Schrijven voor social media. Hoe schrijf je goede social media berichten?
Vaak zijn we zo druk met de afbeeldingen en video’s voor onze social media berichten en besteden we te weinig tijd aan de copy. En begrijp me niet verkeerd. Die foto’s en video’s zijn ook belangrijk, maar het belang van social media teksten wordt vaak onderschat. Hieronder een aantal tips om goede teksten te schrijven voor social media.
– Laatst bijgewerkt 17 januari 2022 –
Wervende teksten schrijven voor social media
Een paar weken geleden in mijn blog ‘ Hoe maak je een perfecte Instagram feed’ schreef ik ook al dat je Instagram feed meer is dan alleen maar mooie plaatjes. Met de foto’s trek je de aandacht en zorg je ervoor dat mensen stoppen met scrollen. De copy bij je afbeeldingen zorgt voor interactie en brengt conversaties op gang. En dat geldt eigenlijk voor al je social media berichten. Hiermee geef je namelijk de context aan en kun je gesprekken op gang brengen.
Wil je goede teksten schrijven voor social media? Onthoud dan het volgende:
- Mensen zitten op social media om te weten wat hun vrienden aan het doen zijn, je concurreert dus om de aandacht met vrienden en niet zo zeer met andere merken.
- Social media zijn informeel. Maak je content dus ook op een luchtigere, informelere manier die past bij het social media platform waarop je het bericht plaatst.
- En misschien wel het belangrijkste: houd altijd in je achterhoofd voor wie je dat bericht maakt, wie wil je daarmee bereiken?
Goede social media berichten
Goede social media copy zorgt voor meer interactie, meer volgers en helpt je om een community te bouwen van trouwe fans en volgers. En wie wil dat nou niet?! Als je geen professionele schrijver bent (net zoals ik), dan is het niet altijd gemakkelijk om goede teksten te schrijven voor social media. Maar geen paniek. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om je berichten te verbeteren.
Goede content moet 3 dingen raken, namelijk: het hoofd, het hart en de handen.
- Zorg dat je volgers iets leren (hoofd).
- Dat je hen raakt met je content (hart).
- En dat ze in beweging komen (handen).
Wil je een plekje veroveren in de hoofden en harten van je ideale klanten? Probeer dan deze drie dingen te combineren in je content om mensen ook echt te raken en te boeien. Ze zullen je dan eerder blijven volgen en meer van je content willen.
Als je het lastig vindt om wervende social media berichten te schrijven dan volgen hieronder nog tien tips om wervende teksten te schrijven voor social media.
#1 Schrijf vaak
Oefening baart kunst. En denk niet te snel ‘ja dat weet ik wel”. Dit is inderdaad een inkoppertje. Hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het wordt om je eigen stemgeluid en je eigen stijl te vinden. Maar ook om te ontdekken welke social media berichten jouw ideale klanten ook echt aanspreken. Waar krijg je veel reacties op? Het is vaak een kwestie van uitproberen, want wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken.
Zie ieder bericht als een experiment. Gebruik deze om te ontdekken bij welke berichten je volgers op de ‘like’ knop klikken of reageren. Maak een notitie van de berichten die het goed doen en welke absoluut niet. Zie je bepaalde overeenkomsten? Het gaat erom om jouw unieke stijl te vinden die jouw ideale klanten weet te raken en te boeien.
#2 Bewerk je social media berichten
De kans is groot dat je niet meteen jouw beste copy schrijft. Mij lukt dat niet in ieder geval 😉 Dit blog wat je nu aan het lezen bent, is een aantal keer bewerkt. En dat geldt dus ook voor mijn social media berichten.
Wie mij al een tijdje volgt, weet dat ik het prettig vind om een deel van mijn social media berichten in te plannen zodat ik zeker weet dat ik consistent onder de aandacht ben. Daarnaast heb ik dan nog voldoende ruimte om spontaan berichten te plaatsen op social media.
- Aan het begin van de week (meestal op maandag), bekijk ik mijn social media kalender.
- Welke berichten wil ik deze week posten?
- Vervolgens werk ik al mijn social media berichten uit voor de komende week.
