Pinterest en in Facebook groepen. Maar op al jouw relevante social media kanalen. Promoot je blog op jouw Facebook, Twitter, Instagram en Linkedin kanaal. En op alle andere social media kanalen waarop je actief bent, en die relevant zijn natuurlijk!
Laat je volgers weten dat je een super interessant artikel geplaatst hebt en verwijs hen naar dat artikel. Deel dus de link naar je blog in je social media bericht zodat jouw volgers dit artikel gemakkelijk kunnen vinden én je blogartikel ook kunnen delen.
Nadat je jouw publiek verteld hebt dat je waardevolle content hebt, zorg je ook voor een duidelijke call-to-action. Vertel hen wat ze vervolgens kunnen doen: delen, liken, een comment geven… Welke actie wil je dat mensen nemen? Vraag hier gewoon naar!
#5 Plan toekomstige social media berichten in
Je kunt een link naar je blog gerust meerdere keren delen. Zeker op Twitter waar de tijdlijn heel snel gaat. Mensen missen je tweet dus gemakkelijk. Daarom is het goed om de eerste paar dagen je blogartikel meerdere keren op Twitter te plaatsen.
Maar ook op andere social media kanalen kun je jouw blog vaker promoten. Alleen maak je de tussenpozen wat langer. Je deelt oudere blogs nog eens na een maand of na 2 maanden zodat je al je blogs laat circuleren. Zeker als je een andere afbeelding en andere teksten gebruikt valt het niemand op dat je hetzelfde artikel nogmaals deelt 😉
Het is handig om die toekomstige social media posts direct in te plannen want anders vergeet je het misschien. Ook hier kun je gebruik maken van handige planningstools.
Tip: Bekijk hier een aantal gratis tools om social media berichten in te plannen.
#6 Hergebruik de content
Knip je content op in kleinere stukjes die je gemakkelijk kunt hergebruiken op je social media kanalen.
Je kunt van één blog vast meerdere tweets maken en een paar posts voor Instagram en Facebook.
Niemand leest nog lange lappen tekst op social media dus is het goed om kleine stukje informatie te delen. Je hebt tenslotte enorm veel tijd geïnvesteerd om een geweldig blog te schrijven, waarom zou je deze content niet hergebruiken?
Tip: Je kunt van je blog ook een korte (live) video over maken waarin je nog meer achtergrond informatie geven over de inhoud van je artikel. Dat kun je doen met een Facebook Live of Instagram Live. Of je neemt een korte video op.
De mogelijkheden zijn eindeloos om content te hergebruiken en een blog post op meerder manieren in te zetten. Lees hier nog meer tips om je content te hergebruiken.
#7 Stuur een mail naar je mailinglijst
Natuurlijk bouw je een e-maillijst op. Zodra je een nieuw artikel gepubliceerd hebt, promoot je dit blog via je mailinglijst. Dat is de gemakkelijkste manier om mensen te attenderen op een nieuw blog en meer blog bezoekers te krijgen.
- De mensen op je mailinglijst zijn de mensen waarmee je gemakkelijk in contact kunt blijven.
- Ze zijn geïnteresseerd in wat jij te melden hebt want anders geven ze hun e-mailadres niet.
- Je kunt hen niet alleen attenderen op een nieuw artikel, maar je kunt ze ook informeren over een webinar dat je organiseert of nieuw aanbod.
Ze krijgen unieke informatie die alleen voor hen is, maar je kunt hen ook gerust informeren over je nieuwste blogartikel. Laat hen weten dat je een interessant artikel geschreven hebt en waarom dit waardevol is voor hen. Of stuur een samenvatting en laat hen weten waar ze het hele artikel kunnen lezen als ze meer informatie willen.
- Het voordeel is dat ze je blog direct kunnen openen vanuit hun e-mail.
- Ze hoeven er dus niet specifiek naar op zoek te gaan terwijl ze ondertussen allerlei andere afleidingen tegenkomen op social media.
Dit moment kun je ook aangrijpen om interactie aan te gaan met je lijst en hen te vertellen waarom je dit artikel geschreven hebt. Verhalen bouwen relaties omdat het je menselijker maakt. Hierdoor bouw je nog sterkere connecties op met de mensen op je mailinglijst.
#8 Beantwoord comments
Wil je een relatie opbouwen met je bloglezers en een trouwe community? Reageer op comments. Hiermee laat je jouw publiek zien dat het je interesseert wat zij te zeggen hebben en het maakt je menselijk.
Maar het heeft nog een voordeel. Door de reacties te lezen weet je ook wat er speelt bij jouw publiek. Waar lopen ze tegenaan? Welke vragen hebben ze? Waar zijn ze naar op zoek? Dit geeft je waardevolle feedback. Als je steeds dezelfde vraag leest, loont het wellicht de moeite om wat meer aandacht aan dat onderwerp te besteden.
Dit geeft je weer voldoende ideeën voor nieuwe artikelen die je kunt schrijven over onderwerpen die jouw ideale klanten bezig houden en waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor blijven ze geïnteresseerd en keren terug naar je blog voor meer informatie.
#9 Volg je vooruitgang
Dit is zo belangrijk. Je wilt weten wat werkt en wat niet zodat je steeds goede content kunt delen. In Google Analytics zie je welke blogs de meeste bezoekers trekken en of deze artikelen organisch gevonden worden. Meten is weten.
Organisch betekent dat mensen je blog vinden via de zoekmachines. Je verschijnt dus in de zoekmachines zoals Google zonder daarvoor te betalen.
Tip: Lees hier handige Blog SEO tips voor meer organisch zoekverkeer naar je blog
Het is ook goed om te kijken welke social media berichten veel reacties krijgen. Welke pins worden veel gerepinned? En welke Facebook posts worden veel gedeeld of krijgen veel reacties. Herken je patronen? Welke content is populair? Dan kun je meer van dat soort content maken.
Als je niet weet wat er fout gaat, kun je het ook niet oplossen of verbeteren.
Bekijk dus regelmatig welke artikelen en social media berichten goed scoren. Dan weet je welke content mensen waardevol vinden en heb je inzicht welke content je in de toekomst kunt maken. Bekijk bijvoorbeeld aan het begin van de maand je statistieken en Google Analytics voor deze inzichten. Het is gemakkelijk als je een checklist gebruikt zodat je geen stappen overslaat.
Samenvattend
Dus de volgende keer als je een blog publiceert, ga dan niet zitten wachten en hopen dat je blog artikel gedeeld wordt en dat mensen spontaan reageren. Ga je blog promoten! Wees actief en verspreid de link naar je blog op zoveel mogelijk plekken op internet zodat je meer buzz creëert voor je blog. Je maakt die waardevolle content niet voor niks.
Wat doe jij om je blog te promoten? Maak jij al gebruik van deze dingen of heb jij nog aanvullende tips? Deel ze in het reactieveld hieronder.
Pin voor later