Pinterest marketing tips voor meer website bezoekers en klanten
Van alle social media kanalen wordt Pinterest vaak nog onderschat. Veel mensen zien dit als een leuk kanaal om inspiratie te verzamelen voor de herinrichting van hun huis of voor leuke vakantie ideeën, maar Pinterest marketing is een krachtige manier om je bedrijf of merk online op de kaart te zetten. Het is je geheime wapen als je meer website bezoekers wilt! Dus lees vooral verder voor meer Pinterest marketing tips.
– Laatste update 24 oktober 2023 –
Pinterest marketing tips voor meer website verkeer
Hieronder leg ik uit wat de kracht van Pinterest marketing is en waarom het goed is om dit kanaal eens te testen. Tegenwoordig levert het mij in ieder geval van al mijn online kanalen de meeste website bezoekers op 😉 Vervolgens is het natuurlijk aan jou om van die bezoekers ook klanten te maken. Maar dat lukt alleen maar als die mensen eerst op je website komen. Dus lees vooral verder als je meer website bezoekers nodig hebt.
Dit blog over Pinterest Marketing van mij verscheen eerder op Capterra
Waarom Pinterest marketing inzetten?
Pinterest heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere social media kanalen zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. En als je het slim inzet, levert Pinterest je dus heel veel bezoekers op je website op. Mensen die jou misschien voor het eerst ontdekken en zien wat je te beiden hebt. Wat zijn de voordelen van Pinterest marketing?
1. Content is goed vindbaar
Pinterest is vooral een visuele zoekmachine. Het is veel makkelijker om op Pinterest hoog te ranken op bepaalde zoekwoorden dan op Google. Mensen zoeken op Pinterest vooral naar tips en inspiratie door het zoekveld te gebruiken. Dus als jij de juiste zoekwoorden gebruikt (woorden waarop jouw ideale klanten zoeken) dan kan je dat veel website bezoekers opleveren. En de content wordt ook geïndexeerd in Google!
2. Directe link naar je website
Een ander voordeel van Pinterest is dat iedere pin direct linkt naar je website. De meeste social media kanalen willen je juist zo lang mogelijk op hun eigen platform houden, en vinden die linkjes naar jouw website niet prettig. Zodra je daar een link toevoegt, heeft dat een negatieve invloed op het algoritme (en wordt je content aan minder mensen getoond). Maar op Pinterest moet je juist wel een link naar je website toevoegen.
3. Pins hebben een lange levensduur
Op Pinterest blijven je afbeeldingen ook lang zichtbaar. Het is niet net zoals op Instagram bijvoorbeeld dat een post je na een paar dagen of zelf een paar uur niks meer oplevert omdat niemand deze meer ziet. Mensen bewaren deze plaatjes (de zogenaamde pins) op hun borden, maar ze zijn ook vindbaar door middel van zoekwoorden. Daardoor kan een pin je een jaar later, of twee jaar later, nog steeds veel bezoekers opleveren.
Ben je al overtuigd van de kracht van Pinterest? Hieronder volgen nog een aantal Pinterest marketing tips om meer website bezoekers en klanten aan te trekken via dit kanaal.
Wat is Pinterest in een notendop
Ik zal eerst kort uitleggen wat Pinterest is voor het geval je helemaal niet bekend bent met dit social media kanaal. Het werkt namelijk heel anders dan Facebook, Instagram of Linkedin. Ook al kun je anderen volgen en reageren, toch is Pinterest geen social media platform zoals Facebook of Instagram. Eigenlijk is Pinterest helemaal niet zo sociaal. En dat is ook wel lekker want social media kunnen stiekem een hoop tijd kosten 😉
Het maakt ook niet uit hoeveel volgers je hebt om succes te boeken met Pinterest marketing want het draait allemaal om zoekwoorden!
Wat is Pinterest dan wel? Het is vooral een visuele zoekmachine waar dagelijks miljoenen mensen gebruik van maken. Mensen gebruiken Pinterest (in plaats van bijvoorbeeld Google) als ze op zoek zijn naar inspiratie en nieuwe ideeën om een nieuwe aankoop te plannen. Ze zijn op zoek naar de perfecte trouwjurk, inspiratie voor de nieuwe inrichting van hun kantoor, maar ook bijvoorbeeld naar handige social media tools of blog tips.
Vergroot je online zichtbaarheid
Mensen zitten niet op Pinterest om te zien wat je doet, om jouw vakantiefoto’s te zien of de foto’s van je nieuwe puppy leuk te vinden. Bewaar je selfies dus liever voor Facebook of Instagram. Mensen zoeken inspiratie en verzamelen de plaatjes op hun eigen borden.
Natuurlijk kun je op Pinterest ook zelf je eigen beeldmateriaal delen. Dat is een mooie manier om je blogs of diensten onder de aandacht te brengen.
Pinterest is namelijk veel meer dan alleen maar leuke plaatjes kijken en bewaren. Het gaat juist om de informatie achter zo’n afbeelding. Ieder plaatje linkt naar een pagina op internet, een pagina waar je tips vindt over Pinterest marketing of een website waar je die leuke lamp kunt kopen bijvoorbeeld. En gebruikers zoeken die plaatjes op basis van zoekwoorden die ze ingeven.
Praktische Pinterest marketing tips
Overtuigd van het nut van Pinterest? Dan volgen hier nog een aantal praktische Pinterest marketing tips die je vandaag nog kunt toepassen als je dit kanaal wilt inzetten als traffic aanjager voor meer website verkeer en klanten.
1. Zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoorden
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip als je meer website bezoekers wilt via Pinterest (en ik kan dit ook niet genoeg benadrukken). Als je succes wilt hebben met Pinterest marketing: onthoud dan dat het allemaal draait om keywords. Op welke woorden zoeken jouw ideale klanten?
Voeg die zoekwoorden toe op zoveel mogelijk plaatsen. Dus niet alleen in je pinomschrijving, maar ook in je profielomschrijving, je bord namen en bordomschrijving. Hierdoor kunnen mensen jouw content vinden als ze deze keywords intypen in het zoekveld.
2. Zakelijk profiel aanmaken
Allereerst heb je een zakelijk profiel nodig. Heb je al een Pinterest account? Zet je Pinterest profiel dan om in een zakelijk Pinterest account. Dan krijg je namelijk niet alleen handige statistieken, maar kun je ook jouw website claimen. Daardoor weet Pinterest dat je van een betrouwbare bron pint en worden je pins vaker getoond aan anderen. Een ander voordeel is dat je dan gebruik kunt maken van zogenaamde rich pins of uitgebreide pins. Deze rich pins bevatten meer informatie waardoor ze beter opvallen. En je kunt eventueel gebruik maken van promoted pins.
3. Verticale afbeeldingen
Op Pinterest gebruik je verticale afbeeldingen want die vallen beter op. Alle afbeeldingen worden in dezelfde breedte getoond. Mijn absoluut favoriete platform om verticale afbeeldingen te maken is Canva. Ze hebben een standaard formaat voor een pin van 735px x 1102px (Pinterest raad aan een 2:3 verhouding te gebruiken) en een heleboel templates waar je uit kunt kiezen. Die templates kun je aanpassen met je eigen afbeeldingen, kleuren en teksten.
Tip: Vergeet niet om een tekst op je afbeelding te plaatsen want hiermee trek je de aandacht; de pin omschrijving zie je pas als je op een pin klikt.
4. Borden slim organiseren
Vervolgens orden je jouw pins op Pinterest borden die over een specifiek onderwerp gaan. Denk aan je Pinterest account alsof het je blog is. Op je blog gebruik je waarschijnlijk bepaalde categorieën, dingen waar je regelmatig over blogt, die allemaal passen binnen je overkoepelende niche. Als je blog over gezond eten gaat, heb je ook geen categorie over nagellak? Dat geldt dus ook voor je Pinterest account.
Je wilt geen openbare borden hebben die niet relevant zijn voor je niche of je ideale klanten! Vind je het toch leuk om andere dingen te pinnen? Plaats dat dan op geheime (verborgen) borden die alleen jij kunt zien.
Tip: Gebruik geen creatieve namen zoals ‘Aan tafel’ maar noem het gewoon ‘Snelle en gezonde recepten’; mensen zoeken namelijk op recepten en niet op allerlei creatieve namen.
5. Consistent pinnen
Net zoals op alle online kanalen is het goed om consistent nieuwe content toe te voegen zodat je zichtbaar blijft én een goede gebruiker bent. Dus ga niet de ene dag 15 pins delen om vervolgens 3 weken lang niks van je te laten horen. Post dan liever iedere dag 3 pins. Het mooie op Pinterest is dat je deze content heel gemakkelijk kunt voorbereiden en inplannen, juist omdat je op dit platform niet hoeft te reageren en terug te praten. Dat is niet de cultuur van Pinterest. Je gaat gaat puu content delen om vindbaar te zijn, maar doe dit dus wel consistent en kies voor een frequentie die je kunt volhouden. Dus is dat 1 pin per dag? Of zijn dat 10 pins per dag?
6. Werk met vaste templates
Hoe meer je pint, hoe groter de kans dat je gevonden wordt. Dus het is beter om 10 pins per dag te posten dan eentje. Het voordeel is dat je dan iedere pin op andere zoekwoorden kunt optimaliseren. Dus stel dat je een blog hebt met 7 tips zoals deze dan kun je die voor Google maar op 1 zoekterm optimaliseren. En op Pinterest kan ik dus sowieso 7 pins maken die ik iedere op een andere zoekterm kan optimaliseren waardoor ik meer lijntjes uitzet, en dus meer kans heb dat mensen mijn content ontdekken. Al die content maken kost tijd. Daarom is het handig om met vaste templates te werken die je heel gemakkelijk aan kunt passen. Je kunt die templates heel eenvoudig maken in Canva.
7. Pinterest marketing automatiseren met Tailwind
Wil je echt serieus aan de slag met Pinterest dan is Tailwind een echte aanrader. Dit is een handige tool om je pins automatisch in te plannen op de tijdstippen die voor jou het beste zijn (lees: de tijdstippen waarop je de meeste mensen bereikt). Zelf plan ik met deze tool al mijn pins voor een maand vooruit in en dan heb ik er vier weken geen omkijken meer naar.
Meer Pinterest marketing tips?
Wil je meer website bezoekers via Pinterest? Wil je nog meer Pinterest marketing tips? Ik deel regelmatig tips over dit platform omdat ik hier zelf zo enthousiast over ben en het mij (van al mijn social media kanalen) de meeste website bezoekers oplevert 😉
- Bekijk dan eens dit handige overzicht met Pinterest Marketing tips
- Of vraag mijn gratis Pinterest training aan.
In mijn gratis Pinterest marketing training leer je in 5 dagen hoe je meer website bezoekers en klanten via Pinterest krijgt. Gedurende 5 dagen ontvang je een mailtje met praktische Pinterest tips die je direct kunt toepassen voor betere resultaten.
Ben jij al actief op Pinterest? Heb jij nog aanvullende Pinterest marketing tips? Deel ze dan in het reactieveld hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!