7 veelgemaakte online marketing fouten die je als ondernemer absoluut wil vermijden
Voel jij je gefrustreerd omdat je geen of onvoldoende resultaten behaalt met je online marketing? Het zijn uitdagende tijden en voor ons als ondernemers (in spe) liggen er enorm veel kansen. Maar het online marketinglandschap is ook veranderd. Dingen die 2 jaar geleden werkten, werken nu niet meer. Dus voorkom dat je deze online marketing fouten maakt.
– Laatste update 3 april 2024 –
Veelgemaakte online marketing fouten
Van het runnen van mijn eigen online business en het werken met andere ambitieuze online ondernemers zie ik dat steeds dezelfde online marketing fouten gemaakt worden waardoor groei uitblijft. En het maakt niet uit of jij net begint of al een tijdje bezig bent, deze valkuilen wil je zeker vermijden...
Fout 1: Prioriteit geven aan een mooie branding
Veel ondernemers spenderen enorm veel tijd aan een mooie website, het perfect logo, visitekaartjes, hun social media graphics en andere visuele componenten van hun business. En tuurlijk, het oog wil ook wat (daarom ben ik ook gek op Canva), maar dit levert je nog geen klanten op.
Vooral nieuwe ondernemers denken vaak “als het er allemaal mooi en professioneel uitziet, komen de verkopen vanzelf”. Wat natuurlijk niet waar is want anders zou het wel heel makkelijk zijn om een winstgevend bedrijf op te bouwen. Mensen vinden jouw website niet vanzelf.
Dus in plaats van het grootste deel van jouw tijd te spenderen aan een mooie branding, focus liever op het runnen van je bedrijf. Geef meer prioriteit aan de dingen die echt belangrijk zijn om een succesvol bedrijf op te bouwen, zoals het verfijnen van je marketingstrategie, het creëren van een schaalbaar business model, het stroomlijnen van activiteiten, etc.
Wil je hier meer over weten? Check dan mijn gratis online marketing spoedcursus. Je kunt je hier gratis aanmelden.
Fout 2: Een fulltime content creator worden
Content marketing is extreem belangrijk. Dit draagt bij aan jouw online zichtbaarheid en is vooral belangrijk voor het opbouwen van connecties en loyaliteit met (potentiële) klanten. Ik zal de laatste zijn die dat zal ontkennen.
Maar doordat er steeds meer nadruk ligt op het belang van content marketing, kunnen ondernemers hierin ook doorschieten. Ze zetten steeds meer de pet op van content creator in plaats van hun ondernemers pet. En besteden zoveel tijd aan het creëren van content waardoor andere dingen erbij inschieten wat leidt tot stress, meer afleiding en weinig resultaten.
Hoe zet jij content marketing efficiënt en effectief in? Door vooral jouw ondernemers pet op te houden in plaats van die van contant creator en door systemen te creëren waarmee je meer content kunt maken in minder tijd. Houd steeds het grote plaatje voor ogen en zorg dat je vooral focust op de belangrijkste dingen die zorgen voor meer impact en omzet.
Fout 3: Alles van scratch starten
Als ondernemer heb je veel taken op je bordje. Hierdoor kan jouw to-do lijst eindeloos lang zijn. Ik merk dat veel ondernemers verdwalen in hun dagelijkse taken. Ze zijn zo druk met allerlei details, dat ze het grotere plaatje uit het oog verliezen zoals systemen en processen opzetten die ze kunnen herhalen om op te schalen.
Voor alles in je bedrijf, van sales en marketing tot administratie, is het handig om processen te hebben. Hierdoor kun je fouten en risico’s tot een minimum beperken en successen en dingen die in het verleden werkten gewoon herhalen. Je hoeft het wiel niet iedere keer opnieuw uit te vinden. Als jij merkt dat een webinar voor jou goed werkt om klanten te krijgen, dan kun je datzelfde webinar gewoon herhalen.
Leestip:
- Dit zijn de 5 Succesfactoren van online marketing.
- Simpele oefening om de juiste prioriteiten te stellen in je business.
- Dit is je belangrijkste geheime wapen van je marketing.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je absoluut wilt voorkomen.
- Hoe je pijplijn vullen met hongerige klanten die je aanbod willen kopen.
