Instagram voor beginners, hoe zet je het zakelijk in?
Instagram kun je heel goed inzetten voor je marketing, maar hoe zet je het effectief in? Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden en die je moet leren van Instagram. Voor beginners kan het dus nog wel eens een uitdaging zijn. Maar het is eenvoudiger dan je denkt en deze Instagram beginners gids helpt je op weg.
– Laatste update 15 juli 2021 –
Hoe zet je Instagram effectief in?
Deze Instagram voor beginners gids bevat geen uitleg van alle verschillende Instagram knoppen. Dus als je daar op zoek naar bent, moet ik je teleurstellen (maar dat is een kwestie van even Googlen). Dit artikel gaat over hoe je Instagram effectief inzet.
Steeds meer mensen gebruiken Instagram dus is het een mooi kanaal om je ideale klanten te bereiken. Maar bedenk wel dat mensen Instagram vooral gebruiken als meer persoonlijk social media platform en dus niet zitten te wachten op allerlei verkooppraatjes. Maar dat is een kwestie van je boodschap anders verpakken 😉
#1 Bedenk een strategie
Iedereen heeft een strategie nodig. Ook als je een eenpitter bent. En het maakt niet uit in welke branche je actief bent, je moet weten wat je volgende stap is. Dat geldt trouwens niet alleen voor Instagram, maar voor al je social media kanalen. Dat begint dus met een goede planning en doelen bepalen. Wat zijn je doelen en hoe ga je die behalen met Instagram? Wil je bijvoorbeeld meer website bezoekers, klant loyaliteit verhogen of je naamsbekendheid vergroten? Als je meer naamsbekendheid wil, plaats je namelijk andere content dan als je meer interactie wil.
Social media zijn leuk, maar kosten wel tijd dus die wil je zo optimaal mogelijk gebruiken. Dus bedenk je Instagram marketing strategie zodat je weet wat je gaat plaatsen, waarom en voor wie dit bedoeld is. Dit is natuurlijk onderdeel van je hele social media plan. Daardoor heb je de juiste focus en wordt het veel gemakkelijker om te bedenken wat je gaat plaatsen.
Ga je een duidelijke herkenbare stijl gebruiken of een vast thema? Dat werkt namelijk wel heel goed. Instagram staat ook wel bekend als ‘picture perfect’ platform en je ziet vaak Instagram feeds met prachtige uniforme foto’s waar ze consistent dezelfde kleurstelling en filters gebruiken. Dat hoef je natuurlijk niet te doen want dat bepaal je natuurlijk zelf 😉
Tip: Bekijk ook eens een aantal andere account in je niche. Wat plaatsen zij en op welke berichten komen veel interactie? Hierdoor krijg je een idee welke posts je ideale klanten leuk en interessant vinden.
#2 Plan je feed
Als je dus weet wat je strategie is, dan is het ook belangrijk om je feed te plannen. Veel mensen plaatsen alles spontaan iets op Instagram, terwijl ze het bedenken. Maar ik ben ervan overtuigd dat je met een plan meer effect hebt. En natuurlijk is er altijd ruimte om spontaan iets te plaatsen op Instagram, maar een groot deel van de content kun je vooraf bedenken. Daarmee maak je het jezelf gemakkelijker, kun je deze berichten voorbereiden en alvast inplannen waardoor je consistent post op Instagram. Handige tools o je Instagram content in te plannen zijn Planoly en Later.
Tip: Heb jij je foto’s vooral op je computer staan? Dan is Later een handige tool om je content in te plannen omdat je dit gewoon vanaf je computer kan doen.
Bedenk dus van tevoren wat je gaat plaatsen op Instagram. Je kunt een planning maken per week of per maand. Dan is het een kwestie van de foto plaatsen, de tekst kopiëren en plakken en de juiste hashtags erbij en je bent klaar.
Zonder een plan kan het een hoop stress opleveren om te bedenken wat je gaat plaatsen en snel even een tekst te verzinnen. En met zo’n plan zijn je berichten ook kwalitatief beter omdat je het niet even snel afraffelt.
Als je een Instagram strategie hebt dan is de planning niet moeilijk meer. Je hebt zoveel mogelijkheden.
Heb je hier meer hulp bij nodig? Dan kun je ook gebruik maken van mijn Social Media Boost waarin ik voor iedere dag een content suggestie. Deze berichten kun je eenvoudig aanpassen (mix & match) aan je eigen voorkeur en wensen.
Dit bespaart je een hoop tijd want je hoeft niet alle content zelf te bedenken! En het is een goed mix van verschillende soorten content waarin je jezelf promoot, persoonlijk wordt en interactie aangaat.
#3 Maak een goed profiel
Houd je profielomschrijving kort en krachtig. Het belangrijkste is dat het meteen duidelijk is wat je doet en voor wie. Gebruik in je profielomschrijving zoekwoorden waarop je gevonden wil worden door jouw ideale klanten. Dus ben je een fitness trainer gebruik dan woorden als ‘fitness’ in je profiel.