- Dan laat ik het even liggen en doe eerst wat anders.
- Na een paar uur bekijk ik mijn social media teksten nogmaals voordat ik deze inplan.
Het klinkt misschien simpel, maar zo’n frisse blik kan wonderen doen. Je kunt dan weer nieuwe ideeën hebben of net een andere invalshoek bedenken. Of gewoon even de spelfouten eruit halen.
#3 Bekijk de social media berichten van anderen
Laat je inspireren door berichten van anderen te bekijken. Bekijk berichten van vakgenoten. Hoe pakken zij het aan? Je kunt deze berichten vinden door te zoeken op hashtags. Of scrol gewoon eens door je eigen feed. Welke berichten vallen op? Waardoor stop je met scrollen? Zijn die berichten die beginnen met een vraag of met een sterke call to action?
Het is goed om de social media berichten van anderen te analyseren. Kijk wat je opvalt. Wat vindt jij er goed aan? Laat je hier door inspireren. Maak hier een notitie van en kijk of jij vergelijkbare tactieken kunt toepassen. Natuurlijk ga je deze berichten niet kopiëren, maar je kunt wel kijken hoe je hier je eigen draai aan kunt geven.
#4 Stel jezelf een paar vragen
Het is goed om waardevolle content te delen waardoor mensen ook een klik met je krijgen. Lees hier meer tips hoe je wervende content maakt die klanten aantrekt. Voordat je verder gaat en op publiceren klikt, is het goed om jezelf een paar vragen te stellen. Probeer je daarbij echt te verplaatsen in de schoenen van jouw ideale klant. Het is handig om al je berichten gewoon te maken voor jouw ‘persona’.
- Zou ik stoppen met scrollen door dit bericht?
- Deel ik behulpzame informatie?
- Past deze bij mijn missie?
- Zou ik dit bericht leuk vonden?
- Spreek ik rechtstreeks tot mijn ideale klanten?
Soms helpt het om dit soort vragen te stellen om te ontdekken wat er nog ontbreekt aan je bericht. Kun je nog meer waarde toevoegen? Helpt die informatie je ideale klanten? Schrijven en editen is niet altijd genoeg. Graaf een beetje dieper en zorg dat je ‘ja’ kunt beantwoorden op die vragen.
#5 Gebruik actieve zinnen
Dit is iets wat voor mij nogal een uitdaging was in het begin. Door actieve zinnen te gebruiken, maak jij je teksten scherper en gemakkelijker te lezen. Mocht je niet weten wat een actieve zijn is, dan is dit een voorbeeld van een actieve zin.
- Passieve zin: het bericht werd op social media geplaatst door de social media manager.
- Actieve zin: De social media manager plaatste het bericht op social media.
Zelfs met zo’n simpele zin is het aantal woorden al gedaald met twee woorden. Je bent dus meer ‘to the point’, maar het leest ook prettiger en je teksten zijn begrijpelijker. Misschien vergt hett voor jou ook even wat oefening om in de actieve vorm te schrijven, maar het is cruciaal als je betere social media berichten wilt maken.
Meer social media tips?
#6 Laat je persoonlijkheid zien
Wil je betere social media berichten schrijven die volgers en klanten aantrekt? Wees dan niet bang om je persoonlijkheid te laten zien en jouw mening te delen. Alleen het delen van waardevolle informatie is niet genoeg. Daardoor hebben mensen geen klik met je. Laat zien dat er een persoon achter het account zit zodat mensen je ook graag willen volgen.
Tegenwoordig is er veel informatie te vinden op internet. Dus als jij alleen maar waardevolle tips deelt, is dat niet genoeg. Geef er je eigen draai en weet mensen te inspireren. Dat doet veel meer met mensen en dat gevoel blijft beter hangen. Mensen onthouden niet wat je zegt en wat je doet, maar wel welk gevoel je hen geeft.
#7 Trek direct de aandacht
Start direct met een aandachtstrekker of benoem de belangrijkste informatie vooraan in je bericht. Het is geen goede strategie om je belangrijkste boodschap te bewaren voor je laatste zin. Zelf begin ik mijn berichten vaak met een vraag of een call to action.
