Onderzoek je aanbod en test of klanten dit willen voordat je het maakt
Onderzoek jouw aanbod voordat jij uren, weken zo niet maanden bezig bent met het ontwikkelen van iets nieuws. Het is goed om dit aanbod altijd eerst te testen. En het maakt niet uit of dit een betaald aanbod is of een gratis weggever. Het kost namelijk wel tijd om dit te maken. Dus onderzoek je aanbod en check of er ook interesse is.
– Laatste update 9 april 2024 –
Aanbod testen
Het is dus goed om altijd je aanbod te testen voordat je dit ontwikkelt. Of dit nu gaat om een gratis of betaald aanbod. Dan weet je dat jouw ideale klanten er ook in geïnteresseerd zijn en dit willen hebben. Anders is het zonde van de kostbare tijd die je erin steekt.
Jij kunt wel een briljant idee hebben, maar zitten mensen er ook op te wachten? Daarom is het goed om je aanbod te onderzoeken en te testen of mensen er interesse in hebben. Ook al denk je “zo’n weggever kost me maar een paar uur”. Die tijd kun je ook iets anders gaan doen. Het is zonde als het je uiteindelijk 5 inschrijvingen oplevert en dus niemand om wat aan te verkopen.
Hoe aanbod onderzoeken?
Gebruik wat je al hebt om je aanbod te onderzoeken. Dus heb je al een mailinglijst, dan kun je een email sturen. En heb je volgers op Instagram dan kun je de vraag daar stellen. Heb je dit nog niet dan kun je ook 1-op-1 met mensen in gesprek gaan. Want het maakt niet uit of je persoonlijk met je ideale klanten praat of dit online doet.
Ga het in iedere geval onderzoeken door met mensen in gesprek te gaan zodat je weet dat er interesse is. En maak heel duidelijk wat je wilt maken, voor wie het bedoeld is en wat het hen oplevert. Mensen willen altijd weten: What is in it for me?
Ook al is het gratis, het kost wel tijd. En we hebben allemaal tijd tekort. Dus waarom zouden mensen hier hun kostbare tijd aan besteden?
You can’t be a secret and a succes
Misschien vind je het spannend om hier online iets over te posten. Wie ziet dat? Wat vinden anderen daar wel niet van? You can’t be a secret and a succes. Het is altijd goed om mensen mee te nemen in het ontwikkelingsproces. Dan krijg je nog feedback waar je wat mee kunt.
En dan kun je mensen ook alvast opwarmen. Ze weten dan dat er iets leuks aankomt en kijken er al naar uit. Zelf test ik mijn aanbod altijd, of dit nu een betaald aanbod is of een gratis weggever. Je kunt
Mensen opwarmen voor je aanbod
Neem mensen dus zo vroeg mogelijk mee in het ontwikkelingsproces. En als mensen reageren, laat ook weten dat je dit waardeert met een reactie. Als je niet reageert dan denken ze volgende keer waarschijnlijk "zoek het lekker uit". Ze hebben de tijd en moeite genomen om te reageren.
Misschien vraag jij je wel af: als ik iets post op social media hoeveel reacties heb ik dan nodig? Hoeveel reacties krijg je normaal als je iets op Instagram post. Krijg je dan 10 reacties, 30 of 50? Hoeveel mensen reageren er dan? Dan kun je wel aanvoelen of er interesse is.
Krijg je helemaal geen reacties? Vraag jezelf dan eerst af of jouw boodschap duidelijk is. Snappen ze het? Hier heb ik al eerder een video over opgenomen. Maak heel duidelijk wat je wilt ontwikkelen, voor wie en wat het hen oplevert. En anders moet je terug naar de tekentafel. Jij dacht misschien dat je een briljant idee had, maar blijkbaar heeft niemand daar behoeft aan. Krijg je wel reacties dan kun jij je aanbod of weggever ontwikkelen.
Ga het promoten
Je kunt nog zo’n geweldig aanbod hebben of een waardevolle weggever. Mensen vinden deze niet vanzelf. Ook een gratis aanbod moet je verkopen en zelf promoten. Je kunt dus niet achterover leunen zodra het klaar is, en verwachten dat mensen deze zelf vinden. Je moet daar zelf voor werken. Ga het dus vooral promoten
De mensen die gereageerd hebben tijdens je onderzoek, die hebben als het ware al hun hand opgestoken en aangegeven dat ze interesse hebben. Dus laat het hen vooral weten zodra je aanbod of weggever klaar is. Dit is je lanceerlijst.
Je kunt het ook delen met je mailinglijst. Dit is al een warm publiek die interesse hebben in wat je te melden en te verkopen hebt. En natuurlijk ga je het ook delen met de hele wereld via social media.
Leestip:
- Heb je een goed productaanbod of maak jij het jezelf onnodig moeilijk?
- Maak jij deze grote marketing fout die je klanten kost?
- Handig overzicht met mijn favoriete tools en apps die veel tijd besparen.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je niet wilt maken.
- Goed follow up systeem om van leads ook betalende klanten te maken.
Wat is een goede weggever?
Je kunt het niet vaak genoeg promoten
Wees niet bang dat je het te vaak promoot. Vaak denken we dat als we het 1 of 2 keer roepen op social media dat mensen het wel weten. Dat is niet genoeg. Je hebt sowieso te maken met algoritmes en mensen zijn druk met hun eigen dingen. Ze zien niet al jouw social media posts.
Je kunt het ook op meerdere manieren delen. Als je het deelt op Instagram kun je het delen in je Stories, via een reel en een post. En een paar weken later kun je het rustig nog eens delen. Mensen weten niet wat je allemaal post of je kunt het weer van een andere kant belichten. Je moet mensen er wel op attenderen.
Meer online marketing tips
Dus onderzoek je aanbod voordat je dit ontwikkelt zodat je weet dat mensen er ook echt interesse in hebben. En ga jouw aanbod zelf vooral actief promoten. Mensen vinden jouw aanbod niet vanzelf, hoe waardevol het ook is. En ook een gratis aanbod moet je verkopen.
Wil je meer online marketing tips? Meld je aan voor mijn gratis training over de 5 succesfactoren van online marketing.
Vind je dit interessant? Pin voor later!