Hoe krijg je reviews, zelfs voordat je een aanbod gelanceerd hebt

Iedere goed converterende website of verkooppagina heeft overtuigende klant reviews of testimonials nodig. Waarom? Omdat 9 van de 10 kopers eerst de reviews van anderen lezen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Maar hoe krijg je reviews als je een nieuw bedrijf of aanbod lanceert?

– Laatste update 2 april 2024 –

Het belang van klanten reviews

Mensen willen social proof. Ze horen liever van anderen hoe geweldig de producten of diensten zijn dan van een bedrijf zelf. Mensen vertrouwen de meningen van andere klanten, van mensen zoals zij, veel meer dan de mening van het bedrijf zelf. Tuurlijk vind jij je eigen product of dienst geweldig.


Reviews stimuleren verkopen

Goede testimonials hebben dus een positieve impact op conversies en kunnen je sales enorm stimuleren. Het kan mensen die twijfelen om iets te kopen net dat zetje geven om hen te overtuigen het aan te schaffen. En het is de bevestiging die ze nodig hebben dat ze een goede beslissing nemen.

Als ik een hotel wil boeken, kijk ik altijd even naar de reviews van anderen. Zijn dat positieve reviews dan boek ik dat hotel. Zijn deze negatief, dan kijk ik nog even verder. Social proof is dus het geheime wapen van je marketing. Daar schreef ik al eerder een artikel over. Check hier waarom social proof het geheime wapen is van je marketing.

Hoe krijg je reviews?

je hebt dus social proof nodig. Positieve reviews  of testimonials krijg je meestal van tevreden klanten. Mensen die zo enthousiast en tevreden zijn over je product of dienst dat ze deze graag aanbevelen bij anderen.

Maar wat als je een gloednieuw bedrijf of aanbod lanceert? Hoe krijg je dan krachtige en overtuigende testimonials die je kunt inzetten als social proof om anderen te overtuigen? Want je hebt nog helemaal geen klanten!


Reviews verzamelen als je een nieuw aanbod lanceert

Het lijkt een beetje het kip of het ei verhaal. Je hebt klanten nodig om testimonials te krijgen en je hebt testimonials nodig om klanten te krijgen. Hoe kun je reviews verzamelen als je nog helemaal geen klanten hebt? Als je een nieuw bedrijf start of een nieuw aanbod lanceert?

Daarom deel ik hieronder een handige 3 stappen methode om klant reviews of testimonials te krijgen, zelf als je een nieuw product of dienst lanceert.

Stap 1: Connect met je doelgroep

Natuurlijk moet je weten wie jouw ideale klanten zijn, met wie wil je het liefste werken? Als je dat weet, weet je ook waar ze uithangen. Zorg dat je daar zichtbaar bent waar jouw ideale klanten hun informatie zoeken of waar ze samenkomen. Dit kan zowel online als offline zijn. En connect met hen.

Dus zijn ze vooral actief op Instagram? In bepaalde Facebook groepen? Of is er een netwerk event waar je hem kan ontmoeten en waar ze heen geen voor informatie? Denk ook aan de mensen in jouw netwerk die voldoen aan het plaatje van jouw ideale klant. En bouw connecties met hen op. 


Leestip:

Stap 2: Nodig ze uit voor een exclusief aanbod

Maak een exclusief aanbod om hen te stimuleren deel te nemen en nodig deze doelgroep (waar je dus connecties mee opgebouwd hebt zie stap 1) uit om beta tester of pilot klant te worden van jouw dienst of online training. 

Spreek van tevoren met hen af af dat ze dit gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief mogen doen in ruil voor hun bloedeerlijke feedback over je product of dienst en hun overall ervaring. 

Mijn voorkeur gaat er naar uit om mensen altijd een klein bedrag te laten betalen want “if they pay, they pay attention”. Als ze gratis mogen deelnemen krijg je allerlei excuses waarom ze er nog niet naar gekeken hebben. En ik spreek hier uit ervaring ;)

Stap 3: Ontvang je eerste klant reviews & testiminials

Nadat deze beta testers of pilot klanten je product of dienst ervaren hebben, vraag je hen om hun eerlijke feedback en ervaring. Deze kun je gebruiken als jouw eerste klant reviews of testimonials. Deze kun je inzetten om je marketing en verkopen te boosten tijdens de officiële lancering van jouw aanbod.

En natuurlijk gebruik je deze feedback niet alleen als klant review, dus voor social proof van jouw aanbod. Maar gebruik deze opbouwende feedback van jouw ideale klanten ook om je product, dienst of klantervaring te verbeteren, afgestemd op jouw specifieke doelgroep.

Reviews verzamelen

Het is dus belangrijk om social proof te hebben als jij meer verkopen wilt. Deze testimonials kun je gebruiken op je website en verkooppagina's.  Dus als je een nieuw bedrijf of aanbod lanceert, kun je deze methode gebruiken om die positieve reviews te verzamelen. 

Social proof is belangrijk als je meer conversies en verkopen wilt. Wil je weten wat de andere factoren zijn die bijdragen aan jouw succes als online ondernemer? Hoe je enthousiaste fans en volgers opbouwt die staan te popelen om bij je te kopen? Meld je dan aan voor mijn gratis training: 5 succestips voor online ondernemers.


Vind je dit interessant? Pin voor later!