De eerste zin is het allerbelangrijkste want als je niet direct de aandacht trekt, besteden mensen geen aandacht aan je bericht.
Ze scrollen dan vrolijk verder in hun tijdlijn. Bovendien worden op veel social media kanalen de berichten afgebroken en de eerste zin is altijd zichtbaar. Die zin moet mensen verleiden om het hele bericht te lezen. Kijk eens wat jouw aandacht grijpt op social media. Is het als mensen behulpzame informatie delen? Wanneer ze om jouw mening vragen? Onderzoek wat jij kunt doen om de aandacht te trekken en te zorgen dat jouw ideale klanten stoppen met scrollen als ze jouw social media bericht zien.
#8 Gemakkelijk te consumeren
Korte social media berichten zijn vaak effectiever. Ze scoren meestal beter dan hele lange berichten. Bekijk hier wat de ideale lengte van een social media bericht is per kanaal. Als je langere berichten maakt, zorg dan dat je deze opbreekt in snackable content, dus content die gemakkelijk te consumeren is. En daarmee bedoel ik dat je geen lange lappen tekst gebruikt, maar zorg dat mensen deze makkelijk kunnen scannen.
Gebruik emojis, bullet points en aparte paragrafen om lange teksten op te breken. Als je betere social media berichten wilt maken, zorg er dan voor dat deze makkelijk te consumeren zijn. Geen onnodige informatie en geen lange paragrafen, maar presenteer het op een aantrekkelijke manier die makkelijk te consumeren is.
#9 Gebruik de juiste keywords
Schrijven voor social media, betekent ook de juiste keywords (of zoekwoorden) gebruiken. Hiermee kun jij jouw bereik vergroten én spreek je ook de juiste mensen aan. Welke woorden gebruiken jouw ideale klanten? Op welke woorden zoeken ze? Overdrijf het niet. Prop je teksten niet vol met keywords.
De leesbaarheid staat voorop. Maar het is wel goed om woorden te gebruiken waar jouw ideale klanten ook op zoeken en die hen aanspreken. Een tool zoals Google Keyword Planner of Ubersuggest kan handig zijn om uit te zoeken wat deze zoekwoorden zijn. Bekijk of je deze zoekwoorden of woordgroepen kunt toevoegen aan je copy. Natuurlijk doe je dat alleen als ze relevant zijn voor je onderwerp.
#10 Gebruik call to actions
Een andere tip om betere berichten te schrijven voor social media: gebruik call to actions. Dit is belangrijk als je meer interactie wilt en een connectie met je doelgroep. Zie het als volgt. Je social media is het opstapje voor je volgers naar iets anders. Dit zou hen naar iets nieuws moeten leiden. Of dit nu informatie is, een gratis informatiebron of een dienst die je verkoopt.
Laat mensen weten waar ze meer informatie over dit onderwerp kunnen vinden of waar je ze bij kunt helpen. Neem mensen bij de hand en vertel wat de volgende stap is. Bij die call to actions kun je onder andere denken aan:
- Laat een reactie achter.
- Tag een vriend voor wie dit ook handig is.
- Wil je meer tips? Bekijk dan de video.
- Volg mij op Instagram voor meer inspiratie over…
- Word lid van mijn Facebook groep waar ik meer tips deel over…
- Etc.
Tot slot
Dit zijn een aantal tips om goede teksten te schrijven voor social media. Zorg dat je het hoofd, het hart en de handen van je volger raakt. Zorg dus dat je je volgers iets leren, dat je hen raakt en dat ze in beweging komen. Gebruik deze tips en ga er vooral mee experimenteren. Blijf je social media berichten ook vooral analyseren zodat je ontdekt wat het beste werkt voor jou en jouw merk.
Kun je daar wat hulp bij gebruiken? Heb je geen inspiratie? Maak dan gebruik van mijn social media kalender waarin al voor iedere dag een social media bericht voor je klaar staat. Makkelijker kan ik het je niet maken 😉
Vind je dit interessant? Pin voor later!