Marketing trends 2022 waar je niet omheen kunt als kennisondernemer
Wat zijn een aantal marketing trends waar je zeker rekening mee moet houden als coach of kennisondernemer? Als je online zichtbaar wilt zijn, de aandacht wilt trekken en klanten aan wilt trekken voor je bedrijf? Hieronder 3 belangrijke marketing trends waar je als kennisondernemer niet meer omheen kunt in 2022.
Trend 1: Video mag niet ontbreken
Deze marketing trend is niet nieuw. Maar wel een hele belangrijke. We gebruiken steeds meer ons mobiel. En het veel makkelijker om een video te bekijken dan een lange lap tekst te lezen. Video is ook een krachtige manier om connecties te maken omdat mensen jouw vibe zien. Ze maken dus kennis met jouw manier van werken maar ook hoe je bent als mens.
Voordat mensen in je investeren willen ze weten wat voor kennis je in huis hebt, maar ook hoe je werkelijk bent als mens, of ze ook een klik met je hebben. Mensen kopen niet alleen jouw dienst want die kunnen ze waarschijnlijk ook bij tig anderen kopen. Ze kopen jou. Ze willen met jou werken en niet met iemand anders.
Je hebt veel manieren om video content te delen: reels, stories, live video of gewoon een opgenomen video. Dus als je nog geen video’s maakt. Go for it. Het wordt vanzelf makkelijker, dat beloof ik. Het enige wat je nodig hebt is een mobiel en een paar handigheidjes. Bij mijn Social Media Boost geef ik niet voor niks als bonus een volledige training video’s maken met je mobiel. Juist omdat video zo belangrijk is.
Trend 2: Kort en to the point
De tweede marketing trend hangt hier mee samen. Content wordt steeds korter, en dat geldt dus ook voor video. Dit is de invloed van het succes van TikTok. In navolging van TikTok rollen alle platformen korte vormen van video uit zoals Stories of Reels waarin je in 15 of 30 seconden je boodschap over brengt. Het mag allemaal wat speelser en met meer humor. Het hoeft niet perfect en heel serieus te zijn.
- Onze aandachtspanne wordt steeds korter en het is druk online.
- Korte video’s zijn een laagdrempelige manier om kennis met jou en je kennis te maken.
- En als mensen het interessant vinden, gaan ze vanzelf meer content van je checken.
Dus ga vooral aan de slag met video’s, maar houd het kort en to the point. Probeer je boodschap in zo’n kort mogelijke tijd over te brengen. We hebben het allemaal druk en mensen hebben geen zin om ellenlange video's te bekijken.
Trend 3: Marketing wordt steeds persoonlijker
De derde marketing trend is dat marketing steeds persoonlijker wordt. Waardevolle content delen is belangrijk. Dat is de reden dat mensen je gaan volgen, omdat je hen inspireert of ze iets nieuws leert. Met alleen waarde ga je het niet redden. Daarvoor kiezen klanten niet voor jou. Die kennis kunnen ze ook bij iemand anders halen. Maar niemand brengt het op jouw manier.
Het gaat erom dat ze ook een connectie met je voelen, dat ze ook met jou willen werken en niet met iemand anders die hetzelfde doet als jij. Dan spelen tijd, plaats, afstand en prijs geen rol meer.
En dat kan alleen als je ook iets van je persoonlijkheid laat zien. Mensen zoeken verbinding en overeenkomsten. Als je iemand ontmoet die op dezelfde middelbare school gezeten heeft of een zelfde hobby heeft, heb je eerder een klik met die persoon.
Daarom is het belangrijk om ook persoonlijke verhalen en anekdotes te delen. Als mensen je niet kennen, zullen ze je ook nooit vertrouwen. En dus geen klant worden. Je bepaalt zelf wat je wel en niet laat zien. Maar wel iets van je persoonlijkheid,
Leestip:
- Hoe je content slim batchen zodat je meer gedaan krijgt in minder tijd.
- Maak jij deze grote marketing fout die je klanten kost?
- Handig overzicht met mijn favoriete tools en apps die veel tijd besparen.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je niet wilt maken.
- Dit is waarom je geen klanten haalt uit social media.
Ga aan de slag met deze marketing trends
Dus ga vooral aan de slag met video, mocht je dat nog niet doen. Dit is spannend maar het wordt vanzelf makkelijker, hoe vaker je het doet. En zo’n video hoeft niet perfect te zijn. Het mag lekker kort zijn. Met een story of reel kun je jouw boodschap ook wat speelser en met humor overbrengen.
Daardoor kunnen mensen laagdrempelig kennis maken met jouw expertise maar leren ze je ook kennen als persoon. Geen idee hoe je dit slim aanpakt of waarover je zo’n video kunt opnemen? Daar heb ik mijn Social Media Boost voor ontwikkeld. Dat is een social media bureau in je pocket. Dit is wat je krijgt:
- Concreet actieplan wat je iedere dag kan doen als je 5 minuten hebt
- Kant en klare content ideeën zodat je nooit meer naar een leeg scherm staart.
- Volledige training video met je mobiel zodat je alle handigheidjes weet.
Vind je dit interessant? Pin voor later!