Hoe Instagram chronologisch zetten en de impact van deze gewijzigde feed

Instagram wil gebruikers een zo goed mogelijke gebruikerservaring geven. Daarom kun je nu jouw Instagram feed weer chronologisch zetten en zelf bepalen hoe je jouw feed ziet. Benieuwd hoe je dat doet? Hoe Instagram chronologisch zetten? En benieuwd of dit ook invloed heeft op de content die jij deelt? Lees dan vooral verder.

– laatst bijgewerkt 19 februari 2023 – 

Chronologische Instagram feed

Zie jij op Instagram van alles voorbij komen in je tijdlijn, maar niet de posts van de mensen die je volgt? En de content die je dus eigenlijk wilt zien? Je kunt de Instagram feed nu aanpassen en chronologisch zetten. Dan bepaal je zelf wat je ziet op Instagram en ben je minder afhankelijk van wat het algoritme je voorschotelt. 

in 2016 verwijderde Instagram de chronologische volgorde en koos voor een algoritme. Instagram laat je in de standaard feed dus vooral berichten zien waarvan ze denken dat je deze leuk vindt. Op basis van jouw gedrag bepaalt het algoritme welke content jij waarschijnlijk interessant vindt.

Vaak zijn dit berichten die veel reacties of likes hebben. Maar je krijgt in ieder geval allerlei suggesties van Instagram, die gokt wat jij interessant vindt. Dit is een manier om nieuwe content en accounts te ontdekken. Je kunt nu dus weer kiezen voor een chronologische weergave van je feed. Dat betekent dat je de meest recente berichten eerst ziet.


Hoe Instagram chronologisch zetten

Heb je liever zelf meer controle over wat je in jouw Instagram tijdlijn te zien krijgt? Dan kan weer. Je kunt namelijk je Instagram feed aanpassen en deze chronologisch tonen of accounts markeren als favoriet. Daarvoor heb je twee opties die ik hieronder uitleg en in de video laat ik exact zien hoe je dit doet..

Standaard wordt de Instagram feed op basis van een algoritme samengesteld. Dat algoritme bepaalt wat je te zien krijgt en wat je mogelijk interessant vindt. Dit heet de home feed. Daarnaast heb je nu nog twee opties: Volgend of Favorieten.

  • Deze opties vind je door links bovenin het scherm op het Instagram logo te klikken. 
  • Dan heb je twee keuzes: Volgend en Favorieten. 

Hoe Instagram chronologisch voor volgend

Wil je heel je Instagram feed weer op chronologische volgorde zien? Zodat je de nieuwste berichten van de accounts die je volgt niet meer hoeft te missen? Klik dan bovenaan op het Instagram logo en selecteer ‘Volgend’. Dan krijg je de content te zien van iedereen die je volgt, op chronologische volgorde. Je ziet dus de nieuwste posts van de mensen de jij volgt als eerste. 


Leestip:

Hoe Instagram chronologisch voor favorieten

De tweede optie die je hebt, is kiezen voor ‘Favorieten’. Dan krijg je de content van je favoriete accounts te zien in chronologische volgorde, dus de meest recente posts eerst. Je kunt zelf maximaal 50 accounts kiezen die je markeert als favoriet en waarvan je de content interessant vindt. Deze posts ranken ook hoger in je home feed en krijgen een ster icoon.

Hoe account toevoegen aan favorieten?

Je kunt zelf een favorieten lijst samenstellen. Daarmee laat je Instagram weten welke Instagram accounts jij interessant vindt. Je kunt maximaal 50 accounts toevoegen aan deze lijst. Deze lijst kun je altijd wijzigen en is puur van jezelf. Mensen krijgen hier geen melding van. Hoe accounts markeren als Favoriet?

  • Klik op het Instagram logo en kies 'Favorieten', dan kun je hier accounts toevoegen aan jouw favorieten lijst. 
  • Je kunt ook bij een post op de 3 puntjes klikken en vervolgens op ‘Toevoegen aan Favorieten’ klikken. 
  • Of je gaat naar het profiel van die persoon, klikt op ‘Volgend’ en kiest dan ‘Toevoegen aan Favorieten’.

Handmatig instellen

Standaard staat Instagram ingesteld op de home feed (dus op basis van algoritme). Deze feed wordt dus iedere keer getoond zodra je de Instagram app opent. Je moet dus altijd handmatig kiezen voor ‘Volgend’ of ‘Favorieten’, iedere keer dat je Instagram opnieuw opent. Adam Mossori van Instagram legt uit waarom dit is.

Invloed op de content die jij deelt?

Potentiële klanten kunnen hun Instagram feed dus ook aanpassen. Heeft dit invloed op de content die je deelt? Natuurlijk wil je het liefste dat zij jouw Instagram account markeren als favoriet. In bovenstaande video leg ik uit hoe deze wijziging van de chronologische Instagram feed invloed heeft op de content die jij zelf deelt op Instagram.

Verkopen via Social Media

Het is steeds drukker online en dus lastiger om op te vallen. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te trekken op social media. Wil jij content delen die de aandacht trekt? En dat social media je uiteindelijk ook nieuwe klanten en verkopen oplevert? Dat is precies wat ik je leer in Social Media Boost. Bekijk hier of Social Media Boost wat voor je is.


Vind je dit interessant? Pin voor later!