Het is dus belangrijk om het kort te houden, maar het helpt om ook een vleugje persoonlijkheid toe te voegen. De meeste mensen gebruiken Instagram juist omdat het wat persoonlijker is. En op Instagram worden ook veel emoji’s gebruikt dus zet lekker veel emoji’s in je profielomschrijving. En vergeet ook niet om een link naar je website toe te voegen.
Tip: veel mensen gebruiken Linktree omdat je daarmee meerdere links kunt toevoegen aan je bio. In een Instagram post kun je namelijk geen links toevoegen dus mensen verwijzen dan naar link in bio. Maar je kunt beter geen Linktree voor Instagram gebruiken.
#4 Gebruik Instagram stories
Als je een strategie bedacht hebt, een plan hebt wat je gaat posten op Instagram en je bent hier comfortabel genoeg mee. Dan is het tijd om Instagram naar een hoger niveau te tillen en alle functies te gebruiken zoals Instagram Stories.
Dat heeft niet alleen een positieve impact op het Instagram algoritme die een voorkeur heeft voor account die alle functies gebruiken, waardoor meer mensen je posts zien. Maar mensen kijken tegenwoordig ook meer Insta Stories dan dat ze door de feed scrollen. De stories verschijnen bovendien bovenaan waardoor ze meer opvallen.
Insta stories is ook de plek waar je wat spontaner kan zijn. Deze content verdwijnt toch weer na 24 uur. Deel hier van alles wat je wil (wat wel een relatie heeft met je merk of jou als persoon). Maak polls, geef shoutouts aan anderen of doe een livestream. Alles kan als het maar een relatie heeft met je merk, jou als persoon en wat je volgers graag zien.
#5 Gebruik hashtags
Op Instagram zijn hashtags cruciaal tenzij je een beroemdheid bent of al mega veel volgers hebt. Hashtags helpen je om ontdekt te worden door de juiste mensen. Op Instagram kun je alleen zoeken op gebruikers, locatie of hashtags. Door hashtags te gebruiken bij je berichten groeit dus het aantal volgers en de interactie.
Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken en deze of in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Plaats deze hashtags wel meteen zodra je een bericht plaatst. Die hashtags kun je ook in je Insta Stories gebruiken.
Onderzoek van tevoren wat de juiste hashtags zijn voor je merk en maak een lijst van 20 of 30 hashtags. Zelf bewaar ik die in de notities op mijn telefoon zodat ik deze altijd bij de hand heb als ik iets plaats.
Bekijk bij top hashtags wat populaire hashtags zijn of bekijk eens welke hashtags anderen in je niche gebruiken om ideeën op te doen. Onderaan dit blog nog een handige infographic van Red Website Design met hashtag suggesties voor Instagram.
#6 Interactie
Met het huidige Instagram algoritme is het belangrijker dan ooit om interactie aan te aan met andere Instagram gebruikers. Besteed dus iedere dag een paar minuutjes tijd om te reageren op posts van anderen.
Een reactie valt meer op dan een like. Ga jezelf maar na. Als 100 mensen je post liken dan ga je waarschijnlijk niet checken wie die 100 mensen zijn, maar die paar die de moeite nemen om te reageren die check je wel. En je kunt als reactie ook gewoon een duimpje of een hartje geven. Hierdoor breng je jezelf dus meer onder de aandacht. Mensen onthouden je al je de moeite neemt om te reageren. Tag ook mensen of merken als je die noemt in je bericht. Hierdoor heb je ook meer kans dat je opvalt.
Reageer ook op de comments en DM’s die je krijgt. De 1-op-1 interacties zijn steeds belangrijker om relaties op te bouwen op social media. Maar ook Instagram ziet dan dat je actief bent en dat heeft een positieve impact op het algoritme (je posts wordt eerder getoond). En je wil tenslotte zichtbaar zijn.
#7 wees consistent
Als laatste (maar niet het minst belangrijk): wees consistent. Misschien denk je nu ‘ja ja dat weet ik wel’. Maar het is echt belangrijk. Als je wil dat je meer succes hebt, dan moet je regelmatig posten. En dat betekent dus tijd en energie investeren in Instagram.
Hiermee laat je aan je volgers zien dat je serieus bent. En als ze je dagelijks zien dan vergeten ze minder snel als ze je maar een keer in de week zien. Dan kun je ook relaties opbouwen en worden volgers sneller klant bij je. Je volgers moeten je eerst kennen voordat ze in je investeren.
Instagram voor beginners
Maak gebruik van een duidelijke Instagram strategie en maak vooraf een planning voor de content die je gaat plaatsen. Wees consistent en maak vooral ook gebruik van Insta Stories. De manieren om meer volgers te krijgen zijn populaire hashtags gebruiken, herkenbare stijl/vast thema en vooral ook interactie aangaan met andere gebruikers.
Meer Instagram tips?
Bekijk dan dit handige overzicht van artikelen en tips over Instagram voor zakelijk gebruik.
Hopelijk heb je wat aan deze Instagram beginners gids. Heb jij nog aanvullende tips voor Instagram voor beginners? Deel ze dan hieronder.
Pin voor later