Hoe maak je een perfecte Instagram feed (inclusief handige checklist)
Ben jij ook weleens jaloers op mensen die een perfecte Instagram feed hebben? Die allemaal prachtige foto’s hebben die perfect bij elkaar lijken te passen qua kleurstelling en sfeer? Succes op Instagram is afhankelijk van de content die je deelt. Daar komt meer bij kijken dan alleen maar mooie plaatjes.
– Laatste update 19 juli 2021 –
Zakelijk Instagram account
Ook ik kan nog heel wat verbeteren en heb geen perfecte uitziende Instagram feed 🙂 Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je deelt op Instagram, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden om je Instagram feed te verbeteren. Hieronder deel ik een aantal tips hoe je een goede Instagram feed maakt.
Natuurlijk gebruik je een zakelijk Instagram account als je het inzet voor je marketing. Heb je nog geen zakelijk Instagram account? Bekijk dan hieronder de video waarin ik uitleg wat de voordelen zijn van een zakelijk Instagram account.
Perfecte Instagram feed maken
Hoe maak je een goede Instagram feed? Als je Instagram inzet als marketingkanaal wil je ook graag dat mensen je berichten zien als je iets post op je news feed. De Instagram feed draait om mooie plaatjes (en video’s). Succes op Instagram is afhankelijk van de content die je deelt, en dat is meer dan alleen maar mooie plaatjes. Die content moet interessant zijn voor jouw ideale klanten want die wil je graag als volgers op Instagram.
Je wilt niet zoveel mogelijk volgers, maar de juiste volgers, namelijk jouw ideale klanten.
Als je aantrekkelijke content deelt of anderen weet te inspireren, willen mensen je graag volgen. Als mensen je foto’s leuk vinden en reageren op je berichten, dan bouw je een band met hen op. Mensen leren jou kennen en als je dan een keer een leuk aanbod hebt zoals een webinar of een online training, zullen ze eerder ‘ja’ zeggen tegen jouw aanbod.
Maar hoe doe je dat? Hoe maak je de perfecte Instagram feed?
Hoe maak je content die klanten aantrekt? Zorg voor een klik!
Instagram feed checklist
Insta Stories spelen een steeds belangrijkere rol en daar hoeft het gelukkig niet zo perfect te zijn. Insta Stories zijn krachtig om relaties op te bouwen en voor conversies. Maar voordat mensen je gaan volgen op Instagram, checken ze meestal wel even je Instagram feed. Het één kan dus niet zonder het ander.
Mensen moeten wel aandacht besteden aan jouw content voordat ze kunnen reageren en je een band opbouwt. Door het constant veranderde algoritme van Instagram is het steeds lastiger om jouw ideale klanten te bereiken.
Met de groeiende populariteit van Instagram, is het dus belangrijker dan ooit om goede content te delen zodat je ook opvalt tussen al die andere Instagram berichten. Gebruik deze ultieme Instagram Feed Checklist om te checken of je op de juiste weg bent, of je nu nieuw bent op dit platform of al een tijdje bezig bent…
#1 Kies een duidelijke focus
Op Facebook volg je vooral mensen die je kent. Op Instagram volg je mensen eerder uit interesse. Dat geldt dus ook voor jouw ideale klanten. Je kunt dus over al jouw beslommeringen posten, maar de kans is klein dat veel mensen dat leuk vinden. Volgers volgen je namelijk om een reden, omdat ze een bepaalde interesse hebben. Ze willen meegenieten van je reizen, geïnspireerd worden door jouw dieettips, die lekkere recepten of de laatste marketing nieuwtjes weten.
- Maak jouw Instagram aantrekkelijk voor de mensen die je wilt bereiken door een duidelijke focus te kiezen.
- Wat is jouw specialisme en welke content vinden jouw ideale klanten interessant?
- Kies dus een bepaald onderwerp of thema en houd je daar aan!
Door je consistent te focussen op jouw onderwerp (of een paar onderwerpen), geef je volgers ook wat ze verwachten. Als je altijd fitness plaatjes plaatst of Instagram tips deelt, en ineens een foto van je hond, dan zitten mensen daar meestal niet op te wachten. Natuurlijk bepaal je zelf wat je op je Instagram feed post, maar onthoud:
Hoe meer focus, hoe groter de kans op succes.
#2 Gebruik sterke beelden die passen bij je feed
Het is onmogelijk om een bericht op Instagram te posten zonder een afbeelding dus deze tip lijkt erg voor de hand liggend. Maar er zijn toch een paar dingen waar je rekening mee kunt houden als je een foto plaats op Instagram.
- Is je foto van hoge kwaliteit?