Fout 4: Iedere verkoop najagen
Een eigen bedrijf starten is spannend en eng. Je moet jouw eigen broek ophouden. De meeste mensen willen graag een stabiel inkomen verdienen als ze beginnen. Dit resulteert vaak in een schaarste mindset en de neiging om aan iedereen iets te willen verkopen.
Hierdoor is jouw marketing veel te algemeen. Als je iedereen probeert te bereiken, bereik je uiteindelijk niemand omdat niemand zich herkent in jouw content. Dat is schieten met hagel in de hoop dat het klanten oplevert. Als je marketing vaag is en je geen focus hebt, komt er niemand.
Dus in plaats van dat jij probeert om iedere verkoop binnen te halen, verschuif je focus naar het krijgen van tevreden klanten. Stem jouw marketing af op een hele specifieke doelgroep of niche die echt blij worden van wat je verkoopt. Dan wordt het veel makkelijker om content te maken, een onweerstaanbaar aanbod en de juiste beslissingen te nemen omdat deze afgestemd zijn op jouw ideale klanten.
Fout 5: Groei niet tracken
Vanwege alle glimmende toeters en bellen en de constante nieuwe trends en tools in marketingland, willen ondernemers vaak alle nieuwe dingen uitproberen. Ze zien een andere ondernemer die succesvol is op TikTok en denken dan “dat ga ik ook doen”. Of ze starten een podcast omdat iedereen een podcast heeft.
Door op zoveel mogelijk online kanalen aanwezig te zijn, hopen ze meer bekendheid te krijgen en zoveel mogelijk klanten te bereiken. Maar zonder duidelijk doel en concreet plan wordt dat lastig. Heb je hier ook over nagedacht waarom je dit marketing kanaal wilt inzetten?
Als je geen duidelijk idee hebt wat die kanalen je uiteindelijk opleveren. Hoe je omzet haalt uit dat bereik en die zichtbaarheid, dan ben je ontzettend druk zonder resultaat. Dus welke kanalen zet je in om klanten te krijgen? Als jij je focus op de verkeerde dingen is dat zonde van jouw energie. Dan gooi jij jouw beperkte tijd en middelen in het marketing afvoerputje.
Fout 6: Geloven dat meer volgers meer sales betekent
Op de een of andere manier hebben veel ondernemers nog steeds het idee dat als je meer social media volgers hebt, je vanzelf meer omzet krijgt. En tuurlijk helpt dat, mits het de juiste volgers zijn. Volgers die betrokken zijn en ook geïnteresseerd zijn in wat jij te melden hebt. Kwaliteit boven kwantiteit.
Veel bedrijven richten zich dus vooral op het krijgen van nieuwe volgers, ervan uitgaande dat dit meer verkopen oplevert. Maar volgers zijn nog geen klanten. Mensen worden alleen klant als ze je vertrouwen en een connectie met je hebben. Daarom is het veel belangrijker om relaties te onderhouden met je volgers en echt contact te maken, dan het aantal volgers. Dan is de kans veel groter dat het je ook klanten oplevert.
Fout 7: Alles zelf willen uitvogelen
Het online marketinglandschap is ook veranderd. Dingen die 2 jaar geleden werkten, werken nu niet meer. En tuurlijk kun je proberen om alles zelf uit te vogelen of het internet af te struinen naar informatie, maar je kunt je ook gratis aanmelden voor mijn online marketing spoedcursus.
Waarom zou je nog langer gokken wat NU werkt of het internet afstruinen naar antwoorden over online verkopen, winstgevende online trainingen lanceren of hoe je slimmer kunt werken? Als je ALLES op één plek kunt krijgen? Bovendien is veel van de informatie die je online vindt inmiddels al weer verouderd.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Anderen hebben al gedaan wat jij wilt bereiken, dus waarom zou je niet van hen leren? Dat bespaart je een hoop tijd en frustratie. Tijdens het summit delen 28 experts hun tips, tricks, fuckups, business & online marketing geheimen met je te delen. Ieder vanuit haar eigen expertise en ervaring.
Maak jij één van deze online marketing fouten?
Maak jij één van deze online marketing fouten of misschien wel allemaal? Maak je geen zorgen. Het is nooit te laat om dingen te veranderen. Weten wat nog meer belangrijk is voor je online marketing zodat je meer klanten en verkopen krijgt? Meld je aan voor mijn gratis training: 5 succestips voor online ondernemers. Je kunt je hier aanmelden en direct starten met deze gratis training.
Vind je dit interessant? Pin voor later!