Wat is Clubhouse? En hoe werkt de Clubhouse app?

Waarschijnlijk heb je over Clubhouse gehoord. Dit is de nieuwe social media hype. Het is een social media platform dat volledig draait om live audio. Je kunt naar gesprekken luisteren en er ook zelf aan deelnemen in speciale Rooms en Clubs.

Wat is Clubhouse

Clubhouse is een app die zich compleet richt op voice. Het wordt vergeleken met Twitter, maar dan met voice. Mensen hebben gesprekken met elkaar in speciale rooms over alle mogelijke onderwerpen. Van tuinieren tot serieuze gesprekken over ondernemen.

Sommige rooms zijn openbaar en anderen privé. In dat laatste geval moet de beheerder van zo’n room je toelaten. Eenmaal in een room kun je lekker meeluisteren of deelnemen aan het gesprek. Kwestie van even je hand opsteken om aan te geven dat je wat wilt zeggen, dan kan de moderator je het woord geven.

Clubhouse gesprekken worden niet opgenomen

Alle gesprekken op Clubhouse zijn live en kun je niet terugluisteren. Deze worden dus nooit opgenomen. Zo wil het platform een veilige omgeving bieden waar je vrijuit kunt praten. Het nadeel is dus dat je er echt live bij moet zijn en afhankelijk bent van wanneer zo’n sessie plaatsvindt.

Toegang tot Clubhouse alleen met invite

Clubhouse is nog niet toegankelijk voor het brede publiek. Je kunt alleen lid worden met een uitnodiging of je aanmelden voor de wachtlijst. En dat maakt het natuurlijk extra aantrekkelijk 😉 En als je net lid bent, krijg je ook slechts één invite Vraag dus gewoon iemand uit je netwerk om een uitnodiging. Maar als je actief bent, ontvang je meer uitnodigingen.

Clubhouse is alleen beschikbaar voor iPhone

Alleen mensen met een iPhone kunnen de app downloaden want de app is nu alleen nog te downloaden via de iOS appstore. Mensen met een Android telefoon moeten dus sowieso nog even geduld hebben.

Hoe werkt Clubhouse?

  • De app is alleen nog beschikbaar voor iPhone gebruikers.
  • Je kunt alleen lid worden met een invite (vraag een invite van iemand uit je netwerk) of je aanmelden voor de wachtlijst.
  • In de app kun je mensen zoeken en gaan volgen, net als op andere social media kanalen.
  • Je kunt ook zoeken op jouw interesses en zo interessante Clubs of mensen vinden (vul je bio dus goed in zodat je ook vindbaar bent).
  • Je ziet altijd welke sessies actief zijn of welke sessies er gepland staan van de mensen en clubs die je volgt.
  • Neem deel aan een gesprek of luister lekker mee.

Zelf een room starten

Je kunt ook heel eenvoudig zelf een room starten. Dat kun je spontaan doen of je kunt deze van tevoren inplannen zodat je mensen op de hoogte kunt stellen en de link kunt delen. Het is handig om dat niet te lang van te voren te doen omdat mensen vaak spontaan beslissen of ze deelnemen. Of je kunt natuurlijk een wekelijkse show starten en iedere week op dezelfde dag en tijd een sessie houden over jouw onderwerp.

Voordeel van Clubhouse

Het leuke is dat Clubhouse nieuw is en er ook veel influencers heel actief zijn op dit platform. Dus wil je in gesprek omen met met Oprah, Gary V of een andere grootheid? Of gewoon naar hun hun tips beluisteren waar je anders een duur ticket voor een evenement moet kopen. En je kunt dit overal doen. Terwijl je in bed ligt, staat te koken of aan het wandelen bent. Niemand die je ziet!

Leestip:

 

Is het een hype?

De app is nog in beta en momenteel de nieuwe hype. Zeker omdat het ‘invite only’ is. Dat maakt het natuurlijk extra leuk om de app uit te testen. En mensen willen in het begin altijd graag nieuwe dingen uitproberen. Dus het is even afwachten of Clubhouse ook populair blijft.

Het doet me een beetje denken aan het begin van Periscope (de eerste app voor live video), ook toen waren mensen razend enthousiast. Dus het is even afwachten of het ook een blijvertje is 😉 Maar het is wel een voordeel dat Clubhouse heel simpel te gebruiken is want je hebt alleen de app nodig. En je kunt ook overal deelnemen aan een gesprek omdat het voice only is.

Clubhouse focust op audio, een functie die veel andere sociale media platforms grotendeels negeren. Terwijl andere platformen zich vooral richten op visuele en geschreven media (zoals teksten, afbeeldingen en video’s), verschuift Clubhouse de focus naar ‘audio-only’.  Bovendien ligt de focus bij Clubhouse op hoogwaardige gesprekken in plaats van content produceren.

Wat denk je? Op welke manieren ben jij van plan Clubhouse te gebruiken? Deel jouw mening in de reacties hieronder.

 

Vind je dit interessant? Pin voor later!