- Past deze goed bij de rest van je Instagram feed?
- Is de foto consistent met je thema/onderwerp?
Plaats je mooiste foto’s op je Instagram feed en bewaar de wat mindere foto’s voor je Insta Storie.
Op je Stories hoef je geen perfecte plaatjes te gebruiken 😉 Instagram staat bekend als het ‘Picture Perfect’ platform en accounts die zich echt focussen op een specifiek thema en waarvan de feed er geweldig uitziet, hebben meer kans om nieuwe volgers te krijgen.
#3 Besteed aandacht aan de look & feel
Mensen houden van consistentie. Dat geldt niet alleen voor het onderwerp, maar ook voor de look en feel van je Instagram feed. Hoe kun je van jouw Instagram feed één geheel maken? Je kunt jouw Instagram feed vergelijken met een tijdschrift. Ook daar zie je dat alle pagina’s uniek zijn, maar wel duidelijk bij hetzelfde tijdschrift horen. Die samenhang wil je ook op je Instagram feed.
Tip: Gebruik eventueel een app als Lightroom of VSCO om je foto’s op dezelfde manier te bewerken zodat je een duidelijke look en feel kunt maken voor je Instagram feed.
Als je beelden geweldig zijn, maar als ze niet bij elkaar passen, vormt het niet één geheel. Bedenk dus hoe je deze samenhang kunt creëren. Dit kun je onder andere als volgt doen:
- Gebruik een vaste kleur of een paar kleuren. Gebruik dus altijd beelden met een witte achtergrond of alleen maar foto’s met pastelkleuren.
- Je kunt jouw foto’s allemaal op dezelfde manier bewerken, bijvoorbeeld door altijd hetzelfde filter te gebruiken of alleen close-ups te gebruiken.
- Met een vast ritme kun je ook eenheid creëren. Zo kun je bijvoorbeeld na elke twee foto’s een quote plaatsen.
#4 Voeg een aantrekkelijke beschrijving toe
Ook al draait het op Instagram vooral om beelden, toch is het goed om ook aandacht te besteden aan de tekst bij je foto of video. Allereerst gebruik je hier zoekwoorden en hashtags waardoor je ideale klanten je gemakkelijk kunnen vinden. Maar jouw beschrijving is ook belangrijk om conversaties op gang te brengen. Stel vooral veel vragen waardoor mensen ook eerder reageren.
Deze beschrijving wordt afgebroken. Mensen zien alleen de eerste paar woorden dus trek meteen de aandacht in de eerste 100 tot 150 karakters. Als je niet direct de aandacht trekt, scrollen mensen gewoon verder en besteden geen aandacht aan je bericht.
Hoe kun jij de nieuwsgierigheid prikkelen? Kijk eens welke berichten jouw aandacht trekken op Instagram waardoor je op de ‘meer’ knop klikt om het hele bericht te lezen. Gebruik deze elementen ook eens in je eigen berichten.
Vind je het lastig om een goede beschrijving te bedenken? Denk dan eens aan de volgende dingen:
- Wat vinden mijn volgers interessant?
- Welke tekst geeft meer uitleg over mijn foto?
- Welke boodschap wil ik delen?
#5 Gebruik een duidelijke call to action
Gebruik een call to action in al je Instagram berichten (dat geldt trouwens voor al je social media content). Begin of eindig met een simpele vraag om het gesprek op gang te brengen. Hierdoor bouw je namelijk relaties op met je volgers.
- Ga niet alleen zenden, maar zorg dat jouw volgers zich ook betrokken voelen.
- Stel dus veel vragen door hun mening te vragen of vraag gewoon hoe hun dag is.
- Stel vragen zoals “Wat is jouw mening daarover?” of “Wat denk jij?”.
Je kunt ook eens een poll inzetten. Maar maak mensen het wel zo gemakkelijk mogelijk om te reageren. Geef mensen dan een paar keuzes en vraag je volgens om te kiezen tussen ‘ja’ en ‘nee’ of antwoorden A t/m D.
#6 Gebruik hashtags in je comments
Hashtags zijn een mooie manier om beter gevonden te worden op Instagram. Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken. Maar de meningen over het aantal hashtags zijn nogal verdeeld. Sommigen adviseren om zoveel mogelijk hashtags te gebruiken terwijl anderen er juist voorstander van zijn om zo min mogelijk hashtags te gebruiken.
Niet iedereen vindt het gebruik van deze hashtags er ook even aantrekkelijk uitzien. Geldt dat ook voor jou? Dan kun je die hashtags ook toevoegen in je comments, meteen nadat je jouw bericht geplaatst hebt.
