Facebook profiel of pagina? Wat kies je als ondernemer?

Wat gebruik je als ondernemer? Je persoonlijke Facebook profiel of een Facebook pagina? Of is het goed om zowel een persoonlijk Facebook profiel te hebben als een zakelijke pagina als ondernemer. Ik denk dat het goed is om beide in te zetten voor je online marketing. Je bent ondernemer en je wilt zichtbaar zijn op internet. Facebook is nog steeds het grootste social media netwerk. Wie is er niet actief?

Waarom een persoonlijk Facebook profiel als ondernemer?

Mensen doen zaken met mensen dus je kunt ook persoonlijk met mensen connecten. Als mensen een connectie met je hebben, doen ze ook eerder zaken met je. Als een klant een paardenliefhebber is, en weet dat jij ook een paard hebt, dan heb je iets gemeenschappelijks. Daarmee werk je aan je ‘like-factor’ en bouw je vertrouwen op. Marketing mag tegenwoordig sowieso persoonlijker worden.

En als je vrienden af en toe zien waar je zakelijk mee bezig bent is dat ook helemaal niet erg. Zo weten ze waar jij je zakelijk mee bezig houdt. Wie weet hebben ze jouw aanbod wel nodig? Of kunnen ze anderen naar je doorverwijzen ;)

Gebruik Facebook lijsten

Op je persoonlijke Facebook profiel kun je ook gewoon met lijsten werken. Met Facebook lijsten bepaal je zelf wie jouw berichten kunnen zien. Misschien wil je die vakantie foto wel met je familie delen, maar hoeven je klanten je niet in bikini te zien ;) Maak bijvoorbeeld een lijst van klanten, van je collega’s en van vrienden. Vervolgens kun je zelf bepalen welk bericht je deelt met welke groep mensen.

Maar wat ook super handig is: je kunt ook makkelijker kijken wat klanten delen. Je hoeft dan niet door je hele nieuwsfeed te scrollen, maar kunt de berichten van je klanten er makkelijk uit filteren. Wil je weten hoe je zo’n lijst maakt? Lees dan mijn artikel over het maken van Facebook lijsten.

Organisch bereik van Facebook profiel is hoger

Maar ook het organisch bereik van een Facebook pagina wordt steeds kleiner. De berichten van vrienden (lees: persoonlijk profiel) gaan voor. Dus als je niet betaalt om berichten te promoten, zien steeds minder mensen de berichten die je post op je Facebook pagina.

Je bereikt dus meer mensen met de berichten die je plaatst op je persoonlijke Facebook profiel. Daarom is het goed om als ondernemer ook je persoonlijke profiel te gebruiken om te laten zien wat je doet en waarmee je bezig bent.

Waarom een zakelijke Facebook pagina

Als ondernemer heb je gewoon een Facebook pagina nodig. Zie dit als je advertentie platform. Een Facebook pagina heeft een aantal voordelen die een persoonlijk profiel niet heeft. Denk daarbij aan handige statistieken, advertentie mogelijkheden en je kunt berichten inplannen. Het is een plek waar je schaamteloos jezelf, je blog of producten kunt promoten. Het is tenslotte jouw pagina dus je bepaalt zelf wat je daar plaatst.

En ook op je Facebook pagina kun je zelf bepalen aan wie je jouw berichten toont. En hiermee bedoel ik de berichten die je op je tijdlijn plaatst zonder daarvoor te betalen. Want tuurlijk kun je ook advertenties maken en je berichten promoten als je een Facebook pagina hebt. Het is nu eenmaal zo dat het steeds meer wordt: pay to play. Als je mensen wil bereiken dan zul je daar voor moeten betalen. Voordeel is wel dat je een heel gericht publiek kunt bereiken.

Wat denk jij? Kun je als ondernemer zowel je persoonlijke profiel als je Facebook pagina inzetten?