De eerste 15 minuten nadat je post online staat zijn cruciaal om te ranken in de ‘top posts’ sectie in de zoekfunctie. Dus wat extra ‘engagement’ kan je post een boost geven. Niemand weet hoe het algoritme precies werkt. Het is dus een kwestie van gewoon uitproberen wat voor jou het beste werkt. Bedenk in ieder geval een hashtag strategie voor je Instagram posts.
#7 Tag influencers en brands
Als dit van toepassing is, tag dan ook influencers en brands in je berichten. Vermeld de mensen op jouw foto of de producten die te zien zijn op je foto. Hierdoor verschijnen je foto’s namelijk in het overzicht van de meest recente getagde berichten.
De mensen en merken de je tagt, krijgen hier een melding van. Grote kans dat ze dit bericht weer gaan delen in hun netwerk waardoor meer mensen je bericht te zien krijgen, mensen die je nu misschien nog niet kennen of volgen.
En als jouw Instagram feed hen aanspreekt, heb je grote kans dat ze jou ook weer gaan volgen. Dit is een goede manier om nieuwe Instagram volgers te krijgen.
#8 Tag een locatie
Of je nu op reis bent, thuis, bij een evenement of bij een klant, het is goed om je locatie toe te voegen aan je foto (en ook je stories). Voeg dus een geotag toe aan je foto’s. Waarom is dit belangrijk?
Instagram gebruikers kunnen zoeken op locaties. Met zo’n geotag verschijnt jouw foto in de zoekresultaten. Hierdoor vergroot jij dus je potentiële bereik. Dit kan je weer nieuwe volgers en reacties opleveren.
Werk je vanuit huis, maar leef je in een dorp net zoals ik? Dan kun je ook de dichtstbijzijnde stad gebruiken als geotag. Op deze manier vergroot jij je potentiële bereik en behoud je toch jouw privacy. Plaats je vakantiefoto’s? Tag dan de locatie waar die foto genomen is want dit wordt niet automatisch voorgesteld door Instagram.
Uit een onderzoek blijkt dat berichten met een geotag tot maar liefst 79% meer engagement krijgen dan post zonder locatie tag. Maar dan moet je natuurlijk wel interessante content delen 😉
#9 Reageer op comments
Laat je volgers weten dat je luistert. Neem dus wat tijd om te reageren als mensen de tijd en moeite nemen om te reageren op jouw post. Zo bouw je een band met hen op.
En ik weet het. Dit makkelijker gezegd dan gedaan, want het is best wel wat werk om al je social media kanalen bij te houden 😉 Maar door de tijd te nemen om te reageren op comments, stimuleer je mensen om dit vaker te doen en bouw je trouwe volgers op.
Als je veel reacties krijgt en geen tijd hebt om op iedereen te reageren, tik dan op de hartjes om mensen te laten weten dat je het gelezen hebt en hun reactie waardeert. Iedereen wil een beetje erkenning, toch?
#10 Post consistent
Bedenk wanneer en hoe vaak je iets wilt posten op Instagram en houd je hieraan. Jouw volgers vinden het niet leuk als ze ineens weken niks van je horen en ‘uit het oog is uit het hart’. Plan jouw berichten eventueel in met een tool als Later of PLANN.
Dit geldt ook voor het soort foto’s dat je plaatst. Kies voor een bepaald thema en blijf foto’s in diezelfde stijl plaatsen. Jouw volgers zijn je om een reden gaan volgen en zullen het niet leuk vinden als je ineens hele andere content plaatst.
Werk vooruit. Maak jouw foto’s of quotes van tevoren en zorg dat je altijd wat foto’s achter de hand hebt. Dat is handig als je een keer geen tijd hebt, op vakantie bent of ziek wordt.
Meer Instagram tips? Check dan hier een overzicht met handige Instagram tips.
Aan de slag met jouw perfecte Instagram feed
Als je succes wilt met Instagram marketing is een aantrekkelijke Instagram feed onmisbaar. Deel goede content en zorg ervoor dat mensen je content vinden en je ook graag willen volgen zodat je vertrouwen opbouwt met je ideale klanten.
Als je iets plaatst op Instagram, onthoud dan het volgende:
- Kies een duidelijke focus qua onderwerp.
- Gebruik kwalitatief hoogwaardige foto’s
- Besteed aandacht aan de look & feel van je feed
- Voeg een goede omschrijving toe aan je beelden.
- Gebruik altijd een duidelijke call to action.
- Gebruik tot maximaal 30 hashtags.
- Tag influencers en brands in je posts.
- Voeg een locatie toe.
- Reageer op comments.
- Post consistent.
Wat is jouw favoriete tip om een perfecte Instagram feed te maken? Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan in het reactieveld hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!